Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture frågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-04-23 22:51

Hej
Håller på att testa apperture,några frågor
Ska man tagga bilderna med namn eller ska man förlita sig på faces?
Hur gör man när man söker efter fler personer med faces? Har prövat att skriva namn ett går bra men i fall man vill söka efter fler personer hur skriver man då?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-24 03:19
  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-04-24 10:00

Aperture frågor

Kollade den men den visar bara hur man söker på ett ansikte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-24 11:59

Och vad ville du veta då? Förstår inte din fråga.... du vill söka på fler personer?

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-04-24 19:08

Ja vill söka på tex två eller flera namn. Sen är frågan ska man tagga bilderna med namn eller bara för lita sig på faces tar ju en stund och gå i genom 12000 bilder.
När man taggar bilder i Aperture läggs taggrna till i bildfilen så man kan se dom med andra program eller syns dom bara i aperture?
Tänkte lägga upp en struktur med en mapp för varje år och en undermapp för varje månad med album i för olika händelser,är detta rätt tänkt eller hur gör man bäst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-24 23:08

Jag har inte använt mej av Faces, men du måste ju först låta programmet gå igenom alla bilder och hjälpa den att tagga alla personerna. När det är gjort, kan du söka på flera personer om du vill.

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-04-25 20:17

När jag söker på ett namn tex Andreas går det bra men vill jag skriva tex Andreas,Lotta går det inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 22:48

Som sagt, jag använder det inte själv.
Inga tips här?
Apple - Find Out How - iPhoto - iPhoto

Skapa ett smart album.

Sen specar du ett kriterium till att innehålla Ansikte 1.
Sen ett separat kriterium till att innehålla Ansikte 2.

Sen kan du bestämma om det smarta albumet skall visa bilder som innehåller BÅDA kriterierna, ANTINGEN ELLER, eller VILKET SOM. Det bestämmer du själv...

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-04-27 21:46

Tack för det ska testa detta sen. Någon som vet om taggarna när man taggar en bild lägs till i bild filen eller bara i apertures databas?
Tänkte i fall man lägger ner mycket jobb på detta så vore det tråkigt i fall allt försvann i fall man någon gång byter program.

Gå in i ett album, tryck på förstoringsglaset, lägg till ansikte:

Du kan lägga till flera här.
I hjälpen för Aperture står mer utförligt beskrivet, sök efter "Searching by Face"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 16:00
Ursprungligen av eas76:

Hej
Håller på att testa apperture,några frågor
Ska man tagga bilderna med namn eller ska man förlita sig på faces?
Hur gör man när man söker efter fler personer med faces? Har prövat att skriva namn ett går bra men i fall man vill söka efter fler personer hur skriver man då?

Jag har inte orkat göra om allt mha faces, har fortsatt tagga "manuellt" med namn istället. Har taggar som importerats från Photoshop Elements och senare även iPhoto.

/magnus

1
Bevaka tråden