Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt din smartphone mot en "dumbphone", vad hade du saknat?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänk er att ni nu byter ner er från en smartphone som ni har idag och ersätter den med en mobiltelefon tillverkad, säg i slutet på 90-talet.

Vad hade ni saknat mest?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-02 18:53

Den smidiga synken med datorn, det har jag stor nytta av och det hjälper mig varje dag, jag har det i iPhonen och i datorn, det skulle jag sakna mest om jag fick backa 15 år i tiden

Internet.

Ursprungligen av Capeman:

Internet.

Vad är det man egentligen saknar där som inte kan vänta till man sitter vid en dator?

Ursprungligen av SethCohen:

Vad är det man egentligen saknar där som inte kan vänta till man sitter vid en dator?

Allt möjligt - när går bussen från hållplatsen ett kvarter från festen? Var ligger mitt närmsta apotek? När stänger Systembolaget på Södra Förstadsgatan? Vad kostar den här filmen på Discshop? Hur mycket pengar har jag kvar på kontot? Det är bara tio minuter kvar av Traderaauktionen men jag är en halvtimme från närmsta dator.

Allt kan vänta, men å andra sidan levde jag rätt gott utan dator alls på 70- och början av 80-talet. Och utan mikrovågsugn. Och utan HDTV och med enbart två kanaler. Det går att leva utan något mer än näring och vatten, men hur roligt eller bekvämt är det? Därmed vidhåller jag att det jag skulle sakna mest är Internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-03 12:07
Ursprungligen av Capeman:

Allt möjligt - när går bussen från hållplatsen ett kvarter från festen? Var ligger mitt närmsta apotek? När stänger Systembolaget på Södra Förstadsgatan? Vad kostar den här filmen på Discshop? Hur mycket pengar har jag kvar på kontot? Det är bara tio minuter kvar av Traderaauktionen men jag är en halvtimme från närmsta dator.

Allt kan vänta, men å andra sidan levde jag rätt gott utan dator alls på 70- och början av 80-talet. Och utan mikrovågsugn. Och utan HDTV och med enbart två kanaler. Det går att leva utan något mer än näring och vatten, men hur roligt eller bekvämt är det? Därmed vidhåller jag att det jag skulle sakna mest är Internet.

Veckans bästa förklaring, när jag läste ditt inlägg så kom jag på att det är just allt det som jag inte ens märker att jag använder och har nytta av med iPhonen Det är en skön känsla.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-02 19:55

Angry Birds.

Allt. Har just plockat ur mitt simkort ur min iPhone som inte tålde kobinatonen av kaffe och stengolv och satt det i en Nokia N95. Det blir att kasta sig till Teliabutiken i morgon och fixa en ny iPhone. Hoppas jag överlever tills dess. Som tur är funkar allt i iPhonen förutom att ringa.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-02 20:38
Ursprungligen av dangerbird:

Allt. Har just plockat ur mitt simkort ur min iPhone som inte tålde kobinatonen av kaffe och stengolv och satt det i en Nokia N95. Det blir att kasta sig till Teliabutiken i morgon och fixa en ny iPhone. Hoppas jag överlever tills dess. Som tur är funkar allt i iPhonen förutom att ringa.

Funktionen "Ringa", är nog den jag använder min iPhone minst till.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-02 20:44

Jag går mot strömmen då. Jag kommer köpa en lite äldre sony ericsson som har android installerat, men jag kommer "romma" / "Flasha" om den eller vad det nu heter så att det bara finns 1 ikon och det kommer vara telefonboken. Meningslöst att ha en telefon som är en minidator när man enbart ringer med telefonen. Jag vill ha en telefon i storleksklass som mina gamla 8xxx serie från nokia. Fast med en trevlig (grafisk) telefonbok.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-05-02 23:17

Exchange-mail (som funkar), Spotify, Maps, Skype, Pages, Safari, IMDB, Google... och framförallt; Gränssnittet.

ALLT

Tänkte just den tanken för några dagar sedan, nu gör man ju allt med iPhonen.
Skulle inte ens vara möjligt att överleva utan den
Skämt åsido, överleva skulle man nog, men fan vad komplicerat mycket skulle bli bara så där.
Man har verkligen gjort sig beroende av den, precis lika beroende av den som av datorn.

