Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjäna pengar på annans API?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att utveckla en app som hämtar information från en webserver och presenterar på en karta för användaren.

Det finns idag en hemsida som visar samma information på en karta, och den sidan ägs av ett företag.
Jag skickar samma HTTPS-anrop som hemsidan i min app, hämtar XML-filen och placerar ut infon på en kartvy. Helt enkelt en app-variant av den ordinarie hemsidan.

Varken sidan eller servern är alltså min. Frågan är om jag har rätt att göra en sån app? Egentligen så är det ju bara en webbklient, precis som din webbläsare, bara att det ser lite annorlunda ut.

Om jag nu har rätt att göra en sån app, får jag dessutom sälja den för 7kr?

Vad tror ni? Vet ni någon annan som har gjort likadant? Jag tänker t.ex. på Mitt Saldo som hämtar information från bankernas servrar. Men den appen är gratis.

EDIT: API:et är inte publikt.

Senast redigerat 2012-05-09 10:56

Fråga den som har siten om lov?

Det är en upphovsrättslig fråga, och jag skulle säga att samma upphovsrättsliga regler som alltid gäller, att den som har upphovsrätten till materialet ensam bestämmer hur materialet ska användas.

För att göra en liknelse, om jag väljer att ställa ut en tavla jag målat och visa den för allmänheten så innebär det inte att också du kan göra det –.tvärtom –.det vore ett solklart intrång i upphovsrätten.

Skulle du dessutom vara så fräck att inte uppge att tavlan är målad av mig skulle det vara inte bara ett intrång i de ekonomiska rättigheterna, utan också i de s.k. ideella rättigheterna.

Det finns vissa inskränkningar i upphovsrätten, t.ex. citaträtt, dvs rätt att återge kortare stycken av ett verk (dock måste upphovsrättsinnehavaren namnges etc). men jag bedömer det som om din app går mycket längre än vad som är tillåtet.

Det finns också ett par olika nivåer att beakta, dels om du gör en olaglig kopia av informationen, men om din app bara användes av dig skulle man nog inte kunna hävda det, men det finns också frågan om att tillgängliggöra informationen för andra, och där går sannolikt din app över gränsen.

Det faktum att det inte är ett publikt API kan man nog uppfatta som en signal, även om det inte är avgörande.

Summa summarum så tycker jag det verkar vara en dålig idé. Däremot skulle du kanske kunna prata med företaget/organisationen/myndigheten som äger infon och höra hur de ställer sig till det, det kanske t.o.m. ligger i deras intresse att sprida infon?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är en upphovsrättslig fråga, och jag skulle säga att samma upphovsrättsliga regler som alltid gäller, att den som har upphovsrätten till materialet ensam bestämmer hur materialet ska användas.

För att göra en liknelse, om jag väljer att ställa ut en tavla jag målat och visa den för allmänheten så innebär det inte att också du kan göra det –.tvärtom –.det vore ett solklart intrång i upphovsrätten.

Skulle du dessutom vara så fräck att inte uppge att tavlan är målad av mig skulle det vara inte bara ett intrång i de ekonomiska rättigheterna, utan också i de s.k. ideella rättigheterna.

Det finns vissa inskränkningar i upphovsrätten, t.ex. citaträtt, dvs rätt att återge kortare stycken av ett verk (dock måste upphovsrättsinnehavaren namnges etc). men jag bedömer det som om din app går mycket längre än vad som är tillåtet.

Det finns också ett par olika nivåer att beakta, dels om du gör en olaglig kopia av informationen, men om din app bara användes av dig skulle man nog inte kunna hävda det, men det finns också frågan om att tillgängliggöra informationen för andra, och där går sannolikt din app över gränsen.

Det faktum att det inte är ett publikt API kan man nog uppfatta som en signal, även om det inte är avgörande.

Summa summarum så tycker jag det verkar vara en dålig idé. Däremot skulle du kanske kunna prata med företaget/organisationen/myndigheten som äger infon och höra hur de ställer sig till det, det kanske t.o.m. ligger i deras intresse att sprida infon?

Tack för ditt svar!

Jag håller med om att det inte känns schysst att ta betalt för den, så jag skulle nog släppa den gratis i så fall.

Företaget har redan idag en app som visar samma information som på hemsidan och som min app. Men deras app kostar 22kr och jag tänkte göra en gratisvariant av den.

Jag ska inte på något sätt hävda att det är min information, jag bara presenterar den i en app. Precis som olika användare kan ha olika webbläsare som klient, så kan de ha en app som klient.

Det finns en exakt likadan app för Android, som också är gratis. Sen undrar jag t.ex. varför det har gått bra för killen som utvecklade Mitt Saldo. Han hämtar användarinformation från alla banker och presenterar i sin app. Den har ändå funnits ett bra tag och fått runt 50000 nerladdningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-09 12:48

Jag skulle göra en parallell till appen Res i STHLM i detta fall.

Ursprungligen av frazze:

Jag skulle göra en parallell till appen Res i STHLM i detta fall.

Exakt! Det finns iofs vissa skillnader. SL har ett publikt API (genom trafiklab.se) men jag tror iofs inte att Res i STHLM använder sig av det. Sen har inte SL någon "officiell" app som kostar pengar, så de som gjorde Res i STHLM konkurrerar inte rent ekonomiskt. Men annars har du en bra poäng!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-09 13:21
Ursprungligen av gluttonous:

Exakt! Det finns iofs vissa skillnader. SL har ett publikt API (genom trafiklab.se) men jag tror iofs inte att Res i STHLM använder sig av det.

Jorå, han finns med bland projekten som använder sig av SLs Reseplanerare-API genom Trafiklab. Sidan var ju för övrigt himla rätt. Att jag har missat den. Skäms!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-09 13:16

Res i STHLM är väl närmast ett projekt under Trafiklab. STHLM Traveling | Trafiklab

Med tanke på att företaget har en betalapp så kan de, utöver ideell skada också med lätthet hävda att de lider ekonomisk skada.

Skulle företaget stämma dig så skulle jag våga sätta en betydande slant på att du skulle förlora.

Det säger jag inte för att vara negativ, det är mycket som görs som är intrång i upphovsrätten, men där upphovsrättsinnehavaren inte bryr sig, eller t.o.m. tycker det är bra, men personligen skulle jag dra mig rejält för att satsa tid på något som när som helst kan omintetgöras pga. av andras beslut.

1
Bevaka tråden