Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem ansluta till trådlöst nätverk hemma

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tromsö
  • 2012-05-09 09:33

Hej!

Är ny på forumet och en ganska nybliven ägare till en MBA.
När jag precis fått den kunde jag koppla upp den på vårt trådlösa nätverk hemma och allt fungerade perfekt. Efter ca 2 veckor så började det krångla och jag blev tvungen att stänga av och sätta på WIFI och försöka ansluta en massa gånger innan det fungerade att ansluta och då fungerade det oftast bara några minuter innan jag var tvungen att börja om och krångla med det igen. Nu efter tre veckor så går det inte att ansluta över huvud taget. WIFIn funkar fint med min IPhone och sambons dator.

I skolan måste jag också hålla på och krångla lite innan jag kan ansluta till nätverket men när jag väl är ansluten så fungerar det bra sen.

Kan inte heller ansluta till internet via internetdelning från IPhone.

Vad är det som är fel? Köpte MAC för att min IPhone fungerade så himla bra men nu är jag besviken och otroligt irriterad och frustrerad.

Hyr lägenhet i källaren i ett hus och har Internet inkluderat i priset men detta betyder att jag inte har tillgång till rautern eller någon information om vad vi har för internet och sånt.

Tacksam för alla tips och idéer om vad som kan vara fel!

Ursprungligen av yoijo:

...måste jag också hålla på och krångla lite...

Vad innebär det att "krångla lite"? Vad är det du gör?

Ursprungligen av yoijo:

...Köpte MAC för att...

MAC är något helt annat (Media Access Control). Det heter Mac.

  • Medlem
  • Tromsö
  • 2012-05-09 11:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär det att "krångla lite"? Vad är det du gör?

MAC är något helt annat (Media Access Control). Det heter Mac.

Mitt "krångel" innebär att slå på och av WiFi. Jag har lagt till och tagit bort WIFI inne på tjänster inne på nätverksinställningar. Jag går in på avancerat och lägger till och tar bort nätverket där och startar ibland om datorn. Problemet är att jag inte märker att något ger direkt resultat men ibland börjar det fungera.

Varför antar du att det är din Mac's fel? Att du inte själv har kontroll över WIFI hemma betyder att du har inte EN ANING om vad de som kontrollerar WIFI't gör, alltså kan det vara så att de t.ex. laddar ner mycket data från internet vilket kan leda till att andra i nätverket drabbas. ELLER att du är för långt ifrån routern.

I skolan kan WIFI't vara dåligt, du kanske byter accespoint lite då och då vilket gör att du måste hitta nätverket igen.

WIFI är inte stabilt.

  • Medlem
  • Tromsö
  • 2012-05-09 11:30
Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför antar du att det är din Mac's fel? Att du inte själv har kontroll över WIFI hemma betyder att du har inte EN ANING om vad de som kontrollerar WIFI't gör, alltså kan det vara så att de t.ex. laddar ner mycket data från internet vilket kan leda till att andra i nätverket drabbas. ELLER att du är för långt ifrån routern.

I skolan kan WIFI't vara dåligt, du kanske byter accespoint lite då och då vilket gör att du måste hitta nätverket igen.

WIFI är inte stabilt.

Anledningen till att jag skyller på min stackars Mac är för att IPhone, sambons HTC och sambons Acer fungerar medans Macen inte gör det längre... men efter att ha läst runt lite på olika forum har jag kommit fram till att det kanske kan ha något med routern att göra.

Ursprungligen av yoijo:

...går det inte att ansluta över huvud taget...

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Dyker det trådlösa nätverket upp som ett alternativ i datorn, eller ser du det inte överhuvudtaget?

Om du kan se nätverket, vad händer när du försöker ansluta?

Ursprungligen av yoijo:

...Kan inte heller ansluta till internet via internetdelning från IPhone...

Samma frågor här: Kan du se nätverket? Vad händer vid anslutningsförsök?

  • Medlem
  • Tromsö
  • 2012-05-09 11:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Dyker det trådlösa nätverket upp som ett alternativ i datorn, eller ser du det inte överhuvudtaget?

Om du kan se nätverket, vad händer när du försöker ansluta?

Samma frågor här: Kan du se nätverket? Vad händer vid anslutningsförsök?

Det som händer är att nätverket kommer upp och Macen försöker ansluta men det går inte utan kommer upp ett frågetecken. Har någon gång fått meddelande om att det var nåt fel med min IP:adress och någon gång igår under mina försök fick jag meddelande om att maxtiden för anslutningen var uppnådd.

Jag har som sagt försökt ta bort alla nätverk. Byta plats på dem för att få hemnätverket högst upp i listan över nätverk. Jag har varit inne i nyckelhanteraren och försökt ta bort gamla lösenord. Nu har jag inga fler idéer...

  • Medlem
  • Tromsö
  • 2012-05-09 11:55

Det som hände när jag försökte ansluta via internetdelning på IPhonen är samma sak som hände till trådlösa nätverket... Datorn försökte ansluta men sen kommer det bara upp ett utropsteckan i den lilla nätverksikonen i menyraden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-12 21:16

Du har inte satt en fast IPadress i datorn? Utropstecknet kan komma upp om du inte har alla uppgifter som behövs, t ex fel nätmask eller ingen gateway satt.

1
Bevaka tråden