Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12v-laddare för iPad 3 (the new iPad)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har uppgraderat till en iPad 3 och ska liksom med min förra iPad 1 använda den som sjökort i båten. Behöver kunna ladda den via 12v men misstänker att det kommer bli en utmaning.

Om man går in på apple store sverige så finns det ett gäng 12v-laddare, men ingen är listad som kompatibel med iPad 3.

Någon som vet om det finns laddare eller om det överhuvudtaget går att ladda en iPad 3 med 12v?

Det är samma laddare till alla iPad (10W). Så den du har till din iPad 1 bör fungera med nya iPad.
Man har förmodligen inte uppdaterat kompatibilitetslistan på sidan.

Se kompatibilitetslistan på Apples vanliga adapter: Apple iPad 10W USB-nätadapter - Apple Store (Sverige)

Hade han bara 230 Volt i båten så hade ju laddaren funkat, men det är ju en billaddare han vill ha.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Hade han bara 230 Volt i båten så hade ju laddaren funkat, men det är ju en billaddare han vill ha.

Självklart, jag la in länken för att visa att deras vanliga adapter fungerar med alla iPad's (och en massa andra produkter), inte att stevenD skulle köpa en vanlig adapter.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-05-03 14:37
  • Avstängd
  • 2012-05-03 15:12
Ursprungligen av Hans W:

Japp, en 2,1A laddare behövs till iPad3 vid navigering, dvs med ständigt tänd skärm, annars hänger ladningen inte med... iaf inte med en 1A som jag har i bilen just nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-03 16:08
Ursprungligen av LaHe:

Japp, en 2,1A laddare behövs till iPad3 vid navigering, dvs med ständigt tänd skärm, annars hänger ladningen inte med... iaf inte med en 1A som jag har i bilen just nu.

Det är ingen skillnad med iPad2 (och kanske inte med iPad heller?).

Jag vill gärna veta om det funkar. Det verkar som om Apple har något trick som gör att nya iPad vägrar ladda via USB om skärmen lyser. Jag har testat med en USB-hub som matades med 5A - ingen laddning om skärmen lyste.

Ursprungligen av LaHe:

Japp, en 2,1A laddare behövs till iPad3 vid navigering, dvs med ständigt tänd skärm, annars hänger ladningen inte med... iaf inte med en 1A som jag har i bilen just nu.

  • Avstängd
  • 2012-05-03 17:26
Ursprungligen av frazze:

Det är ingen skillnad med iPad2 (och kanske inte med iPad heller?).

På min gamla iPad1 klara det sig med en 1A med skärmen på, inte med min iPad3, om det nu inte är som Zimmerman skriver ovan...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vill gärna veta om det funkar. Det verkar som om Apple har något trick som gör att nya iPad vägrar ladda via USB om skärmen lyser. Jag har testat med en USB-hub som matades med 5A - ingen laddning om skärmen lyste.

Det vore ju helskumt??? Har inte köpt någon 2,1A laddare än så kan inte svara på det...

Jag har en 2,1A-laddare för 12v som jag använde i båten till min iPad 1. När jag körde med skärmen på full styrka och GPS igång samtidigt som laddningen var inkopplad så gick ändå batteriet ner. Inte lika fort men ändå neråt. Med tanke på att iPad 3 tar betydligt längre tid att ladda upp men drar ur batteriet lika fort som tidigare generationer vid användning, så känns det som om ekvationen bara kan peka på en sak tyvärr. Men jag hoppas jag har fel.

Min kunskap i ellära är inte på lekmannanivå, men vad jag förstår så är det ingen skillnad mellan olika 12v-uttag? I båten sitter det 2st parallellkopplade 70Ah 12v-batterier vilket låter som det borde räcka för att ge skjuts till paddan, speciellt samtidigt som generatorn körs vid drift.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-05 09:20
Ursprungligen av stevenD:

Jag har en 2,1A-laddare för 12v som jag använde i båten till min iPad 1. När jag körde med skärmen på full styrka och GPS igång samtidigt som laddningen var inkopplad så gick ändå batteriet ner. Inte lika fort men ändå neråt. Med tanke på att iPad 3 tar betydligt längre tid att ladda upp men drar ur batteriet lika fort som tidigare generationer vid användning, så känns det som om ekvationen bara kan peka på en sak tyvärr. Men jag hoppas jag har fel.

