Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple svika proffsen?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 03:07

Det börjar kännas lite som att Apple fått hybris i sin framgång på konsumentsidan. Det sägs (rykten, visserligen) exempelvis att 17" MBP skall utgå ur sortimentet, att nya FCP X förefaller vara rena leksaksverktyget, att Mac Pro skall bort osv. osv.

Kommer Apple att glömma bort de (läs: Oss) som höll dem vid liv under alla de år det gick dåligt för dem?

(Jag vill fan inte ha en 15" MBP. Kom inte släpandes med dockningsargumentet nu. Produktion i soffor, flygplansstolar, på cafébord osv. kräver 17". Hur svårsålt formatet än må vara - relativt).

Nejdå, Apple sviker inte proffs generellt - dom är proffs själva. När dom lägger ner 17" MBP så sviker dom däremot 14 st. proffs. Eller är det snarare närmare 20 st?
Produktion i soffor, flygplansstolar, på cafébord osv. kräver 19". Eller 15". ibland 13". Många kan inte producera i soffor, flygplansstolar, på cafébord över huvud taget. Det är en omöjlighet oavsett antal och storlek på skärmar :-D.

Senast redigerat 2012-05-08 08:43

Håller med dig! Jag själv har en MBP 17" och den är helt underbar! Hoppas att Apple fortsätter att göra MBP 17" i framtiden.

Kommer Apple svika proffsen?

Sen när ska man ta rykten på alvar. Sunt förnuft å intuition tar en längre

Kommer Apple svika proffsen?

Jag tror att 2012 kommer handla om året då Apple tog bort DVD spelaren från alla sina produkter

Det kanske helt enkelt är dags för

The new Mac(Book) PRO Lineup ? Who knows

Jag tror att Vi kommer få se en ny Mac Pro (Både Mac Pro och MacBook Pro) lineup där DVD är borta ...

Skulle inte förvåna mig om Apple gör precis som de gjorde med floppy disken och att de själva nämner det i processen ...

och iom att DVD spelaren försvinner så ersätter apple detta med ett STÖRRE batteri ...
och på så sätt får fram att deras lineup har den bästa batteri tiden av Alla Laptops som finns ..

desutom så är Apple alltid varit kända att skalla bort inödigt FET ... DVD spelaren är en sak ..
sedan är det även enclosures till SSD diskarna ... Det vi ser i Mac Book Air där SSD lagringen ligger på ett krestkort direkt utan någon housing är bara början tror jag ...

Det är inte omöjligt att inom några år så byter/uppgraderar vi lagringsutrymme precis som vi gör med RAM minne ...

Detta kommer leda till att vi får bärbara Macar som är

- Lättare
- Tunnare
- Snabbare SSD (eftersom SSD minnerna inte går via SATA utan direkt till PCI-X)
- Svalare
- Längre batteri tid (eftersom det är ett större batteri)

å vem vill inte ha detta .. Å allt detta uppnås genom att kasta ut DVD spelaren och ta bort housing på SSD/lagring (onödigt FET)

Senast redigerat 2012-05-08 10:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 16:03
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag tror att 2012 kommer handla om året då Apple tog bort DVD spelaren från alla sina produkter

Ja det vore inte fel, in med mer disk och batteri istället.

Vad gäller 17" så hoppas jag det blir kvar, det är ändå en del som verkar sitta och jobba med den och inte har extern skärm eftersom de tycker 17" räcker.

Är inte detta en paradox? SSD's direkt på kortet är ju inte utbytbara? Är dom inte fastlödda? Det är nog dit Apple styr - som i iOS-enheterna; fastlött på kortet - ej utbytbart. Vill man ha fett med disk så är det externt och TB som gäller. 99% av alla Mac-kunder har inga som helst behov av att uppgradera HDD/SDD i en MB/MBP. Det är verkligen ingen viktig sak att man enkelt (som med RAM) ska kunna stoppa i en disk själv. Det finns nog ingen efterfrågan värd att registrera i detta ärende :-).
Jag gissar att det blir fastlödda SSD på logikkorten och detta är ett sätt att förenkla/förbilliga tillverkningen/monteringen och kunna göra burkarna små/tunna.
Vägen styr mot att en bärbar ska innehålla så få komponenter som möjligt; moderkortet med allt (även RAM, SSD, elnätdel och alla kontakter), skärm, inmatningsmodul (tangentbord&touchpad) och så skalet (helst i max två delar och det är bärande i sig själv - unibody v.2). Det är nog Ive's dröm. Målet är att ALLT kan sättas ihop av robotar. Allt. Hela burken.

