Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam kopiering till TimeCapsule

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-05-05 18:29

Säkerhetskopiering av viktiga filer till min TC, dock ej via Time Machine. Det är 472 GB som ska flyttas över från en FW-disk via min Mini med närtverkskabel till min TC. Beräknad tid: 13 timmar. 13 timmar?? Just nu ligger överföringshastigheten på 10MB/s. Suck!
Är det risk att jag knäcker hårddisken på min TC? Diskarna i dem brukar ju tyvärr få dålig kylning. Bör jag hitta på något annat sätt att backa upp datan på? Jag har tyvärr ingen plats på min NAS.

​Ovanstående inlägg bröts ut från en annan tråd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-05 20:41

Nej, du knäcker den inte.
Vill du få det snabbare, plocka ur disken ur din TC och koppla den externt till datorn när du kopierar dina 472 GB. Montera tillbaka den sedan.

  • Medlem
  • 2012-05-05 21:02

Ok, tack kenjon.

Men den får nog snurra på över natten bara. "Bara" 10 timmar kvar nu, snart klart ju.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-05 21:09

Ett av de skälen till att jag inte kör TC utan AirportExtreme. Lagring/backup på externa diskar/NAS istället.
Har du ingen tom diskplats i din NAS som du kan fylla upp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-05 21:35

Borde det inte gå snabbare ändå, egentligen? Givetvis beroende på om det är Gigabit-interface på nätverkskorten i båda ändar och att diskarna orkar med. Jag kan tycka att med dessa variabler på sin sida bör man komma upp i iaf 60-70 MB/s.

Ursprungligen av zinned:

Borde det inte gå snabbare ändå, egentligen? Givetvis beroende på om det är Gigabit-interface på nätverkskorten i båda ändar och att diskarna orkar med. Jag kan tycka att med dessa variabler på sin sida bör man komma upp i iaf 60-70 MB/s.

Vet du av erfarenhet eller gissar du?
Så här ser det ut ungefär för TC beroende på hur man kopplat grejerna.
[ATTACH="CONFIG"]32999[/ATTACH]
Rätt kasst mao. Eller om jag får säga det själv, riktigt kasst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-06 13:45
Ursprungligen av keptang:

Vet du av erfarenhet eller gissar du?
Så här ser det ut ungefär för TC beroende på hur man kopplat grejerna.
[ATTACH="CONFIG"]32999[/ATTACH]
Rätt kasst mao. Eller om jag får säga det själv, riktigt kasst.

Nej, jag gissade inte utan gick bara på vad tekniken i sig möjliggör

  • Medlem
  • 2012-05-05 21:54

Finns tyvärr ingen ledig plats i NASen. Det är en FW800-disk som är kopplad till en Mini och sedan gigabit-lan till en TC av senaste modellen. Men 10MB/s känns ändå väldigt långsamt med gigabit-lan. Kabeln är en cat-6.

Tolkar jag keptangs tabell rätt borde TCn klara iaf 30MB/s?

Senast redigerat 2012-05-05 22:06

Långsam kopiering till TimeCapsule

Jag har för mig att disken som sitter i TC säger Apple är server grade disk men att performance mätt så är TC lösningen inte för den som har höga hadtighetskrav. Har för mig jag läst från Apple själva att önskar man speed så är rekommenderas osx server med raid.

Alternativt en 3 e part NAS med tm stöd.

TC är byggd för den vanliga Svensson å du är över en vanlig Svensson krav

1
Bevaka tråden