Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scamförsök via telefon från Indien gällande Windows

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-04 11:37

Tänkte bara delge att jag precis har blivit uppringd av en indier som hade "urgent matters regarding my windows installation". Killen vägrade att ge sig, inte ens när jag sa att jag inte hade Windows hemma så gav han sig utan jag fick lägga på luren...

Har inte sett eller läst att detta hade kommit till Sverige men det verkar vara så nu. I mitt fall så ringde de på hemtelefonen via ett dolt nummer.

Finns info om detta på nätet, ex Virus phone scam being run from call centres in India | Technology | The Guardian

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-04 15:10

Det kanske var så här det började? Microsoft trakasserade Indien, Indien vill ge igen genom att utge sig för att vara Microsoft.
Microsoft trakasserar pirater i Indien - DN.SE

Dessa samtal är inget nytt men säkerligen irriterande. Hoppas att ingen går på denna scam.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-05-04 18:26

Scamförsök via telefon från Indien gällande Windows

De kan också uppge sig vara från IT-avdelningen på din arbetsplats. Det har hänt folk på jobbet.

Haft nån idiot som ringde flera gånger.

"i don't own a computer..." la på. Inget efter det.

Är det bara jag som kör med NIC? Hur i hela friden har dessa indier era telefonnummer? Jag har alltid kört NIC och jag har aldrig fått ett enda samtal från säljare eller bovar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-05 12:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det bara jag som kör med NIC? Hur i hela friden har dessa indier era telefonnummer? Jag har alltid kört NIC och jag har aldrig fått ett enda samtal från säljare eller bovar.

NIX kör jag med på min telefon, jag vet inte vad NIC är i detta sammanhang. Du kanske kan förklara?

NIX-Telefon för en sund telemarketingbransch

NIX menar jag så klart Plus att man givetvis markerar för operatören (Telia i mitt fall) att man inte får spridas.

Ursprungligen av Konrad:

NIX kör jag med på min telefon, jag vet inte vad NIC är i detta sammanhang. Du kanske kan förklara?

NIX-Telefon för en sund telemarketingbransch

Zimmerman menar nog NIX. Lär inte hjälpa mot indiska bedragare dock..

Klart det gör. Var tror du dom får tag i svenska telefonnummer?

Ursprungligen av keptang:

Zimmerman menar nog NIX. Lär inte hjälpa mot indiska bedragare dock..

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart det gör. Var tror du dom får tag i svenska telefonnummer?

Vet du egentligen ens hur NIX funkar och vad det innebär. Men visst, vill du tro att det hjälper i detta fall, be my guest.
NIX kanske också stoppar så att ditt telefonnummer inte syns på hitta.se ?

Klart jag inte finns på Hitta eller Eniro etc. Men det är Telia som fixar - sådant klickar man i när man skaffar abbo. Ingen kan hitta mitt telefonnummer på nätet. Nobody. Det finns inte på nätet. Och det är endast där indierna letar - var skulle dom annars leta? T.o.m svenska myndigheter måste gå igenom en hel del för att ta fram mitt nummer.
Och, nej, jag har inte s.k. "hemligt nummer". Jag har bara använt dom tjänster som finns.

Ursprungligen av keptang:

Vet du egentligen ens hur NIX funkar och vad det innebär. Men visst, vill du tro att det hjälper i detta fall, be my guest.
NIX kanske också stoppar att ditt telefonnummer inte syns på hitta.se ?

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart jag inte finns på Hitta eller Eniro etc. Men det är Telia som fixar - sådant klickar man i när man skaffar abbo. Ingen kan hitta mitt telefonnummer på nätet. Nobody. Det finns inte på nätet. Och det är endast där indierna letar - var skulle dom annars leta? T.o.m svenska myndigheter måste gå igenom en hel del för att ta fram mitt nummer.
Och, nej, jag har inte s.k. "hemligt nummer". Jag har bara använt dom tjänster som finns.

Och vad har det med NIX att göra att du sagt till Telia att du inte vill listas på Hitta/Eniro? Nada, zip, nothing.
Du har hemligt nummer.

Jag lämnar detta..

Kom nu på att jag gick in och tog bort mitt nummer från hitta.se och Eniro. Thats it. Lätt som en plätt. Detta plus NIX (som håller övrig spridning till t.ex. alla dessa j-a säljare nere) är allt man behöver. Inga indier kan få tag i mitt nummer :-). Inga skitstövlar ringer mitt nummer - inte en enda säljare på 10 år nu. Rekomenderas. Enkelt. Får man sådana här samtal så är det ett val man gjort.

Ursprungligen av keptang:

Och vad har det med NIX att göra att du sagt till Telia att du inte vill listas på Hitta/Eniro? Nada, zip, nothing.
Du har hemligt nummer.

Jag lämnar detta..

NIX har ingenting med spridning av telefonnr att göra. Det är en lista över vilka nummer som telefonförsäljarna lovar att inte ringa. dessa scammare bryr sig inte (hela verksamheten är ju bedrägeri så varför skulle de bry sig om nix?)