Min kunskap i ellära är inte på lekmannanivå, men vad jag förstår så är det ingen skillnad mellan olika 12v-uttag? I båten sitter det 2st parallellkopplade 70Ah 12v-batterier vilket låter som det borde räcka för att ge skjuts till paddan, speciellt samtidigt som generatorn körs vid drift.

Jovisst är det skillnad på olika 12V-uttag, de är säkrade olika, har olika kabelareor. Och det finns olika standarder för hur uttagen ser ut, och vad de ska tåla för strömstyrka.
Problemet i det här fallet är ju att iPaden laddas med 5 V. Om man sedan försöker "trycka på" fler ampere hjälper inte, det är iPaden som "bestämmer" hur många ampere den vill ha. Och kontaktytan i dockkontakten är inte stor nog/gjord för att klara många ampere. Så 2 A är nog ganska mycket vad den klarar av att hantera.

Apple håller på med en massa skumma grejer med tåtarna i iPhone/iPad/iPod-kontakten. Ampere räcker inte för att kicka igång laddning samtidigt som man brassar på med iPaden - det är något annat skumt. Man kan inte heller ladda en iPhone t.ex. med vilken nät/usb-laddare heller - trots att man tycker att USB är USB...liksom...
Jag tror arr det är en tåt till som lirar när man laddar från nätladdare - en tåt som aktivt talar om att laddning sker från nät (mjukvarustyrning m.a.o.). Tåtarna från en USB - 4 stycken tror jag (två för 5V el) - är ju standard och när iPaden vet att endast dessa är aktiva så kickar endast laddning vid vila.
Detta är en teori jag har. Jag kan då i alla fall inte få en iPad (nya) att ladda via en USB>Apple-kontakt oavsett hur många ampere jag erbjuder i 5 volt - har testat med 2A, 3A, 5A och 12A. iPaden beter sig bara som om man hade den kopplad till en dator.

Det är ett bra sätt att värma ruffen om inte annat, de bränner en del effekt i onödan
Dessutom kan vissa Apple-laddare vara kinkiga med signalkvaliten, de är ju modifierad sinusvåg på de där.

Eftersom det krävs en del logik för att den ska ladda med skärmen igång skulle jag satsa på typ Belkin (Belkin : Auto Charger for iPad 2.1 Amps) eller någon av de andra stora drakarna som kört Apple-kompatibla grejer ett tag.

Jo, att omvandla 12 V till 220V för att omvandla till 5V är inte vettigt :-D. Jag skulle också satsa på den där Belkin-grejen - kan funka...eventuellt...

Ursprungligen av suddgummi:

Det är ett bra sätt att värma ruffen om inte annat, de bränner en del effekt i onödan
Dessutom kan vissa Apple-laddare vara kinkiga med signalkvaliten, de är ju modifierad sinusvåg på de där.

Eftersom det krävs en del logik för att den ska ladda med skärmen igång skulle jag satsa på typ Belkin (Belkin : Auto Charger for iPad 2.1 Amps) eller någon av de andra stora drakarna som kört Apple-kompatibla grejer ett tag.

Frågan är alltså vad för trick Apple kör för att låta endast specifik input av el ladda medans man även använder paddan? Hur kan paddan veta om strömmen kommer från en nätdel eller en annan typ av källa?

Tricket som de säkert kör med, som så många andra av Apples adaptrar, är att låta olika det vara vissa spänningsnivåer på vissa pinnar. I alla fall i grunden. Sen kan det finnas viss logik som iPaden kommunicerar med för att kunna begära full kräm ur laddaren. Denna logik finns säkert tillgänglig för producenter av Apple-godkända tillbehör, men inte för någon med kopieringsmaskinen i Kina.

