Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man bäst ett pärmregister?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-05-01 15:53

Vad tycker ni? Skall man sätta in sina papper i pärmregistret bakom eller framför flikarna?

Ja, helt riktigt detta måste vara dagens i-landsproblem...

Det hade varit intressant att veta om det finns ett sätt som är mer vanligt än det andra.

Själv har jag tyvärr olika system i olika pärmar. Jag resonerade så här:

Jag började med att alltid ha papper bakom flikarna. Det kan kännas naturligt att ha registerbladet som försättsblad till innehållet. Men jag tyckte det var lite kluddigt när man skulle öppna.

Sedan fick jag för mig att ha det ovanför flikarna. Det var smidigt att bara sätta tummen ovanpå den flik som det gällde, öppna pärmen med tummen kvar och voila så var det klart och så hade jag sparat några handgrepp.

Ja, vad tycker ni...?

Jag har registerbladet som försättsblad. Har testat både och, men tycker det blir tydligast såhär.

"Kontors"-praxis är att ha pappren bakom fliken. I tex en bokföringspärm återfinns augusti-verifikationerna bakom fliken det står 08 på.

* fd sekreterare *

Håller med om "bakom fliken"
Tycker att det är lättare att ta tag i fliken och använda det för att vända upp pärmen så att första pappret i den avdelningen kommer upp

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-05-02 18:46

Ja, då får man väl anpassa sig till majoriteten...

Ursprungligen av rana:

Ja, då får man väl anpassa sig till majoriteten...

Nja, så länge du ska använda pärmarna själv så spelar det väl ingen roll - då kan man ju välja det man gillar. Problemet är om man ska dela dem med andra - då underlättar det väl att använda "kontorsstandard". Eller om man ska delas andras pärmar - då är det kanske lättast att välja det vanligaste.

Glöm inte - think different!;)

Hehe, underbart att du ställer denna frågan... skulle precis påbörja en pärm med bokstavsflikar och kände mig lite löjlig när jag googlade på detta. Men nu har jag bestämt hur jag ska göra. Bakom fliken.

"Dagens" i-landsproblem? Snarare 1950-talets...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-08 12:53

Jag har alltid bakom fliken men frugan envisas med att ha framför. Ett ständigt återkommande gräl i familjen

Jag tycker det är mycket bättre att scanna till sökbar PDF och kasta alla papper.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker det är mycket bättre att scanna till sökbar PDF och kasta alla papper.

Den som inte upptäckt Devonthink och Scansnap har en underbar tid framför sig!

Jag använder Canon P-150 dokumentscanner tillsammans med Evernote för att bli av med behovet av pärmar. Scannern är riktigt trevlig men Evernote känns inte helt optimalt för detta även om det fungerar ok.
Stort tack för tipset om Devonthink! Det var ju fantastiskt fiffigt att kunna sortera dokumenten lite halvautomatiskt och kunna se relaterade dokument så enkelt genom AI-funktionen. Det känns som att detta var den saknade pusselbiten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 09:15
Ursprungligen av akerstrom:

Den som inte upptäckt Devonthink och Scansnap har en underbar tid framför sig!

Den scansnap som du länkar till har utgått, finns det andra alternativ?

Det var inget jag hittade

Ursprungligen av Tangen:

Den scansnap som du länkar till har utgått, finns det andra alternativ?

Det var inget jag hittade

Jag rekommenderar annars Canon P-150 som jag nämnde. Grymt liten, snabb, stilig och smidig, får plats i rockfickan och tar ström från USB. Scannar dubbelsidigt i ett svep.
Finns även P-150M för Mac men det enda som skiljer är att drivrutinerna som ligger i skrivaren (som usb-disk) är Mac istället för Windows, men stänger man av den irriterande usb-disken så spelar den skillnaden ingen som helst roll, man hämtar ändå aktuella drivrutiner från nätet.

Enda aber är att OCR inte har svensk ordlista så kvalitén på OCR kunde varit bättre.

Ursprungligen av Tangen:

Den scansnap som du länkar till har utgått, finns det andra alternativ?

Det var inget jag hittade

Nej, den har inte utgått. Länk till den hos Fujitsu och sen här på Dustin. Jag blir nästan lite religiös när jag tänker på hur bra den är.
Jag har även en S1300 på ett externkontor och en S1100 i bilen/väskan. Matar Devonthink med dem alla tre, när som helst var som helst

Vi har en Xerox WorkCentre 7328 som scannar PDF till en nätverksmapp. Man borde väl kunna importera dessa filer i Devonthink, eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Vi har en Xerox WorkCentre 7328 som scannar PDF till en nätverksmapp. Man borde väl kunna importera dessa filer i Devonthink, eller?

Devonthink har inga problem att importera PDF så det bör gå. Som vanligt är det förstås bäst att testa, PDF kan ju vara i olika format de också (även om jag inte råkat ut för problem med det i Devonthink).

Testar en demo just nu. Vi ska få ny nätverksskrivare från Sharp om ett par veckor och där ska också ingå någon form av OCR-tolkning och sökbar PDF. Har annars kört Evernote hittills.

Ursprungligen av pmarriott:

Testar en demo just nu. Vi ska få ny nätverksskrivare från Sharp om ett par veckor och där ska också ingå någon form av OCR-tolkning och sökbar PDF. Har annars kört Evernote hittills.

Hur gick det med Sharpens OCR o PDF?

Ursprungligen av Peter de Voto:

Hur gick det med Sharpens OCR o PDF?

Måste faktiskt säga att jag inte har haft tid och energi att rota i det. Scannar till PDF och skickar in i Evernote och det funkar bra i alla fall.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2015-09-10 19:49

Hur använder man bäst ett pärmregister?

Man kan göra som man vill, men vill man veta vad som gäller så finns det regler. Det behöver inte vara ett "I-landsproblem", det är ju inget "problem" över huvud taget. OK. Det heter aldrig att nånting finns "framför flik 1, 2 etc", det heter alltid "under flik 1, 2 etc". Det hänger ihop med att fliken är tänkt att kunna innehålla en innehållsförteckning och de flesta register är utformade efter detta. Först lyfter man fliken för att se vad som finns under den, sen kan man vända på fliken för att se en ev innehållsförteckning (om det finns, det är ju inte säkert). Men framför eller över flik, kolla hur många dvs lika med noll träffar Google ger. En fördel är att papper som inte sorteras in under nån flik kan ligga längst fram i pärmen, dvs över flik 1. Det är nåt man får komma överens med sig själv om. En del register innehåller även flik "0" för just detta ändamål.

1
Bevaka tråden