Jag har blivit uppringd över 20 gånger och senast så sa jag åt dem att "go f*ck yourself"

Ps: jag är ansluten till NIX så det hjälper verkligen inte

Då är det borttagandet hos hitta.se och Eniro som är tricket :-). Gör det och du slipper skiten - det tar dock en tid innan det "sätter in" - listor rippade från hitta/eniro är ju redan gjorda - men efter ett år så är det över. Att jag är så sunt befriad från skiten beror nog på att jag tog bort mitt nummer från hitta/eniro (och ett register för företag...minns inte vad det hette) från början - direkt efter att jag tagit abbonemanget.
Mitt nummer finns inte någonstans på nätet och jag blir aldrig uppringd av idioterna - så det funkar. Detta är vetenskap.

Ursprungligen av BlackSmp:

NIX har ingenting med spridning av telefonnr att göra. Det är en lista över vilka nummer som telefonförsäljarna lovar att inte ringa. dessa scammare bryr sig inte (hela verksamheten är ju bedrägeri så varför skulle de bry sig om nix?)

Jag har blivit uppringd över 20 gånger och senast så sa jag åt dem att "go f*ck yourself"

Ps: jag är ansluten till NIX så det hjälper verkligen inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-05 17:27

De behöver väl inte leta efter "ditt" nummer, de kan ju bara slå siffror på måfå, oftast är det någon som svarar. Har du otur är det du.
Men de har nog en dator som ringer upp slumpvis valda nummer åt dem.

Tänkte inte på det...

Ursprungligen av kenjon:

De behöver väl inte leta efter "ditt" nummer, de kan ju bara slå siffror på måfå, oftast är det någon som svarar. Har du otur är det du.
Men de har nog en dator som ringer upp slumpvis valda nummer åt dem.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-05-06 11:13

Blev uppringd kl 09.30 i lördags av en Rice'nCurry. Eftersom jag kom hem från NYC på fredag eftermiddag och var rejält jetlaggad. Efter att hon presenterat sig haspar jag ur mig "go screw yourself" - inte riktigt min vanliga telefonstil...

Och NIX registrerad är jag också.

Å andra sidan så svarar jag ju inte alls på okända nummer - jag har en speciell signal för nummer som inte finns i min telefonbok :-D. Trycker på iPhonens startknapp direkt om den signalen (en Wagner-slinga) kickar igång. Alla vet att jag kommunicerar via mail och mess numera. Så - indiern kanske har ringt mig någon gång...men det var länge sedan Wagner lirade i min lur - den är tyst nästan jämt som det ska vara för ett värdigt och rikt liv :-). Den är tyst tack vare NIX och att jag plockat bort mig från hitta.se och Eniro.

Ursprungligen av Zimmerman:

Å andra sidan så svarar jag ju inte alls på okända nummer - jag har en speciell signal för nummer som inte finns i min telefonbok :-D. Trycker på iPhonens startknapp direkt om den signalen (en Wagner-slinga) kickar igång. Alla vet att jag kommunicerar via mail och mess numera. Så - indiern kanske har ringt mig någon gång...men det var länge sedan Wagner lirade i min lur - den är tyst nästan jämt som det ska vara för ett värdigt och rikt liv :-). Den är tyst tack vare NIX och att jag plockat bort mig från hitta.se och Eniro.

Själv funderar jag på att bosätta mig i en gammal Kärnvapensilo och enbart kommunicera genom ristade tecken på eget alfabet på stentavlor som jag kastar upp ut genom en manlucka en gång i månan.

Det är ju t.o.m. mera stenålder än att kommunicera med röst via radio (mobiltelefon) Fast din variant är modernare i den meningen att man - liksom vid mail och mess - väljer själv när man kommunicerar. Det är det som är det nya IT; man väljer själv när man kommunicerar, man väljer själv när man ser en film, etc, etc. Det är DET som är det nya moderna och det som passar mitt liv och yrke (filmare - kan inte ens ha på mobilen för det mesta). Skulle jag svara i telefon bara för att den ringer så skulle jag inte kunna försörja mig :-D.

Röstkommunikation i realtid via nätverk är absolut obsolet - stenålder så det stänker om det. Irrationellt. Ineffektivt. Inexakt. Flummigt.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv funderar jag på att bosätta mig i en gammal Kärnvapensilo och enbart kommunicera genom ristade tecken på eget alfabet på stentavlor som jag kastar upp ut genom en manlucka en gång i månan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-06 14:48

Jag kommunicerar endast med oregistrerade kontaktkort som jag slänger varje söndag, ny operatör varje vecka.
Epost sker med oregistrerad SMTP-server och med epostadresser som är slumpade varje gång jag skickar.
Boende på landet saknar jag gatuadress, och därmed kommer inte vanlig post fram heller.
Nästa steg är att skicka "cease and desist"-brev till alla som nämner mitt namn på nätet. Anonymt såklart!

Eller så bara accepterar man, och så skiter man i att svara när folk man inte vill prata med ringer

Och, om du seriöst tror att dessa Indier letar reda på folks telefonnummer via hitta.se så tror jag du skall tänka ett varv till...

