Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro vägrar gå i vila

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2012-04-30 10:00

Nyligen började min MP sluta gå i vila på utsatt tid, vilket inte störde mig nämnvärt, men som senaste dagarna vägrar den nu också att gå i vila via menyn/manuellt utan släcker bara skärmen.

Stängt alla "synliga" program, dvs bara Finder syns med cmd-tab, ryckt nätverkskabeln och pluggat ur andra port-enheter, så nu vet jag inte vad mer göra.

Någon som har en ide om vad man kan börja kolla upp?

MacPro3.1 2008, Lion 10.7.3

Senast redigerat 2012-04-30 10:24
  • Avstängd
  • 2012-05-02 07:19

Ja, den funkar ju, men hur hittar man vilket program/process som får detta att ske, alltså hindrar macens OS inbyggda sleepmode?

  • Medlem
  • 2012-05-02 18:34

Jag hade samma problem. I mitt fall berodde det på att jag köpt en ny skrivare och inte tagit bort den gamla i Systeminställningar.

Ursprungligen av petah:

Jag hade samma problem. I mitt fall berodde det på att jag köpt en ny skrivare och inte tagit bort den gamla i Systeminställningar.

Kolla i logfilen om det står något där (Systemmeddelanden)

  • Avstängd
  • 2012-05-02 21:57
Ursprungligen av hummel:

Kolla i logfilen om det står något där (Systemmeddelanden)

Är inte så insatt i att läsa av dessa dvs fattar noll

Ursprungligen av petah:

Jag hade samma problem. I mitt fall berodde det på att jag köpt en ny skrivare och inte tagit bort den gamla i Systeminställningar.

Tackar, var nästan det... hade 2 misslyckade utskrifter i kön till skrivaren... bort med dom och nu funkar det igen

Det kan vara svårt att hitta orsak - OSX har alltid haft insomnia och andra problem med vila etc. Det verkar vara olösligt. jag har skickat loggar till sanna genier i ärendet - t.ex. hackarna på DragonOne - och dom kunde inte heller lista ut varför min iMac vägrar sova och/eller vaknar upp slumpmässigt och Apple har uppenbarligen ingen susning hur detta ska lösas - jag tvivlar starkt på att det är löst i Mountain Lion (det skulle vara en sensation - eländet har varit sedan Leopard) :-D. Det finns en anledning att program som t.ex. PleaseSleep över huvud taget tagits fram.

  • Avstängd
  • 2012-05-02 22:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan vara svårt att hitta orsak - OSX har alltid haft insomnia och andra problem med vila etc. Det verkar vara olösligt. jag har skickat loggar till sanna genier i ärendet - t.ex. hackarna på DragonOne - och dom kunde inte heller lista ut varför min iMac vägrar sova och/eller vaknar upp slumpmässigt och Apple har uppenbarligen ingen susning hur detta ska lösas - jag tvivlar starkt på att det är löst i Mountain Lion (det skulle vara en sensation - eländet har varit sedan Leopard) :-D. Det finns en anledning att program som t.ex. PleaseSleep över huvud taget tagits fram.

Jo, det tycks ju finnas en massa orsaker till varför OS:et "tycks" misslyckas med både det ena och det andra ibland
Man kan ju tycka att man skulle få veta vad/vilket program etc som hindar tex vila eller mer typiskt vägrar radera något i papperskorgen för att "något" program använder filen... trots att inget relevant program är igång... säg mig vilket bara, så löser jag det

1
Bevaka tråden