Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gick inte installera för att man inte kunde skapa ett återställningssystem!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en begagnad Macbook 7,1 som hade Lion installerat, den hade massa program installerat så jag ville formatera den och installera en fräsch kopia av Lion. Gick in i recovery genom att hålla in option knappen när jag startade datorn. Kopplade upp den på internet och allt gick som det skulle. Varje gång jag ska starta installationen så säger den att inte alla funktioner kommer installeras (antagligen för att det är en raid partition) men jag väljer att installer ändå. När den börjar så tar det inte lång tid innan den säger att installationen misslyckades för att inte ett återställningsystem gick att skapa.

Blir helt tokig! (Mitt absolut första möte med MacOSX idag, så jag kan inte ett piss. Men jag är lättlärd)

Har försökt partitionera om men ofta så säger den bara att "skivan" inte gick att radera eller liknande.

Nån som har ett tips?

Jag har inte tillgång till några recovery skivor, men försöker nu att bränna ut en Bootbar Snow Leopard från mitt Windows 7 maskin. (Antar att detta är möjligt?)

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Varför partitionerar du hårddisken? Jag förstod det som att du vill köra helt rent?

Om du nu vill köra helt rent så formatera den i skivverktyg och välj sedan den disken. Finns gott om trådar här på forumet om hur du gör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 19:00

Alltså jag har försökt "radera" skivan så att den blir helt ren, och sen installerat. Men vad jag än har provat så kommer samma fel upp. Att installationen misslyckades för att man inte kunde skapa ett återställningssystem. Snälla vägled mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 18:59

Men då är nästa fråga. Vilka program ville du avinstallera? Visserligen kanske man inte har behov av Garageband eller annat, men det går ju ofta enkelt att avinstallera program, om man nu vill det, genom helt enkelt slänga det i papperskorgen.

Jag tror att du började i fel ände när du tog tag i det här "problemet".

Japp jag har läst igenom det, och som det verkar så behöver jag en extern hårddisk, men det har jag inte tillgång till. Hur svårt ska det behöva vara att formatera en hårddisk och ominstallera OSX egentligen?

Nån som har lust att telefonsupporta mig igenom detta på forumet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 19:15

Det borde gå att köra Lion Internet Recovery på den om den är en mid 2010-maskin och den var fullt uppdaterad. Computers that can be upgraded to use Lion Internet Recovery

"If your Mac problem is a little less common — your hard drive has failed or you’ve installed a hard drive without OS X, for example — Internet Recovery takes over automatically. It downloads and starts Lion Recovery directly from Apple servers over a broadband Internet connection."

Se: Apple - OS X Lion Recovery - Introducing Lion Recovery

Men du kanske inte var fullt uppdaterad?

Jo jag var fullt uppdaterat. Det var det första jag gjorde innan jag började krångla.

Problemet verkar ju huvudsakligen bero på att jag har nått med raid att göra, och det vill inte den när jag ominstallerar, hur gör jag för att formatera om den eller ställa in den så den inte har nåt med RAID att göra? får jag bort allt som har att göra med raid så kommer det ju antagligen funka.

provar just nu att ta bort ledigt utrymme (total rensa)

Väljer du partitionen eller hårddisken när du ska formatera den? Om du tidigare valde partitionen så testa välj hela hårddisken i skivverktyg istället. Då blåser du hela disken.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Väljer du partitionen eller hårddisken när du ska formatera den? Om du tidigare valde partitionen så testa välj hela hårddisken i skivverktyg istället. Då blåser du hela disken.

Jag löste det genom att försöka tillräcklig många gånger, starta om, skivverktyg.

typ 20-30 gånger.

Sen helt plötsligt lyckades jag dela upp min 250 GB HDD till en 170 och en 80.

Då gick det bra att installera på 170 GB partitionen.

Nån som vet varför det blev så här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-12 15:15

Varför olika partitioner?

1
Bevaka tråden