Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar jag återställningspartition i Lion?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-27 23:12

Jag har stött på ett problem som tycks ligga i att jag av någon anledning saknar den återställningspartition som automatiskt installeras i samband med installation av Lion. Allt började med att jag försökte aktivera funktionen "Hitta min Mac" på min MBP 13". Under Inställningar->iCloud var alternativet "Hitta min Mac" grått och gick ej att välja. Under står det "återställningspartition krävs".

Det började få mig att tro att jag saknar denna partition? Efter att ha försökt installera Lion Skivåterställningsassistenten så får jag upp meddelandet "Återställningsenheten på den här datorn är skadad eller saknas. Assistent för återställningsskiva kräver en fungerande återställningsenhet för Lion för att skapa en extern Lion-återställning."

Varför är det som det är? Hur kan jag lösa problemet och därmed även aktivera funktionen "Hitta min Mac"?

Info:
MBP 13" mid 2010
OS X Lion 10.7.3

Har aldrig tidigare haft några som helst problem av detta slag, inte ens en indikation på det. Använder dagligen en Time Capsule och Time Machine som backar upp systemet. När jag först installerade Lion gjorde jag det ej som en uppdatering på befintligt OS X utan på en helt ren/tom SSD.

Uppdatering:
Testade precis att starta om datorn och hålla nere CMD+R för att starta återställningspartitionen. Det funkade felfritt. Jag testade att gå vidare lite i menyerna och det funkar även det. Så vart ligger problemet?

Senast redigerat 2012-04-27 23:30
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-04-28 00:10

Vet inte vad det skulle hjälpa, men det är den här EFI-uppdateringen som gav MBP 13" 2010 funktionen Lion Recovery. Vad händer om du laddar hem den och provar installera den igen? Jag har själv inte skaffat Lion än så jag kan inte testa (har likadan MBP som du).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-28 11:15
Ursprungligen av kim_sv:

Vet inte vad det skulle hjälpa, men det är den här EFI-uppdateringen som gav MBP 13" 2010 funktionen Lion Recovery. Vad händer om du laddar hem den och provar installera den igen? Jag har själv inte skaffat Lion än så jag kan inte testa (har likadan MBP som du).

En god idé! Dock är jag tämligen säker på att jag installerat denna uppdatering tidigare genom programuppdatering på datorn. Testade trots det att ladda hem paketet och installera och får då (mycket förvånande) upp följande meddelande "Den här programvaran stöds inte av din dator."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-28 17:35

Har du gästkontot aktiverat?
Det är en förutsättning för att "Hitta min Mac" ska fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-28 22:09
Ursprungligen av stevie:

Har du gästkontot aktiverat?
Det är en förutsättning för att "Hitta min Mac" ska fungera.

Nej det hade jag inte. Testade att aktivera men det står fortfarande samma sak under iCloud "Hitta min Mac". Ingen skillnad med andra ord tyvärr.

Kan tilläggas att jag kikade på en annan MBP 13" mid 2011 istället och den funkar precis som den ska. Samma uppdatering på Lion etc. men somsagt ett år nyare maskin. Förstår inte vad det kan göra för skillnad?

  • Medlem
  • 2012-04-28 22:31

Jag har en MBP 13" mid 2009 med Lion fullt uppdaterat och på den finns Hitta min Mac. Så den är inte förgammal för den funktionen iaf.

  • Medlem
  • 2012-04-30 14:58

Kolla för säkerhets skull med Skivverktyg i debug-läge att partitionen Recovery HD finns där den ska, dvs på din startskiva. Om du skapat en säkerhetskopia av denna partition i Time Machine-disken med hjälp av Assistenten så kan det kanske vara så att det är denna säkerhetskopia du ser efter Cmd+R vid omstart?

Debug/Felsök-menyn i SKivverktyg aktiveras med följande rad i Terminal:

defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1

Jag har hållit på och trasslat en del med detta sedan min nya Air fick ett "Prohibited"-fel. Det gjorde att jag fick formatera om disken och installera om hela OS. Inte roligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 17:33
Ursprungligen av askg:

Kolla för säkerhets skull med Skivverktyg i debug-läge att partitionen Recovery HD finns där den ska, dvs på din startskiva. Om du skapat en säkerhetskopia av denna partition i Time Machine-disken med hjälp av Assistenten så kan det kanske vara så att det är denna säkerhetskopia du ser efter Cmd+R vid omstart?

Debug/Felsök-menyn i SKivverktyg aktiveras med följande rad i Terminal:

defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1

Jag har hållit på och trasslat en del med detta sedan min nya Air fick ett "Prohibited"-fel. Det gjorde att jag fick formatera om disken och installera om hela OS. Inte roligt.

Jag ska testa detta men vill första höra hur jag sedan ska "un-debug.a" (eller vad man nu vill kalla det) när jag har kollat klart på det? Är inte alls en van användare av Terminalen så jag vill inte gärna leka med det i onödan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 17:43
Ursprungligen av iPilot:

Jag ska testa detta men vill första höra hur jag sedan ska "un-debug.a" (eller vad man nu vill kalla det) när jag har kollat klart på det? Är inte alls en van användare av Terminalen så jag vill inte gärna leka med det i onödan.

