Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aspect ratio i Photoshop gör mig tokig!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-26 16:25

Har ett störande problem i Photoshop CS5 som jag aldrig träffat på tidigare.

Varje gång jag öppnar en icke psd-fil så ser bilden ut som ett streck och jag måste manuellt ställa in aspect ratio till square! Sjukt jobbigt när man öppnar 20 filer.

Hjääälp!

Vad innebär "icke-psd-fil"? Vilka filformat?

"Ett streck" - är det horisontellt eller vertikalt? Vet inte om det kan ha någon betydelse för problemlösningen, men det skadar ju inte att ha en bättre bild över problemet.

Vilket operativsystem?

"Varje gång" säger du, men när började det? Bara helt plötsligt en dag? Eller kan du sätta det i samband med något annat? Någon uppgradering av något slag? Eller att leveransen eller lagringen av bilderna görs annorlunda mot tidigare? Eller någon annan händelse?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-27 14:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "icke-psd-fil"? Vilka filformat?
"Ett streck" - är det horisontellt eller vertikalt? Vet inte om det kan ha någon betydelse för problemlösningen, men det skadar ju inte att ha en bättre bild över problemet.
Vilket operativsystem?
"Varje gång" säger du, men när började det? Bara helt plötsligt en dag? Eller kan du sätta det i samband med något annat? Någon uppgradering av något slag? Eller att leveransen eller lagringen av bilderna görs annorlunda mot tidigare? Eller någon annan händelse?

Vertikalt "streck", alltså bilden är extrem utdragen. Jag kör 10.7.3 och Photoshop CS5.

Har precis uppgraderat till CS5. Kan ha strulat till det själv, men det är helt omedvetet

Har en "custom pixel aspect ratio" som ser ut så här:

Verkar som om det händer med PNG-filer och inte jpeg eller psd. Det verkar som om det är PNG-filer skapade i photoshop, men inte bara i CS5 utan även CS4.

Låter skumt. Tycker Jespers frågor bör besvaras först. Prova även att skapa en ny preferensfil, det brukar fixa många konstiga problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-27 14:24

Så fort jag skapar en ny bild (med square pixels) och sparar ut i PNG och öppnar den igen får den custom aspect ratio som ovan.

Det låter väldigt mysko. Har du pratat med supporten på Adobe om ditt problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-27 14:52

Ja, jag ringde supporten och dom hänvisade till forumet, alltså andra användare (!)

" - Så ni har ingen support på era egna produkter?"
"- ..... näe, om det inte är installationsproblem."

Det kan inte vara sant? Klart Adobe kan hjälpa till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 15:51

Tyvärr, det var så han sa.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-27 18:11

Bedrövligt om de inte vill hjälpa till.

För att dra ett strå till stacken att reda ut ditt problem:
- Har det alltid varit så? (upprepar Jespers fråga)
- Gäller det png-bilder som kommer enbart från dig eller vilken png-bild som helst?
- Har du installerat om PS för att se om problemet blir löst?
- Har du provat ett nytt användarkonto på datorn för att se om problemet blir löst?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 15:54
Ursprungligen av filuren:

Bedrövligt om de inte vill hjälpa till.

För att dra ett strå till stacken att reda ut ditt problem:
- Har det alltid varit så? (upprepar Jespers fråga)
- Gäller det png-bilder som kommer enbart från dig eller vilken png-bild som helst?
- Har du installerat om PS för att se om problemet blir löst?
- Har du provat ett nytt användarkonto på datorn för att se om problemet blir löst?

Jag tror att det gäller alla png, är inte säker ska kolla igen.

Är ganska säker på att det dök upp när jag uppgraderade från cs4.

Får väl prova att installera om

Glöm inte tips #4: testa under en annan användare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-02 11:58

Nu har jag testat under en ny användare och får upp meddelandet " Pixel Aspect Ratio Correction is for preview purposes only..." när jag öppnar png's skapade i photoshop. Men det gäller inte alla. Det verkar som det är png's skapade med CS5.

Jag testade precis att skapa ett nytt dokument med square pixels och spara som png, ändå blev det fel aspect ratio när jag tar in den i photoshop igen.. blir galen på detta.

Testade även att öppna en bild skapad i testkontot och jag får samma resultat.

1. Jag skapar en ny bild i PS CS5
2. Ser till att det är Square pixels under View
3. Sparar som PNG
4. Öppnar nämnda PNG
5. Nemas problemas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-03 23:15

Funkar inte för mig

tja i pc-win världen har jag -levt med jobbiga Adobe (speciellt på videosidan) och trott/hoppats att samma var så otroligt mycket bättre/enklare i mac... In your dreams.. Vi har alla våra drömmar.. att krossas Same shit but different..

Så länge det berör EN person, och ingen annan lyckas återskapa problemet så hade jag inte hetsat upp mig...
/m

och visst - PC är både SHIT och DIFFERENT i jämförelse med Mac.

1
Bevaka tråden