Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driftsäker extern disk sökes

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-07 22:12

Förutsättningar: till jobbet, för lagring och backup.
Storlek: 1–4 TB.
Kontakt: FW 800.

Western Digital-diskar har en förmåga att spela döda om de varit bortkopplade ett tag.
LaCie levereras med laddare som håller ett halvår. Om man har tur.
Iomega har jag också testat, men där skär fläktarna ihop inom ett år.

Vad vågar man köpa?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-07 22:14

RAID? T ex Drobo.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-07 22:20

Drobo i all ära. Men just i detta fall mindre lämpligt då backupdiskar byts varje vecka. Inlåst i säkerhetsskåp ena veckan, används andra, o.s.v.

Molnet? www.diino.com

USB/FW, det är bara en tidfråga (troligen rätt kort) innan skräpet rasar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-07 22:30

Njet. Moln kan vara ett komplement, men all data måste såklart finnas åtkomlig även om nettet ligger nere.

Ursprungligen av filuren:

Njet. Moln kan vara ett komplement, men all data måste såklart finnas åtkomlig även om nettet ligger nere.

Då är det väl NAS som gäller, bara att välja leverantör.

Drobo/QNAP/Synology.

Finns en bra tråd för det ändamålet: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/245807-nas.html

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-07 22:42

Jag tackar för tipset om NAS. Vi har ett par sådana också, men nu är jag som sagt ute efter pålitliga externa diskar med FW 800-anslutning.

Jag har ett par Seagate, visserligen fick jag byta ut en efter TechToolPro hittade ett fel för ett tag sen. Men de verkar inte ha de vanliga problemen med laddarna som både LaCie och WD diskar har visat upp hos mig.

Här är några, kanske kan vara något: Seagate Externa hrddiskar - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

... och som skrivits i ett flertal trådar innan: Bara för att ett antal haft problem med märke X betyder det inte att alla får problem. Säger jag som har en LaCie d2 250 GB FW 400/800 från 2004 eller så som snurrar än, liksom ett par år gammal WD som är avstängd långa perioder då och då (hela somrarna i regel) som också snurrar.

Ursprungligen av johan_tanying:

... har en LaCie d2 250 GB FW 400/800 från 2004 eller så som snurrar än...

Har också en gammal LaCie, säkerligen i trakten av din årgång, som också snurrar fint. Och min 1:a disk (också LaCie), ever, från 93-94 med mäktiga 250 MB gav upp förra året. I min erfarenhet så var alltså LaCie diskar bättre förr
De senare som jag testat har mer troget visat på taskig laddare/strömkontakt. Trots detta så köpte jag en lite smäcker portabel och den funkar också fint.

Man går ju på sina erfarenheter. Ett märke kan ju ha bra och sämre områden, men det lär man sig ju som sagt av erfarenheter

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-08 09:17

Visst är det så. Det jag skriver i trådstarten är dock mina egna erfarenheter, vilket gör att jag är mycket misstänksam mot att införskaffa dylika märken på nytt.

För närvarande nu har jag två WD-diskar (4 TB) som bråkar - den ena vägrar vakna, den andra lyckades jag sparka igång imorse efter att ha försökt i dagarna fem. Som tur är finns samma innehåll på en tredje. Jag försöker ha både hängslen och livrem då det gäller lagrad media, men har lärt mig att man även kan bevöva flytväst. Och fallskärm.

Att en hårddisk kan krascha måste man acceptera, men att undermåliga strömbrytarfunktioner(?) gör innehållet otillgängligt är bannemig skandalöst.

  • Medlem
  • 2012-05-09 06:28
Ursprungligen av filuren:

För närvarande nu har jag två WD-diskar (4 TB) som bråkar - den ena vägrar vakna, den andra lyckades jag sparka igång imorse efter att ha försökt i dagarna fem.

Jag antar att vi pratar FW800-diskar? För att väcka "döda" WD-diskar: Ryck ut ström och FW, vänta 1 minut och anslut sedan allt igen. Detta brukar lösa de flesta problemen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-08 17:03
Ursprungligen av filuren:

Förutsättningar: till jobbet, för lagring och backup.
Storlek: 1–4 TB.
Kontakt: FW 800.

Western Digital-diskar har en förmåga att spela döda om de varit bortkopplade ett tag.
LaCie levereras med laddare som håller ett halvår. Om man har tur.
Iomega har jag också testat, men där skär fläktarna ihop inom ett år.

Vad vågar man köpa?

Oj, där har du kapat bort drygt 70 % av de externa hårddiskarna som säljs...
Jag personligen har bara haft problem med ett märke där disken/lådan gått åt skogen och då rörde det sig om en Maxtor som skickades med i HemPC-paketet. Utbytesdisken var av annat märke så det var nog inte bara jag som hade problem med Maxtor...
Skall kolla ikväll vad som finns och verkar bra till FW800. Återkommer!

