Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD diskar till Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-05 23:04

Fick hem dessa idag:

2.5" -slädar till en 2009 Mac Pro. Jag behöver nu tips på 2 st passande SSD diskar. Kommer att ha en som systemdisk och en att ladda samplingar från och att spela in på. O:-)

Sedan jag tittade på SSD diskar sist (c:a 1 år sedan) har marknaden fullkomligt inflaterats av olika fabrikat och modeller. Jag behöver lite hjälp med att hitta ett par diskar runt 150-200 Gb. Nyckelorden är betydelseordningen: kompabilitet, driftsäkerhet, hastighet och ekonomi. Vilken är idag den bästa SSD-disken?

Några förslag?

Vill inleda med att säga att mer eller mindre alla moderna SSD kommer att tjäna dig väl i o m att Mac Pro endast har SATA2. Bussen du sätter SSDerna på är alltså långsammare än SSDn - vilket leder till att de i de allra flesta fall presterar helt likvärdigt.

Samsung 830-serien är ett utmärkt val då den har erkänt hög driftsäkerhet. Är en av de snabbare SSDerna.

Vill du ha det absolut snabbaste är det OCZ Vertex 4 som gäller. Den har en kontrollver från Marvell (som t e x Intel 510) men har en högre klockfrekvens än normalt och annan firmware som ger den en extra skjuts.

edit: Slår mig att Vertex 4 har Marvellkontroller och Samsung har just Samsungkontroller. Ändrat.

Senast redigerat 2012-05-06 21:43
Ursprungligen av johan_tanying:

OWC har SSD till varje upptänklig mac - till och med G4or: OWC Mercury Pro SSD - Solid State Drives using High Performance SandForce Processor solution

Jag skulle inte rekommendera OWCs om TS inte känner att han har de stora spenderarbyxorna på sig och vill välja ett av deras alternativ med PCI-expressanslutning.

Deras SATA-anslutna diskar är inte snabbare, stabillare eller billigare än andra SSD med SandForcekontroller som går att få på svenska marknaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-10 13:34

Stort tack för svar! Kommer att gå på Hans linje och köpa 830:or. Har haft bra erfarenheter av Samsung innan. Tack för hjälpen, Hans!

1
Bevaka tråden