Timothy B har gjort en iPad 2 laddare för bilen, beskrivet här: How to make your own iPad 2 USB Charger (DIY iPad 2 USB Charger)
Men det står också att den laddas långsammare än Apples egna nätadapter, så helt kompatibel är den inte.

Man skulle kunna koppla in en kabel emellan nätadaptern och iPaden och dels mäta tomgångsspänningen och sedan också ett tillkopplingsförlopp. Med detta förloppet kan man med hjälp av en mikroprocessor från exempelvis Atmel simulera tillkopplingen så att iPaden tror att den är inkopplad i en "äkta" laddare. Möjligen behövs det mer logik under hela laddningen, men det är ett sätt att börja på iaf.

Men det här är överkurs och inte något för nån som bara vill ha en laddare snabbt och lätt

You are the man! Jag visste att det var något slags trick och jag har länge undrat hur Apple gör och jag köper din tes rakt av. Det är intressant hur långt Apple går i krångel och teknisk komplexitet för att man inte ska bränna sin iPad/iPhone :-D. Inte för att dom älskar oss utan för att dom inte vill se en massa iPads/iPhone gå på reparation och utredning bara för att folk stoppar in vad som helst i kontakten. Stora flöden av reparationsexemplar är dålig reklam oavsett om det är handhavandefel eller inte.
Elektroniken och t.ex. koppardelarnas massa i dessa mikromojänger är så slimmad att minsta överspänning bränner en hel del på kortet som helhet. Det finns absolut ingen overhead. Nada.

Ursprungligen av suddgummi:

Tricket som de säkert kör med, som så många andra av Apples adaptrar, är att låta olika det vara vissa spänningsnivåer på vissa pinnar. I alla fall i grunden. Sen kan det finnas viss logik som iPaden kommunicerar med för att kunna begära full kräm ur laddaren. Denna logik finns säkert tillgänglig för producenter av Apple-godkända tillbehör, men inte för någon med kopieringsmaskinen i Kina.

Timothy B har gjort en iPad 2 laddare för bilen, beskrivet här: How to make your own iPad 2 USB Charger (DIY iPad 2 USB Charger)
Men det står också att den laddas långsammare än Apples egna nätadapter, så helt kompatibel är den inte.

Man skulle kunna koppla in en kabel emellan nätadaptern och iPaden och dels mäta tomgångsspänningen och sedan också ett tillkopplingsförlopp. Med detta förloppet kan man med hjälp av en mikroprocessor från exempelvis Atmel simulera tillkopplingen så att iPaden tror att den är inkopplad i en "äkta" laddare. Möjligen behövs det mer logik under hela laddningen, men det är ett sätt att börja på iaf.

Men det här är överkurs och inte något för nån som bara vill ha en laddare snabbt och lätt

Det handlar inte bara om Apple, flesta leverantörer gör på exakt samma sätt.
Med varningar om att ifall man kör med "noname"-laddare att enheten inte kommer att laddas med full kraft (eller laddas alls) osv..

Inget unikt för Apple.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-05 16:20

Jag impulsköpte en gång en konverter/transformator (vad heter det?) för 299 spänn på Netto. 12V -> 230V. Den använder jag till att ladda min MBP då jag är ute, och jag gissar att liknande mojäng borde fixa biffen även för iPad.

Läs tråden. Det där är en usel lösning.

Ursprungligen av filuren:

Jag impulsköpte en gång en konverter/transformator (vad heter det?) för 299 spänn på Netto. 12V -> 230V. Den använder jag till att ladda min MBP då jag är ute, och jag gissar att liknande mojäng borde fixa biffen även för iPad.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-05 17:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Läs tråden. Det där är en usel lösning.

Jag har läst tråden. Missade tydligen att det var en usel lösning.

Ska man ändå köpa sig en 12V/230V inverter så köp en med bra kvalité. Jag har stekt billigare invertrar med laptopladdare inkopplade. En som ger ren sinus ska det vara för att det ska fungera så bra som möjligt.

1
Bevaka tråden