Ursprungligen av gotfredsen:

sedan är det även enclosures till SSD diskarna ... Det vi ser i Mac Book Air där SSD lagringen ligger på ett krestkort direkt utan någon housing är bara början tror jag ...

Det är inte omöjligt att inom några år så byter/uppgraderar vi lagringsutrymme precis som vi gör med RAM minne ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 08:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte detta en paradox? SSD's direkt på kortet är ju inte utbytbara? Är dom inte fastlödda?

Nej, finns uppgraderingar från tex OWC: SSD for MacBook Air 2010 or 2011 - OWC Mercury Pro Aura Express Sandforce Driven

Ursprungligen av acke:

Exact ... på tex iMac skulle Apple kunna göra utbytet av SSD kretskortet lika enkelt som det är att byta RAM på iMac ... Bara popa up en lucka på undersidan och där få tillgång till både RAM kretskorten och SSD kretskorten

Jag har länge tror att Apple är något på spåret när jag såg deras lösning för Air och hur man kan byta just denna kretsdelen ... att byta SSD kretskort lika "enkelt" som man byter RAM ..

Att uppgradera LAGRINGS utrymme på iMAc har ju inte varit direkt lätt än så länge och nu helt plötsligt skulle Apple kunna göra det väldigt enkelt att uppgradera SSD på iMac

så här ser SSD kretskortet ut på MacBook Air .. inte helt olikt RAM minne ...

Att Apple köpte ANOBIT tror jag har att Apple vill göra SSD "more affordable" eftersom det är just det som varit hindret än så länge för att trycka in mer SSD i deras iOS enheter och att gå ALL SSD i iMac och MBP

Alla snurande skivor i våra datorer är en döende teknik . DVD & HDD . Det är helt enkelt dags att börja inse att vinylskivor inte hör hemma i våra datorer men det lär nog dröja minst 3 år innan vi kan säga hejdå till HDD

Apple börjar nog prata i bannorna om transition igen ... om det blir att prata om en SuperDrive free transition eller HDD to SSD transition återstår att se

2012 (late) - Apple tar bort Superdriven ur MacBook Pro inför Större batteri
2013 (early) - Apple tar bort Superdriven ur iMac
2014 (late) - Apple inför SDD only i MacBook Pro
2015 (early) - iMac blir SSD only

Senast redigerat 2012-05-10 08:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 21:10
Ursprungligen av gotfredsen:

2012 (late) - Apple tar bort Superdriven ur MacBook Pro inför Större batteri
2013 (early) - Apple tar bort Superdriven ur iMac
2014 (late) - Apple inför SDD only i MacBook Pro
2015 (early) - iMac blir SSD only

Låter ganska rimligt, allt utom SuperDrive ut ur iMac. För tidigt och inte lika nödvändigt på stationära.

Ursprungligen av acke:

Låter ganska rimligt, allt utom SuperDrive ut ur iMac. För tidigt och inte lika nödvändigt på stationära.

Fast Apple väll kända att göra grejer "för tidigt" när floppy disken rök från iMac så var det ju många som protesterade och som ansåg att det just var "för tidigt"

handen på hjärtat så har jag ALDRIG använt superdriven på min Mac Pro 1,1 som jag haft sedan 2006 ännu mindre så har jag inte ens använt cd/dvd spelaren i bilen heller .. använder uteslutande spotify och bluetooth stereo streaming (AirPlay)

Jag tror säkert Apple hittar bra argument på att även ta bort superdriven ur iMacen ....

om Apple ersatte HDD med hosing free ssd på kretskort och tog bort superdriven så borde väll iMacen kunna bli betydligt tunnare ... å det är väll ett argument i sig ?

tänk om man kunde göra en iMac som var lika tunn som en iPad ....

Det är en spännande framtid vi har fram till WWDC 2012 mycket som kommer att hända. Hoppas att Apple behåller MBP som just Pro och inget hybrid mellan Air och Pro om det kommer att kosta oss användare pro delen på Macbook Pro.

