Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket starkare sändare i AP Extreme mot Express?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 11:56

Hej
Jag har precis flyttat och i nya huset har vi 100 mb fiber från BBB. Jag kopplar en Airport Express direkt till detta uttaget och det funkar bra. Dock är det en del ställen i lgh där det känns lite väl långsamt. Min macmini kommer upp i 14 mb/s där den står.

snart får vi uppkopplingen uppgraderad till 1 gb.

Min fråga är om sändaren i en Airport Extreme är starkare än den i Airport Express? Alltså, "når" det längre? Specen jag läser på apple.com är att det är samma band, 2,4 ghz och 5 ghz. Men i övrigt står det inte så mycket specat, i alla fall inte som säger mig så mycket.

Jag klarar mig på det jag har idag, men är intresserad om det blir stor skillnad om jag byter upp mig.

tack tack

Enligt spec så är det same same. Så det beror nog mer på hur din miljö ser ut (var står saker / var sitter din Express etc..)

Jag kan inte hitta någon fakta om att Extreme skulle täcka ett större område än Express.

Radiosignalens uteffekt = 20 dBm på båda enligt Apple.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-07 12:17

Det som kanske spelar mer roll i just ditt sammanhang är routingprestandan. En AirPort Express (AX) har inte samma prestanda som en AirPort Extreme (AE) vilket gör att du inte kan dra nytta av din Internet-anslutning. Förväxla inte routingprestanda med länkhastighet, vilket många dessvärre gör.

Som frazze skriver, det är viktigare att kolla på routingprestanda (Throughput) så länge man har bra signal.

Kanske någon på forumet har både och samt har testat båda enheterna med en 100 (eller högre) uppkoppling?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-07 13:44
Ursprungligen av keptang:

Som frazze skriver, det är viktigare att kolla på routingprestanda (Throughput) så länge man har bra signal.

Kanske någon på forumet har både och samt har testat båda enheterna med en 100 (eller högre) uppkoppling?

Fanns det inte något routingtest hos Tom's Hardware eller någon liknande site?

Ursprungligen av frazze:

Fanns det inte något routingtest hos Tom's Hardware eller någon liknande site?

Inte vad jag kunnat hitta som innehåller Express och Extreme.

  • Avstängd
  • 2012-05-07 13:00

Skumt det där, på min gamla Express nådde signalen 4 våningar ner och en 20-30m bort till bilen medans med min Extreme dör den redan på andra våningen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-07 13:44
Ursprungligen av LaHe:

Skumt det där, på min gamla Express nådde signalen 4 våningar ner och en 20-30m bort till bilen medans med min Extreme dör den redan på andra våningen...

Beror ju helt på hur antennloberna är riktade...

  • Avstängd
  • 2012-05-07 13:58
Ursprungligen av frazze:

Beror ju helt på hur antennloberna är riktade...

Hur vet man/Nån som vet hur dom är riktade på respektive enhet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-07 17:57

Extreme har väl numera tre antenner, hur det är med Express vet jag inte, har inte sett någon info om det. Jag skulle tro att den bara har en....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 20:29

Så när jag tolkar skillnaden i storlek och pris på dem som att Extremen borde vara mycket starkare och kunna nå längre tänker jag alltså fel? Snopet, var helt säker på det

Routingprestande - vad innebär de då?

Senast redigerat 2012-05-07 20:43
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-07 20:55
Ursprungligen av martenj:

Routingprestande - vad innebär de då?

Googla på det (och du kommer att hitta ett par trådar hos 99.se).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 07:38

Jag har gjort det, men jag hajar inte riktigt och känner mig ganska clueless om vad jag ska göra

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-08 19:57
Ursprungligen av martenj:

Jag har gjort det, men jag hajar inte riktigt och känner mig ganska clueless om vad jag ska göra

Router Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 20:20

Asus black Diamond är alltså den snabbaste routern, vad gäller routingprestanda?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-08 20:40
Ursprungligen av martenj:

Asus black Diamond är alltså den snabbaste routern, vad gäller routingprestanda?

Ja. Prestanda betyder hur snabbt en router kan flytta ett datapaket från ett interface till ett annat, tex WAN till LAN.

  • Avstängd
  • 2012-05-08 09:47

Igår körde jag en test med min APExpress köpt sent 2008 och min APExtreme köpt för ca 6 månader sen (nyaste modellen vad jag vet) med 2 band etc.

Bägge på samma plats och en i taget var på.
Vände och vred på dom, sprang in och ut och fram och tillbaka och konstaterar att riktningen inte spelar nån större roll, max ett par meter eller så, däremot slår Expressen Extremen med ca 2/3:s längre räckvid. Testat på 2.x kHz bandet. 5.x kHz bandet på Extremen var ännu kortare vilket var väntat.
Ändå kan man konstatera att ingen presterade dåligt då det är tjocka betongväggar hiss i stål mm fast lite förvånande att Extremen fick stryk, inter på målsnöret utan en bra bit efter.

Testet utffördes "praktiskt" med min iPhone 4 iOS 5.1.1 och alltså inte med något dedikerat instrument.
Konstaterade också att den praktiska nyttan för bägge enheterna med bara en markering kvar på WiFi-indikatorn var sämre än att låte dom gå över på 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 10:01
Ursprungligen av LaHe:

Igår körde jag en test med min APExpress köpt sent 2008 och min APExtreme köpt för ca 6 månader sen (nyaste modellen vad jag vet) med 2 band etc.

