Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en Ipad komplett: vad krävs?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-02 23:31

Hej! Jag får min första Ipad i början av nästa vecka och anledningen till att jag inte har köpt en tidigare är att jag har tyckt att jag vill ha ett konkret användningsområde för den först. Nu har jag hittat det.
Min fråga är dock: vad tycker du krävs för att göra en Ipad "komplett"? Räcker det med plattan ur lådan? Eller behöver man en massa tillbehör? Repskydd? Sladdar? Gud vet vad.

Just nu tänker jag att en start för mig är:
• Ipad.
• Fodral med inbyggt tangentbord.
• Fodral utan tangentbord.
• Trådlöst tangentbord med eget fodral.
• En laddningsdocka med sladd ut till stereo/högtalare.
• Sladdar för att även koppla till tv:n.
• Crayonpennan till barnen.

Kom gärna med fler förslag/tips!

Jag har tre tillbehör. Apples originaldocka, för jag föredrar att ha min iPad stående när den laddas istället för att lägga den ned hela tiden. Ett fodral så att den inte tar skada när den far runt med böckerna i väskan. En stylus, så jag kan anteckna på föreläsningarna. Något annat tillbehör jag behöver har jag inte hittat än, men det beror ju på vad man ska använda den till. Om du hade skrivit ut det så hade det nog varit lättare att komma med tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 07:28
Ursprungligen av Capeman:

Om du hade skrivit ut det så hade det nog varit lättare att komma med tips.

Jag såg dina fantastiska anteckningar. Sjukt imponerande.
Jag behöver ett rätt bra tangentbord, jag behöver kunna gå igenom, skriva och redigera manus på mellan 60 och ibland upp mot typ 1 000 sidor. (Tänker köra QuickOffice PRO HD genom Dropbox mot Word i min MBP). Normalt inte mer än kanske 400 sidor. Min dröm är att hitta ett tangentbord i ungefär smart cover-fodral (å, ä ö måste vara på korrekta platser) som är lätt att vrida runt när jag vill surfa bara. Helst ska ipaden inte vara för avancerad att ta ut, exempelvis för att flytta över den till en bilhållare.
Men frågan var också mer allmänt hållen. Det är lätt att köpa på sig massa onödiga tillbehör kan jag tänka... Som sedan bara skräpar runt hemma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-03 06:41

Det enda jag har köpt till är ett smart cover och Apples camera connection kit. Jag känner inte att jag saknar nånting.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-03 07:47

Jag sällar mig nog till Capeman. Håll nere antalet tillbehör. Själv har jag ett Smartcover och en Belkin Stylus. Ett Targus 360 inköptes tidigt påverkad av en bekant, men har sällan och aldrig använts. Och ett Camera Kit för att hjälpa polare, för jag äger ingen digitalkamera själv... Men det är ändå lite i överkant med prylar skulle jag säga.

Det enda jag lägger till är den fantastiska webläsaren iCab Mobile, för med den kan man ladda ner saker från webben och spara på paddan eller ladda upp saker från paddan till webben, både nerladdade filer och tagna foton/videos kan man ladda upp.
Jag använder den i jobbet och surfar in för mina order och behöver bifoga tagna bilder, vilket inte går på någon annan webläsare.

Jag skaffade min första iPad för en månad sedan, förra årets modell. Till den skaffade jag detta:

* Smartcover
* snyggt o praktiskt transportfodral/väska - se detta inlägg i annan tråd

* Apples iPad-docka

Jag rekomenderar att du skaffar en Airport Express istället för att köra musik via kabel till stereon. Skillnaden i ljudkvalitet är som dag o natt. Min AE är ansluten till min stereo med ett par bra rca-kablar.

Möjligen funderar jag på att skaffa en "stylus". Laddade hem en rit/skriv app igår som heter Paper...

Ett bra fodral är ett måste om du vill behålla ipaden fräsch. För egen del har jag ett fodral som är bra på många sätt, men det är svårt att sätta i laddningskontakten till ipaden när fodralet är på.

Om det är barn som ska använda ipaden rekommenderar jag starkt ett displayskydd.

Jag tycker att en aiport express är en bättre investering till stereon än en laddningsdocka med rca-sladd. Då kan du även strömma ljud från itunes och andra iphones till stereon. Leta gärna på Tradera

Apple TV för att spegla ipadinnehåll på TVn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 11:10

Keep it simple! Men Airport Express är bättre än sladdar - check. Fast blir ni aldrig bara... sugna? På att köpa saker? Det är en dålig sida hos mig och det slutar ofta att jag använder typ ingenting av det jag har inhandlat. När jag fick min 3GS för några år sedan köpte jag tillbehör för typ 2 000. Så meningslöst. Använde inget av det, inte ens armbandet som skulle hålla telefonen när jag tränade. Jo, två gånger.
Måste dock ha ett bra tangentbord. Helst ett som alltid finns med mig men som går att vika bakom skärmen som ett vanligt smart cover. Annars verkar Logitechs nya tangentbord (Ultrathin Keyboard Cover) bra, förutom att jag till det skulle vilja ha en väska, och då försvinner så mycket av smidigheten hos en Ipad. Det där tangenbordet antar jag att man kan fästa bakom Ipaden och det är förstås bättre än att ha det löst bredvid sig när man inte använder det som lock men det är ändå ytterligare ett moment. Gnäll, gnäll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 11:11

Displayskydd har jag haft på någon äldre Iphone men det är så svårt att få det riktigt bra, tycker jag. Slutar det inte alltid med att det börjar hänga och ha sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 11:12

Smart cover-fodralen, täcker de verkligen tillräckligt av Ipadens kanter? Om man har den i en väska till exempel.

