Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4: batterikompatibilitet och modellbeteckningar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-06 13:54

Min flickväns iBook G4 har ett batteri som håller c:a 5 minuter. Själv har jag en gammal trasig iBook G3 vars batteri troligen är bättre. Jag tänkte att man kunde använda det batteriet som ersättare men ville först kolla att det var kompatibelt med G4:an. Gick ut på nätet och hamnade i en djungel av förvirrande modellbetecknings-terminologi.

Batteriet från G3:an heter A1062 (G4:ans heter A1080) och det passar rent mekaniskt in i G4:an, båda är 14". Så långt ingget krångel. Men när jag hittade en lista på datorer som var kompatibla med A1062 så var iBook-datorerna betecknade med modellnummer av typen "M9165B/A". Det finns ingen sån beteckning på flickvännens iBook vad jag kunde hitta, det stod bara "A1134". Hur tar man reda på det där långa M-numret för ens iBook?

Eller finns det nån som kan säga generellt att det funkar med batteri-swinging utifrån de specifikationer jag angivit? Båda datorerna är vita med dubbla USB-uttag och som sagt 14". De elektriska specifikationerna på batterierna är identiska.

Om spänning och strömstyrka är identiska och batteriet fysiskt passar så skulle jag inte vara speciellt rädd för att prova.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-06 15:49

Och kontakterna sitter på samma ställe (och helst märkta lika).

1
Bevaka tråden