Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2012-03-11 15:05

Hej,

Fick meddelande att startdisken börjar bli full. Började rensa men det verkar som det finns tunga filer som jag inte kommer åt. När jag klickar på info över hårddisken (efter rensningen) är siffran 104 G (totalt 120 G) men när jag tar fram info över samtliga ingående mappar kommer jag inte upp i mer än 80 G. Och när jag tar fram info över hemmappen är storleken 62 G medan den sammanlagda summan för undermapparna inte är mer än 29,5 G.

Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-11 15:15

Gissar på att du inte får med dolda filer när du kollar info. Det finns några olika program för att kolla vad som tar upp plats på ens hårddisk. OmniDiskSweeper - Products - The Omni Group är ett gratis program som jag brukar använda till sådana här uppgifter. Daisy disk Mac App Store är ett annat alternativ. Kom ihåg att inte ta bort något som du inte vet vad det är, då kan det gå illa.

Gemini är ett program i apstore för några spänn som raderar dubletter. också bra grej.

Det finns program för att "lätta" OSX, tex tas Drivrutiner till printrar du inte har bort, även en del språkfiler är säkert att ta bort.

  • Medlem
  • 2012-03-11 21:50

Radera all cache med tex Onyx.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-08 15:16
Ursprungligen av Baron:

Radera all cache med tex Onyx.

Nej, dåligt förslag. Cache är en intern hjälpfuktion för att höja prestandan på datorn. Raderar du den så slår du undan benen. Den kommer alltid att fyllas upp till max. Det är så den arbetar.

Enda anledningen är om den är buggig och fyller cachen med felaktig information. Men bara då, och då måste du bevisa att den har gjort fel och att det är det som är orsaken.

Ett annat riktigt bra program för att frigöra utrymme är "CleanMyMac".

Ursprungligen av QikkeR:

Ett annat riktigt bra program för att frigöra utrymme är "CleanMyMac".

Det är det sista programmet du skall använda.
Det distrubieras på en massa halvskumma sidor på nätet.

"CleanMyMac is legitimate, but has been known to cause more problems than it fixes (like most of these 'housekeeping' applications)."
Citat från Apple Forums

Det är "nagware" som hela tiden vill att du skall betala.
Det rotar runt på ställen det inte har att göra.

Letar ihjäl mig efter en sida på nätet jag hittat där en kille gått igenom de ekonomiska bitarna bakom det här programmet, med flera bolag som gömmer sig bakom varann och en jäkla massa fuffens inblandat.

En del av dessa sidor håller på med det här; Undvika eller ta bort Mac Defender-sabotageprogram

Macpaw och de andra bolgen är snabba som fasen med att spamma ner forum så fort det kommer kritik.
Svar som "vi kan inte alls återskapa det här problemet...fortsätt använda vår mjukvara"

CleanMyMac behövs INTE i en Mac, allt med cacheer, filsystem osv sköts av - just det : Datorns OS, självt.

Vill du ha lite utrymme. Kolla på Garageband och dess loopar; spar många GB (ta bort det och du sparar ett antal GB om du inte är musikalisk). Vidare finns det program typ MonoLingual som tar bort språkfiler.
Du kan även radera skrivardrivrutiner i mängder till skrivare du inte äger...

Men vad ni gör - kör INTE CleanMyMac

Det visar sig vara samma gäng bakom hela skiten om vi säger så:

T

Citat:

he first Mac rogue software “MacSweeper“ appeared last year January – although AngelO (the developer) tried defending its software by replying to different forums and blog post.

Two months later, “iMunizator” appeared which is a repackage version of MacSweeper. This version has few improvement for example, the nagging pop-ups was removed as the authors tries to prove that their product has been modified for safe use.

Around January this year, “iMunizator” was spotted again online and serving rogue software. Obviously, they can’t sell it as researchers raised awareness about it. What do you expect?

February when MacPaw twit “CleanMyMac is Out”

How did I came across to this site? Oh, I was looking for the PoC Worm “Tored” -> Obviously, it’s not in-the-wild but definitely something to investigate.

Anyway, MacPaw website offers two software – “CleanMyMac” and “MacHider”. ”CleanMyMac” has exactly similar functionality and features as “MacSweeper” although this time it’s clean.

http://ithreats.net/category/os-x/osx-rogue-application/

Senast redigerat 2012-05-07 20:25

Oj det låter inget vidare alls det...jag som kört CleanMyMac under längre tid och tycket det funkar alldeles utmärkt.
Har heller inte fått något om att betala hela tiden som påstås.

Macpaw gör ju även Gemini som du tipsade om i inlägg #3. Hur ska du ha det götet?

Använt det för sista gången då. My mistake.

  • Medlem
  • 2012-05-08 15:23

Det beror väl på?! En del program skriver mycket cache men tycker inte att man behöver rensa själv. Jag har sett cachefiler på 80 GB. Det var iofs länge sedan (QXP 6.*), men ändå.
Ibland måste man rensa cache för att en del inställningar ska släppa, tex InDesign och Infomakers Newspilot.
Om man har problem med datorn är det inte en bra idé att ta för vana att alltid rensa cachen, men som punktinsats för att få bort eventuellt slagg kan man absolut göra det. Om man inte går in och undersöker respektive cachefil.

Jag menar heller inte att det är den enda man ska göra, men det kan vara värt att kolla i alla fall.

  • Medlem
  • 2012-05-08 20:31
Ursprungligen av Goflorp:

Tråden handlar om Hårddiskutrymme. Inte Cache.

Just det.

Ursprungligen av Baron:

Det beror väl på?! En del program skriver mycket cache men tycker inte att man behöver rensa själv. Jag har sett cachefiler på 80 GB. Det var iofs länge sedan (QXP 6.*), men ändå.

Tråden handlar om Hårddiskutrymme. Inte Cache.

1
Bevaka tråden