Aha - nu fattar jag. Intressant. Men är det något Apple (företaget som tog bort möjligheten att byta batteri i sena burkar) tror intresserar kunderna/marknaden?
Jag tror alla burkar från Apple är SSD-only redan 2014. Men jag tror inte det blir utbytbara saker...å andra sidan är ju Jobs borta nu (mannen som inte ville att man skulle pilla inuti en Apple-burk över huvud taget)...å andra sidan droppar nog SSD-priserna en hel del närmaste 10 åren och kanske flukturerar dom som RAM gör ibland och då är det ju även för allmogen intressant att kunna hotta upp sin burk med mera SSD när priserna är rätt...å andra sidan så känns det verkligen inte som om detta är vägen Apple går...jag skulle inte bli förvånad om man inte ens kan byta RAM i framtidens bärbara från Apple :-D. Well...vi får se...att rörliga delar fortfarande finns i "moderna" datorer är ju en anakronism (dock inte lika vrickat som att man fortfarande använder hundraåringen explositionsmotorn )

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-10 13:41
Ursprungligen av Zimmerman:

å andra sidan är ju Jobs borta nu (mannen som inte ville att man skulle pilla inuti en Apple-burk över huvud taget)...

Det är klart att SJ ville att man skulle kunna öppna sin mac!
Hur skulle man annars kunna se hans autograf i de tidiga macarna?
Macintosh Plus Easter Egg - Autographs

Du vet inte mycket om Jobs, medborgare :-D. Börja med biografin...t.ex.

Ursprungligen av peanjo:

Det är klart att SJ ville att man skulle kunna öppna sin mac!
Hur skulle man annars kunna se hans autograf i de tidiga macarna?
Macintosh Plus Easter Egg - Autographs

man kan ju drömma

iMac Touch concept mockup ''Power at your fingertips'' on Vimeo

enda grejen med designen är att man undrar om det snart inte är dags för Apple att ta bort Äpplet på framsidan ? och bara ha en enda skärmyta ..

Det där har dom redan funderat klart om - Jobs talade om detta för länge sedan. Det är en flop och Apple är för smarta och bildade för att gå den vägen. Varför? Enkelt, det har med hur vi primater är byggda - ergonomi - vi orkar inte sitta med armarna utsträckta framåt och/eller höjda i luften. Vi skulle snabbt få skador dessutom.
Lösningen är att vi lämnar skivbordsepoken efter 5000 år och går över till andra sittavidbord/pulpet-lösningar - men det kommer inte att hända - tekniken anpassar sig till vårat boende/levande och våra kroppar - inte tvärtom.

Ursprungligen av gotfredsen:

man kan ju drömma

iMac Touch concept mockup ''Power at your fingertips'' on Vimeo

enda grejen med designen är att man undrar om det snart inte är dags för Apple att ta bort Äpplet på framsidan ? och bara ha en enda skärmyta ..

Skulle väl vara om imacen kunde lägga sig platt som ett papper på skrivbordet och fungera som en gigantisk wacom-bräda.

Men vem har 27" tom skrivbordsyta till övers?

Du måste ändå hålla armar/händer i luften hela tiden - bara fingra där du ska fingra. Lägg ner iPaden en stund och arbeta så förstår du. Det handlar om våra kroppar och gravitation.
(Nej, man kan inte vila och fara omkring med bakre handflatan på en touchscreen - som vi gör när vi skriver/ritar på papper t.ex. För touchscreenen är även det aktiv inmatning och allt går åt h-e )

Ursprungligen av johan_tanying:

Skulle väl vara om imacen kunde lägga sig platt som ett papper på skrivbordet och fungera som en gigantisk wacom-bräda.

Men vem har 27" tom skrivbordsyta till övers?

Ursprungligen av johan_tanying:

Skulle väl vara om imacen kunde lägga sig platt som ett papper på skrivbordet och fungera som en gigantisk wacom-bräda.

Men vem har 27" tom skrivbordsyta till övers?

Apple har faktiskt redan det patentet. Och eftersom de ansökte om patentet utan att släppa en produkt kan man anta att idén är död och begraven flera gånger om.

Ursprungligen av musicG:

Jag tror nya MBP kommer med integrerat flash som i Air, men med möjlighet för HDD/SSD som lagring, ingen cd-enehet!

Tror jag inte riktigt på. Flashminne är ett så uppenbart nästa steg för Apple att man inte längre får några orakel-poäng för att förutsäga det, men plats för mekanisk HDD passar inte in i pusslet. Eftersom Macar generellt behåller samma design under väldigt lång tid, så tycker jag det låter osannolikt att designen på nästa generation MBP skulle begränsas av en 2,5-tums roterande glasskiva.

