Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar man en begagnad snurra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-04-30 21:33

God kväll gott folk.
Ska i morgon kika på en begagnad Ryds 435. Problemet är att den säljs utan snurra. Jag har kikat runt på Blocket och det verkar svårt att hitta något vettigt. Jag är på jakt efter en 15 eller 20 hästars med rorkult, gärna nyare 2-takt så jag slipper service på skiten varje år.
Problemet är att det finns ett ytterst begränsat utbud på Blocket i Stockholmsregionen. Och de få som finns verkar vara gjorda av guld med tanke på prislappen.
"Johnson 15 hk 76, välvårdad, 15 000:-" är inte ovanligt. Ok, jag överdrev lite, men ni fattar.
Finns det något båtfolk här som har koll på vart man hittar hyggliga grejer till hyggliga priser? Alla tips mottages tacksamt.

Kontakta någon båthandlare, det är väl det enklaste.

  • Medlem
  • 2012-05-01 10:52

Ja det måste nog bli så. Tyvärr brukar de vara duktiga på att ta hutlöst betalt.

Ja, men ofta har du ett urval på plats; han kanske har 25 snurror.
Ofta om det är en bra kille som säljer dem så är de genomgådda.

Kan du hitta snurror inne i landet är det ofta bättre då dessa med lite tur är sötvattenskörda.
Saltvattenskört som vi har här på västkusten.. ja, du fattar ju själv.

OT, men ändå.
Här på västkusten har vi en flotte som ligger en bit ut, det är en materialtestningsplattform för färger, plåtar med olika ytbehandlling etc... de som har den anser att den ligger i en av de mest korrosiva miljöer som finns....

  • Medlem
  • 2012-05-01 11:50
Ursprungligen av Goflorp:

Saltvattenskört som vi har här på västkusten.. ja, du fattar ju själv.

Så blir det när man bor på Sveriges baksida.
Men vi är helt eniga i bedömningen om salt-/sötvatten. Jag tror att det får bli att leta vidare efter ett färdigt paket med båt och snurra, synd då båten såg snudd på oanvänd ut.
Ett annat problem om man köper en snurra separat är att det blir svårt att provköra den, en provkörning i en tunna säger inte mycket om hur den egentligen funkar.

Om man mot förmodan hittar en utombordare till bra pris ska man nog vara VÄLDIGT noga med att kolla upp hur säljaren kom över den, då den inte är stulen.

  • Medlem
  • 2012-05-02 07:58

Norrut kan man ofta hitta bra priser på båtar i alla fall. Men det kanske inte är värt resan om man ska köpa en liten snurra.
För mig var det intressant då jag hade en annan budget.

Ursprungligen av Baron:

Norrut kan man ofta hitta bra priser på båtar i alla fall. Men det kanske inte är värt resan om man ska köpa en liten snurra.
För mig var det intressant då jag hade en annan budget.

Den där tillsammans med den väldigt lika Storö 34 är bland de vackraste båtar som gjorts

Grattis till köpet baron!

  • Medlem
  • 2012-05-03 13:34
Ursprungligen av hansfilipelo:

Den där tillsammans med den väldigt lika Storö 34 är bland de vackraste båtar som gjorts

Grattis till köpet baron!

Tackar!
Storö 34 bytte namn till Storebro 34 tidigt på 70-talet har jag för mig. Sedan uppdaterades kabinens form 1976 till den vi har. Den äldre är faktiskt snyggare, men vi hittade ingen som var i tillräckligt bra skick.
(sedan visade det sig att vår inte heller var i det fina skick vi trodde... )

Har en Honda, tyvärr bara en 2,5 hk. Vet att du vill ha en kraftigare men ville ändå bara nämna det;)

  • Medlem
  • 2012-05-02 09:56

Härlig båt Baron, men den kanske var lite i överkant på min budget. (ca 30 000)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-02 15:14

Jag var i samma situation som du för några år sedan och jag kan hålla med om att folk vill ha hutlöst betalt för sitt gamla mög till utbordare. Det slutade med att jag köpte en 3 år gammal oanvänd Mercury som stått på lagret hos en båthandlare, naturligtvis med full garanti. Den blev billigare än vad de flesta begärde för 8-10 år gamla begagnade motorer på blocket.

  • Medlem
  • 2012-05-02 21:19
Ursprungligen av rhesus:

Jag var i samma situation som du för några år sedan och jag kan hålla med om att folk vill ha hutlöst betalt för sitt gamla mög till utbordare. Det slutade med att jag köpte en 3 år gammal oanvänd Mercury som stått på lagret hos en båthandlare, naturligtvis med full garanti. Den blev billigare än vad de flesta begärde för 8-10 år gamla begagnade motorer på blocket.

Helt sjukt. Det verkar vara svårast att hitta små snurror upp till 40 hästar. Medans begagnade äldre större snurror nästan skänks bort, kan det bero på bensinpriset tro?

1
Bevaka tråden