Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket skakning tål en iBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 11:42

Hej!
Orkar inte bära min iBook på rygg eller axel längre, utan drar den i en dramatenkärra. Funderar dock över hur mycket den tål – brukar bära den över kullerstenar. Vad tror ni? Är det skillnad om den är avstängd eller i viloläge?

Ser fram mot era tankar!

Hälsningar
guzen

iBook - förutom möjligen den allra sista modellen (14" endast?) - har ingen sudden motion sensor som automatiskt säkerhetsparkerar hårddisken vid snabba rörelser. Obra att skaka datorn om den är igång. Men vila eller avstängd är likvärdigt då läsarmarna i båda fallen är säkert parkerade.

Men - en numera rätt ålderstigen iBook är inget jag skulle utsätta för skakningar öht. Exempelvis kan man tänka sig att det famösa lödningsproblemet på moderkortet kommer som ett brev på posten om man misshandlar burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 12:41

Toppen Johan tack!
Nej datorn är ny så då är det inget problem. Jag rullar vidare!
hälsar guzen

Ursprungligen av guzen:

Toppen Johan tack!
Nej datorn är ny så då är det inget problem. Jag rullar vidare!
hälsar guzen

Ny, hur går det till? iBook slutade tillverkas för 6-7 år sen.

Ja, då är det väl en MacBook som avses. Med eller utan Pro. Är det en ny maskin kanske den kan säljas och bytas mot en MacBook Air utan allt för stora hål i plånboken. Då kan man både orka med att bära den och slippa oroa sig för hårddiskkrasch när man drar den över gatstenen (då den ju inte har någon hd som kan krascha).

Eller fjorton varv bubbelplast runt burken, kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 21:44

Isch vad slarvigt av mej ...!!! Var kom i:et ifrån!?!
Nej det är en ny MacBook Pro. Slipper bubbelplasten och kan galoppera glatt förbi både kungen och alla turister över kullerstenarna i Gamla Stan!
Kanundra om PC laptops är lika känsliga/okänsliga ...
//guzen

Galoppera och galoppera... Det är ju fortfarande en pryl med miljarders småkomponenter som sitter mer eller mindre väl fastlött. Unibody eller ej... Och hårddisken - som du antagligen har om du inte haft spenderbyxorna på och köpt till en SSD - kan ju gå sönder vid allt för omild behandling. Så du klarar dig nog inte utan bubbelplasten. (Skulle du tänka dig att skicka burken på posten instoppad i en trälåda utan stötdämpning? Nä, just det!)

1
Bevaka tråden