Hittade nu svaret på min egen fråga: Debug

Ursprungligen av askg:

Kolla för säkerhets skull med Skivverktyg i debug-läge att partitionen Recovery HD finns där den ska, dvs på din startskiva. Om du skapat en säkerhetskopia av denna partition i Time Machine-disken med hjälp av Assistenten så kan det kanske vara så att det är denna säkerhetskopia du ser efter Cmd+R vid omstart?

Debug/Felsök-menyn i SKivverktyg aktiveras med följande rad i Terminal:

defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1

Jag har hållit på och trasslat en del med detta sedan min nya Air fick ett "Prohibited"-fel. Det gjorde att jag fick formatera om disken och installera om hela OS. Inte roligt.

Testade nu detta och hittade en dold partition vid namn "disk0S1" och den har en storlek på drygt 200MB. Med andra ord är detta min återställningspartition. Om jag nu har en sådan, hur kommer det sig att det står "Återställningspartition krävs" under Hitta min Mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 19:31
Ursprungligen av iPilot:

Testade nu detta och hittade en dold partition vid namn "disk0S1" och den har en storlek på drygt 200MB. Med andra ord är detta min återställningspartition.

Nej det är det inte. Det är en partition för EFI bios, du har svaret i länken du själv länkade till här ovan:
For instance, when you format a drive, the process creates a small 200 MB partition that the EFI bios needs for booting.

På min imac är recoverypartitionen på 650 MB. Partitionen disk01s på 200 MB.

Du verkar ju faktiskt sakna återställningspartition på SSD:n. Har du en andra hårddisk i datorn eller var en extern ansluten när du startade med cmd+R?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 19:46
Ursprungligen av IngoX:

Nej det är det inte. Det är en partition för EFI bios, du har svaret i länken du själv länkade till här ovan:
For instance, when you format a drive, the process creates a small 200 MB partition that the EFI bios needs for booting.

På min imac är recoverypartitionen på 650 MB. Partitionen disk01s på 200 MB.
[ATTACH="CONFIG"]32979[/ATTACH]

Du verkar ju faktiskt sakna återställningspartition på SSD:n. Har du en andra hårddisk i datorn eller var en extern ansluten när du startade med cmd+R?

Aj då.. Jag får inte fram "Recovery HD" som du verkar ha. Jag har endast en hårddisk i min dator och det är SSD.n. Datorn är inte ansluten till något externt. Inte heller till min Time Capsule denna gång. Testade att starta upp med återställningspartitionen (CMD+R) och gå in i Skivverktyg där, funkade utan problem. Håller nu på att reparera diskar och skivbehörigheter för att se om det gör skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 19:54

Så du måste ju ha en återställningspartition då men som Skivverktyg inte ser av någon anledning. Inte konstigt då att inställningarna för iCloud inte ser den heller. Men mysko. Skulle testa ominstallation. Men det kan ju hända att det är inkompatibilitet i SSD som strular till nåt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 22:16

Problemet verkar vara löst! Ominstallerade Lion på befintlig disk. En uppdatering av operativsystemet helt enkelt. Antar att återställningspartitionen installerades om på nytt då. Nu syns den även i Skivverktyg om jag Debug.ar i Terminalen.

Tack alla för er hjälp! Uppskattas!

  • Medlem
  • 2012-05-02 13:23

Jag instämmer i vad IngoX säger. Om du verkligen lyckats med att skapa en backup av Recovery HD partitionen med hjälp av Lion Skivåterställningsassistent så skall du nog se två stycken sådana partitioner. Så här ser det ut i mitt fall:

Om du inte kan se Recovery HD under din egen systemdisk utan bara på backup-disken så måste ditt system repareras. Troligen blir det samma procedur som den jag fick gå igenom:

1. Boota med hjälp av Recovery HD- partitionen som du skapat på din backup: CMD+R, välj Recovery
2. Kontrollera först att hårddisken är frisk med hjälp av Skivverktyg (obs, du har inte längre tillgång till debug-menyn)
3. Efter att ha konsulterat Apple Support kan du bli tvungen att installera om OS Lion. Då gäller brutala steg:
3 A. Formatera om hårddisken med hjälp av Skivverktyg (kommando Radera)
3 B. Installera om OS från skiva (eller över Internet från Apple om du har en Air)
3 C. Under installationen återskapas en Recovery HD partition på din disk
4. Återskapa din gamla miljö med hjälp av Time Machine

Men jag rekommenderar som sagt att du talar med Apple innan du försöker. Kolla också att du har ordentliga kopior av data i Time Machine innan du börjar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-02 13:42

Det finns en uppdatering till Recovery disken som man ibland behöver installera för att det ska fungera bra med senare versioner av Mac OS X 10.7

1
Bevaka tråden