Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg ny macbook pro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-07 18:38

Har en macbook Pro, haft det ca 6 månader. Den är sjukt seg. Använder i princip bara safari, men har ex spotify, och förhandsvisning igång också. Den är väldigt seg när man går mellan olika flikar och när man ska se små videoklipp. Har 2.3 GHz processor. 4GB minne. I aktivitetskontrollen ligger flashplayer(internetinstick) högst.

Vad ska jag göra för att göra den snabbare? Eller är det normalt att behöva titta på den snurrande bollen stup i kvarten, drygt i längden.

Tacksam för allllla tips

Skulle ju kunna vara nåt fel på hårddisken. Kör en disktest med Skivverktyg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-07 18:45

Bra ide, hur gör man det då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-07 18:51

Hittade det, och den ska vara felfri!

Detta kanske kan vara något?

MacGuider.se - Macen är seg, vad göra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-08 10:18

Har gjort A,B,C inget har hjälpt!!

Har den alltid varit så seg eller blev den det efter du installerat ett visst program eller liknande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-08 10:44

Desto fler flikar eller om man ska se nån liten video så blir den seg, har varit så nästan sedan jag fick den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-08 12:43

Startade datorn i Säkert läge. I det läget var den ännu segare, segt att skrolla ner, och kolla vimeo gick inte ens....

Prova att ladda ner Google Chrome och installera det. Starta sedan om datorn och använd bara Google Chrome ett tag. Ge alltså sjutton i Safari under den här tiden. Är det så att datorn fungerar bättre så sätter jag mina pengar på att Flash är flaskhalsen för dig. Flash är en dåligt utvecklad produkt på Macen, tyvärr.

Jag har gjort som så att jag har avinstallerat Flash till Safari på min dator och vill jag kika på något klipp som kräver Flash så startar jag helt enkelt Google Chrome och kikar där. Fördelen med Google Chrome är att Flash finns inbyggt i webbläsaren och när du stänger av Google Chrome så är du säker på att Flash också stängs av. Det händer inte med Safari som du verkar ha upptäckt med tanke på att du säger att Flash ligger högst upp bland dina processer.

Hur du avinstallerar Flash till Safari finns det en uppsjö av artiklar/blogginlägg på, sök bara på Google.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-08 20:50

Eller testa med Firefox och FlashBlock-addon, låter dig klicka på de flashobjekt du vill titta på.

Ursprungligen av mattiL:

Eller testa med Firefox och FlashBlock-addon, låter dig klicka på de flashobjekt du vill titta på.

Avslutas Flash korrekt när Firefox stängs av då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-08 22:58

Ser ut så ja, jag testade alldeles nyss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 02:45

Öppna Aktivitetskontroll som finns i Verktygsmappen. Klicka på Systemminne nertill i Aktivitetskontroll-fönstret. Titta efter hur mycket virtuellt minne din dator använder och hur många sidor in och sidor ut det står.
När du har flera processer igång kan dina 4 GB minne vara för lite. Då använder din Mac hårddisken som virtuellt minne och då blir det segt. Hårddisken är hundratals om inte tusentals gånger långsammare än RAM-minne. Du skall helst inte använda något virtuellt minne alls. Köp mera minne till din Mac. Sätt i så mycket minne du har råd med, minne är otroligt billigt just nu, sätt i 8 eller 16 GB och du får en mycket trevligare dator. Ta hem programmet Mactracker Mactracker - Get Info on any Mac Det är gratis och ger dej upplysning om hur mycket minne du kan sätta i din dator. Här är en länk till en söksida för minnen - SO-DIMM DDR3-minnen - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 13:49

Har nu använt Chrome typ en vecka. Tummen upp på det. Gud vilken skillnad, funkar hur bra som helst nu. Stoooort tack för tipset

Ursprungligen av Karinnn:

Har nu använt Chrome typ en vecka. Tummen upp på det. Gud vilken skillnad, funkar hur bra som helst nu. Stoooort tack för tipset

Kul att höra att du upplever det som bättre! Saknar du Safari kan du ju som sagt radera Flash från Safari. Finns flera guider om du googlar.

1
Bevaka tråden