Senast redigerat 2012-05-06 14:58

Jag har ingen aning - konstanterar bara att dom och ingen annan heller ringer mig - på 10 år. Hur hittar indierna numren? Om du sågar tesen om hitta.se och Eniro - så måste du ju komma med en egen tes annars kan man ju inte ta dig på allvar. Så - var (en teori åtminstone) hittar indierna svenska telefonnummer?

Ursprungligen av bollman:

Och, om du seriöst tror att dessa Indier letar reda på folks telefonnummer via hitta.se så tror jag du skall tänka ett varv till...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har ingen aning - konstanterar bara att dom och ingen annan heller ringer mig - på 10 år. Hur hittar indierna numren? Om du sågar tesen om hitta.se och Eniro - så måste du ju komma med en egen tes annars kan man ju inte ta dig på allvar. Så - var (en teori åtminstone) hittar indierna svenska telefonnummer?

Om ingen har ringt på 10 år - förtar det inte en del av vitsen med telefon:)

Jag tror inte att de använder hitta.se eller eniro. Var tror du hitta och eniro får sina databaser? Kanske här?
Korrekt information för direktmarknadsföring | Teleadress

Hur som helst så lär de använda en köpt eller stulen databas

iPhone är en handdator - det är precis vad jag behöver - bl.a. för att kunna kommunicera när jag vill/kan och inte prata i den. Handdator med nätuppkoppling, medborgare. Har du ingen?

Om indierna öppnar konto och betalar hyfsade pengar för telefonnummertjänst så fattar jag var dom får numren från (inte mitt dock). Men jag tvivlar starkt på det - dom lägger inte ut några pengar på sådant och dom vill inte regga sig någonstans och lämna spår efter sig vid betalning av tjänst, etc, etc. Så funkar det inte i tjuvvärlden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om ingen har ringt på 10 år - förtar det inte en del av vitsen med telefon:)

Jag tror inte att de använder hitta.se eller eniro. Var tror du hitta och eniro får sina databaser? Kanske här?
Korrekt information för direktmarknadsföring | Teleadress

Hur som helst så lär de använda en köpt eller stulen databas

Ursprungligen av Zimmerman:

iPhone är en handdator - det är precis vad jag behöver - bl.a. för att kunna kommunicera när jag vill/kan och inte prata i den. Handdator med nätuppkoppling, medborgare. Har du ingen?

Om indierna öppnar konto och betalar hyfsade pengar för telefonnummertjänst så fattar jag var dom får numren från (inte mitt dock). Men jag tvivlar starkt på det - dom lägger inte ut några pengar på sådant och dom vill inte regga sig någonstans och lämna spår efter sig vid betalning av tjänst, etc, etc. Så funkar det inte i tjuvvärlden.

Jag blev uppringd på min fasta telefon.

Mitt mobilnummer finns också ute på samma sätt som mitt fasta nummer men där har jag inga problem med spamsamtal.

Du har alltså baserat dina inlägg om hur man undviker att bli uppringd av dessa bedrägare utifrån att du inte fått något samtal till ditt mobilabbonemang?

Så vitt som jag vet (alla som jag känner till) har blivit uppringda på fasta abbonemang, inte mobilabbonemang.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev uppringd på min fasta telefon.

Mitt mobilnummer finns också ute på samma sätt som mitt fasta nummer men där har jag inga problem med spamsamtal.

Du har alltså baserat dina inlägg om hur man undviker att bli uppringd av dessa bedrägare utifrån att du inte fått något samtal till ditt mobilabbonemang?

Så vitt som jag vet (alla som jag känner till) har blivit uppringda på fasta abbonemang, inte mobilabbonemang.

En indier började svamla om windows och säkerhet på min fasta telefon. Bara att lägga på direkt med tillägget, stopp spamming, don't have any f** windows.

På iPhonen har man ju TrueCaller, ingen spam där inte. Skulle finnas till den fasta också, räcker inte med NIX där inte. Sällan spam dock, men den här jävla indiern letade sig hit också.

  • Medlem
  • 2012-08-17 17:42
Ursprungligen av bollman:

Boende på landet saknar jag gatuadress, och därmed kommer inte vanlig post fram heller.

"Man måste ha en adress! Annars får man ju ingen post!"
Sagan Om Stefan by James & Karin on Spotify

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-07 09:27

Har du hört talas om en slumpgenerator?
Den här är inte så dum heller:
Tellows - Communityn för telefonnummer och telefonspam
Där kan man få listor på telefonnummer i alla riktnummerområden, sidan finns på engelska också, men det verkar vara alldeles för mycket problem, lättare att slumpa fram nummer.

Varför är jag så emot hitta-idén? Jo, för om indierna skulle använda den vägen så måste indierna först veta att du finns, att du är svensk och att man kan söka på hitta.se för att hitta ditt nummer. Låter det troligt?

Och till vår kära forumvärd så kan jag hälsa att det var en dramatisk poäng i att dela det i 2 inlägg.

Bevaka tråden