Bägge på samma plats och en i taget var på.
Vände och vred på dom, sprang in och ut och fram och tillbaka och konstaterar att riktningen inte spelar nån större roll, max ett par meter eller så, däremot slår Expressen Extremen med ca 2/3:s längre räckvid. Testat på 2.x kHz bandet. 5.x kHz bandet på Extremen var ännu kortare vilket var väntat.
Ändå kan man konstatera att ingen presterade dåligt då det är tjocka betongväggar hiss i stål mm fast lite förvånande att Extremen fick stryk, inter på målsnöret utan en bra bit efter.

Testet utffördes "praktiskt" med min iPhone 4 iOS 5.1.1 och alltså inte med något dedikerat instrument.
Konstaterade också att den praktiska nyttan för bägge enheterna med bara en markering kvar på WiFi-indikatorn var sämre än att låte dom gå över på 3G.

aha, där ser man. vilket bra test, man tackar! och då kan jag ju konstatera att jag inte behöver lägga pengar på en AP Extreme med andra ord.

  • Avstängd
  • 2012-05-08 10:05
Ursprungligen av martenj:

aha, där ser man. vilket bra test, man tackar! och då kan jag ju konstatera att jag inte behöver lägga pengar på en AP Extreme med andra ord.

Finns ju andra nyttiga grejor med Extremen som inte Expressen har dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 11:23

Det är jag medveten om men jag har bra undrat om hastigheten på wifin blir bättre/starkare.

Jag bor i en lägenhet och har en Time Capsule och en AirPort Express som är placerade endast några decimeter från varandra under TV-bänken i vardagsrummet. Båda är antenner för mitt Wi-Fi.
Från sovrummet, som har köket mellan sig (betongväggar x2), är mottagningen ibland så dålig att min iPhone och iPad ger upp och hoppar över till 3G istället. Om jag däremot åker ner två trappor i huset så kan jag fortfarande ha Wi-Fi-mottagning vilket avståndsmässigt är en otroligt stor skillnad jämfört med in till sovrummet. Så det jag vill komma till är att det verkar finnas flera oklara aspekter till hur mottagningen sprids.

  • Avstängd
  • 2012-05-08 18:31
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag bor i en lägenhet och har en Time Capsule och en AirPort Express som är placerade endast några decimeter från varandra under TV-bänken i vardagsrummet. Båda är antenner för mitt Wi-Fi.
Från sovrummet, som har köket mellan sig (betongväggar x2), är mottagningen ibland så dålig att min iPhone och iPad ger upp och hoppar över till 3G istället. Om jag däremot åker ner två trappor i huset så kan jag fortfarande ha Wi-Fi-mottagning vilket avståndsmässigt är en otroligt stor skillnad jämfört med in till sovrummet. Så det jag vill komma till är att det verkar finnas flera oklara aspekter till hur mottagningen sprids.

Sant att underliga är Herrens och WiFi:ns vägar, men ett kök är fullt med "våg-ätare"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-09 11:48
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag bor i en lägenhet och har en Time Capsule och en AirPort Express som är placerade endast några decimeter från varandra under TV-bänken i vardagsrummet. Båda är antenner för mitt Wi-Fi.
Från sovrummet, som har köket mellan sig (betongväggar x2), är mottagningen ibland så dålig att min iPhone och iPad ger upp och hoppar över till 3G istället. Om jag däremot åker ner två trappor i huset så kan jag fortfarande ha Wi-Fi-mottagning vilket avståndsmässigt är en otroligt stor skillnad jämfört med in till sovrummet. Så det jag vill komma till är att det verkar finnas flera oklara aspekter till hur mottagningen sprids.

Jag har sett produkter som gör att du kan hänga din AE på väggen, dvs den ligger mot väggen. Hur blir mottagningen om du ställer din AE på högkant?

Ursprungligen av peanjo:

Jag har sett produkter som gör att du kan hänga din AE på väggen, dvs den ligger mot väggen. Hur blir mottagningen om du ställer din AE på högkant?

Jag vet inte och jag tänker faktiskt inte prova det heller. Den står idag placerad under min TV-bänk och att prova att resa den skulle leda till rätt mycket arbete. Jag är okej nöjd för tillfället, ska flytta om tre månader ändå. Men tack så mycket för tipset. Kan vara värt att ha tanken i bakhuvudet.

Tycker då max simultana trådar och simultan prestanda är viktigare än vad en fil WAN-LAN ger...

Fast där har ni tur. Asus ligger högt där med

Ursprungligen av illerG:

Tycker då max simultana trådar och simultan prestanda är viktigare än vad en fil WAN-LAN ger...

Fast där har ni tur. Asus ligger högt där med

Dessutom ett riktigt designfreak o pryda sitt hem med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 08:07

Så man kan förvänta sig ett mycket starkare/snabbare nätverk hemma med den, i jämförelse med extreme och express helt enkelt?
Är så sjukt dålig på sånt här så jag vill göra det så tydligt som möjligt för mig själv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-10 08:51

Det finns en alldeles utmärkt väggmontering för Airport Extreme. Air Mount!

Jag har en sådan som jag köpte den för inte alls så länge sedan och monterade på väggen, se bilden nedan :

När den väl har uppskruvad så skaffade jag lämplig kabelkanal som jag sedan fick skära i för att den skulle passa upp emot listen som vi har i taket samt göra ett hål i den för kablarna att gå igenom. Nu sitter den helt perfekt på väggen och ger bra nätspridning i hela lägenheten

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-10 09:44
Ursprungligen av zinned:

Nu sitter den helt perfekt på väggen och ger bra nätspridning i hela lägenheten

Precis en sådan jag menade!
Bedömer du att mottagningen i huset blir bättre när den "står"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-10 09:56
Ursprungligen av peanjo:

Precis en sådan jag menade!
Bedömer du att mottagningen i huset blir bättre när den "står"?

Oj, ser nu vad jag skrev! Hoppas ni förstår vad jag menar egentligen...

Bevaka tråden