Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering (FCP) på Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 23:54

Jag funderar starkt på att köpa mig en Powerbook G4 12" fullt utrustad... med minne och DVD-brännare...

Men undrar en sak.. eller det är ju flera...

Jag har läst litegrann i manualen till Final Cut Pro om hårdvarukraven, vad för hårddiskar som bör användas etc.. etc..
Nu är ju den här PB'n en mycket liten dator med liten skärm och så.. men om man skulle få för sig att redigera video professionellt.. men inte har pengar för en värre modell (15" eller 17")... fungerar det överhuvudtaget att syssla med video på den? Kan man använda den inbyggda hårddisken eller bör man skaffa sig en extern... av typ Firewire.. ? Är processorn tillräcklig? Vad händer utan L3-cachet (?) som 15" o 17" har... skillnad här?

Enligt specifikationerna på Apple.. så står det något om hårddiskarnas kapacitet när det kommer till hastigheter att de ska klara nära 300MB/sek.. vilket jag ser som ett frågetecken... om man sen tänker på FCP krav på 4 Mb/sek för DV-video.. och typ 30MB/sek för okomprimerat.

Har någon provat.. ? Berätta isåfall om era erfarenheter/tips!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 01:10
Citat:

40GB or 60GB 4200-rpm Ultra ATA/100 hard drive with up to 298Mbps raw data rate. (12-inch model)

Är vad det handlar om vad gäller hårddisken alltså, 298Mbps eller 37,25Mbyte/sek. Hade det varit 298MB/sek, hade det inte varit dåligt.

Men en 12" PB bör nog funka, att redigera video på. En extern skärm och extern disk, skulle jag gissa, är nog inte så dumt.

Hur definierar du professionellt? Jag menar allt går ju även om det tar tid, och vid professionellt jobb är tid kanske den resurs det finns minst av? Har själv klippt film på betydligt sämre system, visst går det men det tar tid. Har dock aldrig klippt professionellt och under tidspress, då spelar det ingen roll hur bra system man sitter på kan jag gissa, då är det frustrerande vad man än sitter med.

Final Cut Express funkar alldeles utmärkt på en 12:a kan jag meddela. Har dock inte använt den för några jättetunga uppgifter, men saxa ihop 15-20 kortare tv-inslag med lite grafik och övertoningar ger den inget större huvudbry.

Jag skulle dock satsa på en extern disk att lägga allt videomaterial på. Det tar rätt mycket plats och bidrar lätt till fragmenterade diskar om man tankar in och kastar friskt.

Skulle kunna tänka mig att 12" är lite litet :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Skulle kunna tänka mig att 12" är lite litet :rolleyes:

Beror på hur man ser på det. Ska man jobba regelbundet är väl extern skärm ett krav, men litenheten väger i mitt tycke upp alla nackdelar som den sämre konfigurationen gentemot storebröderna innebär. I alla fall om man nästan dagligen tar den med sig hemifrån.
Men tänker man inte släpa med sig datorn i någon större utsträckning ska man absolut gå upp till 15".

Jag vet en stor musik video producent som kör FCP3 på en iBook utan problem. För realtids effekter så står det i specen
— RT Extreme requires a single 500MHz or faster PowerPC G4 (550MHz for PowerBook G4) or any dual PowerPC G4.
Så man klarar sig helt klart på en 12".
Men du bör ha en extern skärm eller en monitor.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 15:42

Tack så mycket för alla svar. Jag fick nog svar på allt som jag undrade över. Dock har jag en ny fråga. Om jag nu då köper mig en extern Firewire HD, har ni några rekomendationer (modeller/pris/storlek)? Hur fungerar det med ström till en sådan samt... så minns jag något som jag hört om Firewire o DV.. att datan inte går via datorn utan överförs direkt emellan.. stämmer det eller är det något jag fått för mig?

Och hur får man video-in på en PB12"... alltså.. via.. RCA-kablage?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Agent Cooper
Och hur får man video-in på en PB12"... alltså.. via.. RCA-kablage?

Firewire el. om du måste ha en analog koppling få du köpa en omkopplare, typ Formac Studio DV FW el. en Dazzle Hollywood DV-bridge.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Agent Cooper
Tack så mycket för alla svar. Jag fick nog svar på allt som jag undrade över. Dock har jag en ny fråga. Om jag nu då köper mig en extern Firewire HD, har ni några rekomendationer (modeller/pris/storlek)? Hur fungerar det med ström till en sådan samt... så minns jag något som jag hört om Firewire o DV.. att datan inte går via datorn utan överförs direkt emellan.. stämmer det eller är det något jag fått för mig?

Enligt Macoteket ska FireSmart ALU passa bra.

1
Bevaka tråden