Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kallas det äkta Windows?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-11-14 21:07

Möjligen off topic, men jag kan inte låta bli att reagera över Microsofts käcka försäljar-lingo, nämligen Äkta Windows.
Äkta Windows är ju språkligt nys. Det förutsätter ju att det finns oäkta Windows? Samma idioti som äkta champagne.

De syftar på att installationen är aktiverad och verifierad som äkta licenserad.

Det är bara vissa parametrar som... (censored)

Fast du syftade kanske bara på ordvalet, men Microsoft har ju varit bra på att säga saker som varit minst sagt subjektiva...

Vad är det för fel med att använda ordet äkta?

Det är ju licensen det handlar om. En äkta licens, i motsats till en kopierad eller förfalskad.

Håll er till ämnet! 10 inlägg raderade.

/Mod

Edit:
Ytterligare 2 inlägg raderade. Snälla, håll er till ämnet, annars får vi stänga tråden.

Senast redigerat 2011-11-15 11:29
  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-16 17:43

Vet inte om frågan är seriös men här är iaf Microsofts svar
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/genuine

Senast redigerat 2011-11-16 20:16
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-05-05 22:49

Eftersom det var jag som startade tråden måste jag såhär i efterhand medge att frågan kanske inte var hundraprocentigt seriös. Men jag tycker fortfarande att ordvalet "äkta" i det här sammanhanget är en aning löjeväckande. Som om det gällde faster Bertas äkta hallonsylt.
Till skillnad från Bjäres burksylt med tillsatser av äppelmos och konserveringsmedel.

Ursprungligen av torjo:

...ordvalet "äkta" i det här sammanhanget är en aning löjeväckande...

Svaret har du fortfarande i inlägg #3.

Jag håller med trådskaparen; det låter skitfånigt.
Däremot är det knappast något som utgör grund för någon lång intressant tråd.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-05-06 06:46

Tycker också att ordet äkta är fel här. Det är samma windows oavsett licens eller inte. Det borde stå windows med äkta licens om det är licensen det gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-06 07:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker också att ordet äkta är fel här. Det är samma windows oavsett licens eller inte. Det borde stå windows med äkta licens om det är licensen det gäller.

Eller Windows med registrerad licens eller laglig licens.

Med tanke på hur mycket Windows XP var piratkopierat genom åren och även gjordes öppet i många mindre butiker/PC-byggare förstår jag när Microsoft vill ha en äkta-tag på sina licenser som säljs.

Det är bara som vanligt en dålig översättning från amerikanskan.

1
Bevaka tråden