  • Avstängd
  • 2012-05-09 07:28

En Drobo tex en med plats för 5 eller 8 diskar, använd 4 1TB och ha 4 1TB i skåpet, switcha varje vecka och när behovet växer byt mot större och/heller flera?
Hotswap funkar inte om ni ska byta alla 4 varje gång men annars funkar det ju att ha 2+ set med diskar.

...och så kör ni med nätverksanslutming i stället tycker jag

Fördelar:
Pajar en av diskarna så är det bara in med en ny, ingen konfiguration utom första gången då ni sätter upp dom 2 setten.
Kan skicka email om nått inte funkar som det ska.
Varvar ner diskarna av sig själv vid konfigurerbar tid av inaktivitet.

Senast redigerat 2012-05-09 07:39
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-09 14:15
Ursprungligen av LaHe:

En Drobo tex en med plats för 5 eller 8 diskar, använd 4 1TB och ha 4 1TB i skåpet, switcha varje vecka och när behovet växer byt mot större och/heller flera?
Hotswap funkar inte om ni ska byta alla 4 varje gång men annars funkar det ju att ha 2+ set med diskar.

...och så kör ni med nätverksanslutming i stället tycker jag

Fördelar:
Pajar en av diskarna så är det bara in med en ny, ingen konfiguration utom första gången då ni sätter upp dom 2 setten.
Kan skicka email om nått inte funkar som det ska.
Varvar ner diskarna av sig själv vid konfigurerbar tid av inaktivitet.

Drobo är väl onödigt dyrt till skillnad från andra NAS.

  • Avstängd
  • 2012-05-09 14:23
Ursprungligen av zinned:

Drobo är väl onödigt dyrt till skillnad från andra NAS.

Nja, har jag som privatperson råd med två så har väl ett företag råd med en tex DroboSF och 4 hårddiskar, man behöver ju inte börja med 4+4 diskar.
Vet ingen annan NAS där du kan hålla på och byta ut "packet" med diskar utan en massa konfigurationer hela tiden.
Sedan att swappa en gång om dygnet verkar ju lite överdrivet i mina ögon.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-09 11:01

Jag antar att eftersom det är till jobbet så har du obegränsade ekonomiska resurser?

  • Avstängd
  • 2012-05-09 11:06
Ursprungligen av peanjo:

Jag antar att eftersom det är till jobbet så har du obegränsade ekonomiska resurser?

Inte om ekonomer får råda

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-10 09:41
Ursprungligen av LaHe:

Inte om ekonomer får råda

Mitt svar var egentligen till TS (Filuren). Jag har hört goda saker om G-Tech.
Personligen har jag köpt chassin från OWC, Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC som har varit underbara. Sedan är det bara att stoppa i den hårddisk man vill kosta på sig som man köper i Sverige. Vi har ganska bra priser på interna diskar i Sverige.

Köp ett externt chassi o stoppa i findiskar typ Enterprise.
Själv har jag kört me en sån här ett par år: Mac i Malm - Pleiades Taurus RAID LCD / SATA 3,5" / Hrddiskchassin / Hrddiskar / Kullander Apple Premium Reseller

  • Avstängd
  • 2012-05-09 14:35
Ursprungligen av ill_chrill:

Köp ett externt chassi o stoppa i findiskar typ Enterprise.
Själv har jag kört me en sån här ett par år: Mac i Malm.-.Pleiades Taurus RAID LCD / SATA 3,5" / Hrddiskchassin / Hrddiskar / Kullander Apple Premium Reseller

2 sådan lådor och 4 "finhårddiskar" blir inte heller speciellt billigt... men lite enklare än att swappa hårdiskar kanske.

Ursprungligen av LaHe:

2 sådan lådor och 4 "finhårddiskar" blir inte heller speciellt billigt... men lite enklare än att swappa hårdiskar kanske.

Fast bra diskar kostar ju alltid, vad de än sitter i.
Du behöver ju kanske inte Enterprise-diskar. Jag har ingen aning men jag kan tänka mig att de man får med WD eller LaCie-lådor är de billigaste de kan få tag på.
Finns säkert billigare FW-lådor me, de va bara ett tips

  • Avstängd
  • 2012-05-09 14:51

Tycker det är rätt bra med en bra controllerlåda och köra med lite billigare "slitvaror" som hårdiskar som hela tiden ökar i storlek så man ändå byter upp sig varefter... man ska ju ha max otur om flera HDD pajar samtidigt... Nyare Drobo med 5 eller 8 HDD går ju också att ställa in så att 2 HDD kan paja utan att förlora data... på bekostnad av lagrings-kapaciteten förstås.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-10 13:40
Ursprungligen av Dalle:

Jag antar att vi pratar FW800-diskar? För att väcka "döda" WD-diskar: Ryck ut ström och FW, vänta 1 minut och anslut sedan allt igen. Detta brukar lösa de flesta problemen.

Mycket riktigt. Det tricket brukar lösa problemen. Oftast.

ill_chrill, peanjo och andra - tack för input. Jag ska se mig omkring och hoppas komma ihåg att uppdatera tråden med vad som sedan hänt.

1
Bevaka tråden