Ursprungligen av scott:

Smart cover-fodralen, täcker de verkligen tillräckligt av Ipadens kanter? Om man har den i en väska till exempel.

Smart cover täcker skärmytan endast

Jag har haft iPad sedan ettan släpptes, så det har blivit en del tillbehör:
1) Smart cover är ett måste. Jag använder bara ett smart cover som skydd när paden transporteras i laptop-fickan på min väska. Min nysålda iPad 2 hade en repa på baksidan efter nästan ett år.
2) Apple TV + DAC eller airport express. Airplay. Nuff said
3) Camera connection kit. En dröm på semestern eller om du är fotointresserad.
4) Mini messenger bag. Perfekt om man vill ha med sig pad:en på byn.
5) Orginaldocka. Används ju varje dag, men är inget måste direkt.
6) Keyboard case. Har sparat mig ett par kg att bära när jag bevöver jobba på distans.
7) Stylus. Har inte blivit kompis med den än, tyvärr

  • Avstängd
  • 2012-05-03 13:51

- Twelve Souths BookBook fodral, kraftigt läder och handsytt med lagom sliten look och attans snyggt, bra skydd och praktiskt... tips... knöla 2 tejpbitar i "fri-ändan" under ipaden så åker inte iPaden ut om du råkar bära den uppochner i öppet läge. Ska köpa ett till nästa iPhone också.
- Airport Express för resande fot
- aTV2 för resande fot
- Camera connection kit
- En annan connection pryl för CF-kort
- Stylus penna (letar efter en bättre penna just nu)
- Hållare till bilen
- Laddare till bilen
- "Extra batteri" Mophie Juice Pack Powerstation (4000mAh och omställbar utström, 500mA, 1A eller 2.1 A)
- En hoper med appar för div ändamål

Senast redigerat 2012-05-03 15:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 15:48

Haha, nu kommer ickeasketerna fram. Bra! Vissa av de här grejerna vet jag inte ens vad det är, men jag får ta reda på det. Noterar att externt tangentbord sällan innehas av Ipadägare?
@Mactastic: vad kör du för keyboard case?
@LaHe: BookBookofodralet är riktigt snyggt. Men störs man inte av att remmen sitter typ över skärmen? Även om det bara är i överkant.

  • Avstängd
  • 2012-05-03 16:35
Ursprungligen av scott:

Haha, nu kommer ickeasketerna fram. Bra! Vissa av de här grejerna vet jag inte ens vad det är, men jag får ta reda på det. Noterar att externt tangentbord sällan innehas av Ipadägare?
@LaHe: BookBookofodralet är riktigt snyggt. Men störs man inte av att remmen sitter typ över skärmen? Även om det bara är i överkant.

Köper detta tangentbord när det blir tillgängligt: Brydge + iPad: Do more. by Brad, Eddy and Sam — Kickstarter

Nä, det stör iaf inte mig som har rätt hög störningströskel

Denna penna ska jag beställa idag: LunaTik Touch Pen: The Evolution of the Stylus by Scott Wilson + MINIMAL — Kickstarter

Nej, ett externt tangentbord är nog inget för mig. Behöver jag skriva så mycket att det krävs ett tangentbord så sitter jag nog hellre vid datorn.

Har inte varit på resande fot med o varit i behov av . Tgb än. Har dock ett oanvänt BT tgb liggande ifall behovet skulle infinna sig. Annars gör jag som Capeman o sätter mig vid Mac'en istället o skriver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 22:43

Jag förstår och jag håller förstås med, jag sätter mig också hellre vid en dator. Men jag orkar inte bära runt på min MPB för att alltid vara redo och anteckningsfunktionerna (eller mejla mig själv) på Iphone duger inte när jag kommer på saker eller har en liten stund över för att exempelvis korrläsa ett manus.

Du får fråga dig själv om iPad med tangentbord (och en yta att sätta upp det på) är mycket smidigare än din MBP. Du skriver att du behöver den för att anteckna och korreläsa när du har en liten stund över, men i ditt andra inlägg beskriver du hur du behöver gå igenom och redigera uppemot tusen sidor. Gör du det på "en liten stund" som du har över? Känns som om du försöker skjuta elefanten med en ärtbössa om du förstår hur jag menar.