Att specificera vad jag mest skulle sakna blir svårt, det är ju helheten.
Men skulle få springa och köpa en ny väckarklocka, eller leta fram någon gammal i gömmorna, omedelbart.
Och mycket annat skräp också, som iPhonen nu fixar så smidigt.
Trist, oh vad trist.

Byt din smartphone mot en "dumbphone", vad hade du saknat?

Internet när datorn krånglar, en bra kamera, väckarklocka och SMHI

Jag tänker även på den psykiska biten. All stress som medför av att konstant vara uppkopplad och veta allt vad alla gör konstant. Mådde vi verkligen så dåligt för 15 år sedan eller har Apple (läs Steve Jobs) lyckats skapa ett beroende vi dödliga inte vi visste hade eller än mindre behövde?

Ursprungligen av SethCohen:

Jag tänker även på den psykiska biten. All stress som medför av att konstant vara uppkopplad och veta allt vad alla gör konstant. Mådde vi verkligen så dåligt för 15 år sedan eller har Apple (läs Steve Jobs) lyckats skapa ett beroende vi dödliga inte vi visste hade eller än mindre behövde?

Grejen är väl att du väljer mot vad du vill vara uppkopplad, du väljer vad du vill ge uppmärksamhet till, dina reaktioner och således också din egen stress. Det är vare sig internet eller att vara ständigt uppkopplad, som väljer din stress, utan du. Kortfattat, är du uppkopplad mot möjligheter, visioner och inspiration eller väljer du att vara uppkopplad mot 'helvetet'? Allt finns på internet, valet är ditt!

  • Avstängd
  • 2012-05-03 15:24

Att tända upp den bara för att kolla om man har batteri kvar vilket gör slut på det fortare...!

Jag skulle väldigt mycket sakna den smidiga synkroniseringen av adressboken, kalender och annat via iCloud.

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-05-04 11:16

Jag söp bort min iPhone för ett år sedan och kör sedan dess en S/E k530. Kan vara en av de bättre telefoner jag någonsin använt. Batteritiden är mer än en vecka men även om det är skönt så är det ju faktiskt inte så jobbigt att lägga en lur på laddning över natten.
Jag valde att köpa en iPad 2 istället för ny iPhone så det ända jag saknar är 3G, dvs att ALLTID vara uppkopplad. men detta saknar jag bara på väg från hemmet till skolan/biblioteket så egentligen var telefonbytet inte så jobbigt för mig. Naturligtvis kommer jag skaffa en ny iPhone så fort jag har råd men jag behöver den faktiskt inte. Alls.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-19 13:04

Nu verkar det som att med "smartphone" avses här endast iPhones, men det som jag saknade mest från att _inte_ ha iPhone var att faktiskt kunna ringa. Alla versioner av iPhone har genomusel mottagning, och det var en av anledningarna till att jag slutade med iPhone.
Och, det verkar som att jag inte är ensam, jag har ett par till i bekantskapskretsen som håller på att bli galna på den usla telefonfunktionen i iPhone. Mitt tips har varit att skaffa en iPod Touch och en _bra_ nyare 3G-telefon med inbyggd internetdelning

Så länge man bor är på ett någorlunda tätbefolkat ställe så är det väl inte problem med täckning. Det händer väl att man mister 3G om man är nere i tunnelbanan eller ute i skogen och plockar svamp, men annars så har jag inte upplevt några problem.

Men det är klart, bor man långt från en mast kan det vara bra med en gammal nokia och en extern antenn på taket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-19 15:44

Jag har inga problem med våra iPhones och att ringa.
Däremot kopplas de ner ibland (gäller även andra 3G-telefoner än iPhone), jag har bara testat Telia. Jag tror det beror på att Telia vill skyffla över samtalen till 2G-nätet, och i hand-over där så skiter det sej ibland....

Jag har aldrig upplevt några kvalitetsproblem i att ringa med vare sig iPhone, Android eller Windows-phone. Det enda som är enklare med en "dumb-phone" är att det är lite lättare att knappa nummer när man kan känna knapparna fysiskt.

  • Avstängd
  • 2012-07-19 18:28

Min 9 år gamla SE-mobil går fortfarande att ringa med där iPhonen går bet... så den har jag alltid med mig på längre utanför-stan utflykter... men annars finns det inte mycket att klaga på egentligen...
Båda med Telia.

1
Bevaka tråden