Glasskiva???

Ursprungligen av Samuel K:

Apple har faktiskt redan det patentet. Och eftersom de ansökte om patentet utan att släppa en produkt kan man anta att idén är död och begraven flera gånger om.

Tror jag inte riktigt på. Flashminne är ett så uppenbart nästa steg för Apple att man inte längre får några orakel-poäng för att förutsäga det, men plats för mekanisk HDD passar inte in i pusslet. Eftersom Macar generellt behåller samma design under väldigt lång tid, så tycker jag det låter osannolikt att designen på nästa generation MBP skulle begränsas av en 2,5-tums roterande glasskiva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 19:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Glasskiva???

I en del hårddiskar är själva skivan tillverkad av glas.

Nej, jag tror inte heller på idén. Och som sagt - vem hmhm har så mycket skrivbordsyta över?

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-11 14:42

Ska man börja peta på skärmen blir den också väldigt fläckig vilket kanske inte är så bra om man tex håller på med foto mm. Jag tror nya MBP kommer med integrerat flash som i Air, men med möjlighet för HDD/SSD som lagring, ingen cd-enehet! Samt ryktena med att 17" försvinner blir det en 14" samt en 16" i dagens 13 och 15" chassi. Eftersom som kineserna föredrar 14" som storlek. Samt att det blir en mycket snyggare skärm när den bli edge to edge, eller att man har 0,5 cm svart ram runt så man får plats med facecam

Ursprungligen av musicG:

Eftersom som kineserna föredrar 14" som storlek.

Var första gången jag hörde det. Que?

Är inte Flash och SSD samma sak? Solid State Disk?

Ursprungligen av musicG:

Jag tror nya MBP kommer med integrerat flash som i Air, men med möjlighet för HDD/SSD som lagring,

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte Flash och SSD samma sak? Solid State Disk?

Båda är bygger på samma lagringsteknik (Solid State) men med SSD brukar man mena flashminne förklätt till hårddisk, dvs samma format och anslutningar.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-11 15:09
Citat:

Var första gången jag hörde det. Que?

Här är en länk till engadget där HP uttalar sig om detta HP's most popular laptop screen sizes: 15-inch in the US, 14-inch in China -- Engadget sen läste jag en artikel förut om att de säljs mest 14" i Kina, men orkar inte leta reda på den men du får ta mitt ord på det

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-11 15:43
Citat:

Är inte Flash och SSD samma sak? Solid State Disk?

Citat:

Båda är bygger på samma lagringsteknik (Solid State) men med SSD brukar man mena flashminne förklätt till hårddisk, dvs samma format och anslutningar.

Jo det är det väl i princip. Men jag tänkte mer om man har flash integrerat i moderkortet som på Air, av egna erfarenheter går det lite snabbare än med SSD i 2,5" storlek som jag har min när jag jämfört mot en Air i bootup osv. Sen har väl inte jag den snabbaste och modernaste SSD:n i min då den är 1 år gammal, det finns säkerligen snabbare ute på marknaden nu!

Och om man tänker när man köper att man får välja av Apple att konfigurera flash till säg 64GB/120GB för program och operativsystem och sen att man får välja på "hårddisk" antingen SSD eller HDD beroende på vad man söker och har för budget

Jo, det är ju så man vill ha det :-). Men det kommer inte att hända - inte ens på MBP. Varför? Jo, därför att det strular till det för allmogen - kan paja användarupplevelsen - med TVÅ lagringsenheter. Det är alldeles för komplicerat att hålla reda på för väldigt många människor (var la jag filen? installeraren frågar vilken disk jag vill installera på hjälp!, flyttade hemmamappen till större disken..nu funkar inget, etc, etc). Nej, Apple hänvisar till TB för dom som vill ha fler än EN disk. Två diskar i en Mac är omakigt kan man säga :-D. Vi nördar/pros får leva med att Apple trots allt lever på allmogen. Kompromisser (annars skulle t.ex. DVD'n i MB/MBP varit borta för flera år sedan). Två diskar i en Mac vid leverans från Apple är mycket, mycket osannolikt i min bok. Tyvärr.

Ursprungligen av musicG:

Och om man tänker när man köper att man får välja av Apple att konfigurera flash till säg 64GB/120GB för program och operativsystem och sen att man får välja på "hårddisk" antingen SSD eller HDD beroende på vad man söker och har för budget

Bevaka tråden