  • Avstängd
  • 2012-05-04 07:23
Ursprungligen av Capeman:

Du får fråga dig själv om iPad med tangentbord (och en yta att sätta upp det på) är mycket smidigare än din MBP. Du skriver att du behöver den för att anteckna och korreläsa när du har en liten stund över, men i ditt andra inlägg beskriver du hur du behöver gå igenom och redigera uppemot tusen sidor. Gör du det på "en liten stund" som du har över? Känns som om du försöker skjuta elefanten med en ärtbössa om du förstår hur jag menar.

Det är väl så att man tar en bit då och då och att behovet växlar kan jag tänka

En MBA kanske är ngt för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 23:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

En MBA kanske är ngt för dig?

Nästa dator jag köper blir en MBA. Poängen med ipaden är inte att göra det stora jobbet utan att kunna göra småsaker när jag inte har tänkt jobba egentligen. Men får jag en timme över ska jag inte vilja ta livet av mig för att jag har redigerat manus med skärmtangentbordet. Jag jobbar ju nästan alltid mot en deadline. Ipaden är nytta och nöje, tänker jag. Mycket roligare för barnen och i bilen dessutom.
Den här tråden handlade mest om att göra ipaden så rolig och nyttig som möjligt.

En absolut essentiell app till en ipad, kalkylatorn

Calculator for iPad Free for iPad on the iTunes App Store

  • Avstängd
  • 2012-05-04 09:40

Ett annat tangentbord som kommer snart: Solar Keyboard Folio - Logitech

Inbyggda solceller som även laddar inomhus, och fulladdat räcker det i 2 år skrivandes ca 2h per dygn.

Hmmm, undras om ljuset från paddan räcker till att ladda också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 10:20
Ursprungligen av LaHe:

Ett annat tangentbord som kommer snart: Solar Keyboard Folio - Logitech

Ser riktigt schyst ut! Måste mejla Logitech och kolla om de vet när det kommer till Sverige.
http://www.logitech.com/sv-se/tablet-accessories/keyboards/devices/9780

Ursprungligen av scott:

(null)

Lägger man mer pengar på skyddsplasten så får man i regel en mycket bättre plast,

Jämför till telefonen där man ibland kan köpa 2-3st för under 100lappen.
De är skit.
Jag rekommenderar Copter eller invisible shield, de är mycket dyrare men också mycket bättre och man får vad man betalar för...

Det gäller nästan allt här i livet, kvalitet kostar.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Lägger man mer pengar på skyddsplasten så får man i regel en mycket bättre plast,

Jämför till telefonen där man ibland kan köpa 2-3st för under 100lappen.
De är skit.
Jag rekommenderar Copter eller invisible shield, de är mycket dyrare men också mycket bättre och man får vad man betalar för...

Det gäller nästan allt här i livet, kvalitet kostar.

All form av skyddsplast (har genom flickvännen testat både copter och invisible shield) är verkligen skit och slöseri på pengar.

Jag förstår inte varför man vill ha skyddsplast på en nästintill orepbar skärm. Jag har haft tre olika iPhones sedan release 2007 och samtliga skärmar höll sig helt repfria. De två första utan fodral och nu 4S med Apples bumper.

Skälet till att jag börjat med bumper är för att skärmen kan spricka vid fall (skedde på 3GS) - men det är inget som skyddsplast hjälper mot.

Övriga delar av telefonerna (baksidor på första gen och 3GS) repas däremot med enkelhet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

All form av skyddsplast (har genom flickvännen testat både copter och invisible shield) är verkligen skit och slöseri på pengar.

Jag förstår inte varför man vill ha skyddsplast på en nästintill orepbar skärm. Jag har haft tre olika iPhones sedan release 2007 och samtliga skärmar höll sig helt repfria. De två första utan fodral och nu 4S med Apples bumper.

Skälet till att jag börjat med bumper är för att skärmen kan spricka vid fall (skedde på 3GS) - men det är inget som skyddsplast hjälper mot.

Övriga delar av telefonerna (baksidor på första gen och 3GS) repas däremot med enkelhet.

Vad jag har förstått av andra inlägg jag läst i andra trådar så kan sand faktiskt repa iPad'ens skärm. Inte så konstigt kanske eftersom sand är en av beståndsdelarna i glas...

  • Avstängd
  • 2012-05-04 12:45
Ursprungligen av hansfilipelo:

All form av skyddsplast (har genom flickvännen testat både copter och invisible shield) är verkligen skit och slöseri på pengar.

Jag förstår inte varför man vill ha skyddsplast på en nästintill orepbar skärm. Jag har haft tre olika iPhones sedan release 2007 och samtliga skärmar höll sig helt repfria. De två första utan fodral och nu 4S med Apples bumper.

Skälet till att jag börjat med bumper är för att skärmen kan spricka vid fall (skedde på 3GS) - men det är inget som skyddsplast hjälper mot.

Övriga delar av telefonerna (baksidor på första gen och 3GS) repas däremot med enkelhet.

Har inte skyddsfilm på min nuvarande 4 och har haft den i byxfickan för det mest utan någa repor (som man ser iaf), sen kan man ju indvika att ha nycklar och annart hårt i samma ficka.
Bumpern har nog räddat den vid fall ett flertal ggr så det rekomenderas.

Bevaka tråden