Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra min Mac Mini

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 15:07

Min Mac Mini står i garderoben och har för avsikt att fjärrstyra den med min MBP.
Har kontakt och kan se skärmen men har problem med upplösningen.
Hur ställer jag in på min Mac Mini samma skärmupplösning som jag har på min MBP så så fjärrskärmen fyller skärmen på MBP?
Kollar jag i inställningarna finns inte 1280x800 utan bara en andra upplösningar som inte stämmer.

  • Medlem
  • 2012-04-30 15:57

Med vilket program fjärrstyr du din Mini? Vad har du för OS på din Mini/MBP?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 16:19

Jag har Lion på bägge och använder det inbyggda programmet för att fjärrstyra Mac Minin

Vad är det för program?

Ursprungligen av lappen71:

Jag har Lion på bägge och använder det inbyggda programmet för att fjärrstyra Mac Minin

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 16:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är det för program?

Vad har det för betydelse? Det är Apples avskalade version av Remote Desktop som alla OSX har installerad.

Problemet är att få Mac Minin att ställa in sig på en skärmupplösning fast det inte är någon skärm inkopplad.

Visste inte att detta fanns - har det inte på 5 Macar med Lion. Jag kör med ARD själv så det spelar ju ingen roll, men det är klart man blir förvirrad när andra har en app som följer med OSX och man själv inte har det på 5 Macar Skumt. Har det ett namn denna app?

Ursprungligen av lappen71:

Vad har det för betydelse? Det är Apples avskalade version av Remote Desktop som alla OSX har installerad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 16:39

Testade med programmet SwitchResX men ställer jag in 1280x800 tar den inte emot värdet.
Fan det här var irriterande för jag vill att fjärrskärmen ska ha samma upplösning som jag har på min MBP.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 16:54

Ja det var ju toppen
Köpte Display Maestro för 38:- i tron att det skulle lösa mina problem men icke.
Kan alla fall inte ställa in 1280x800
Det måste gå att lösa på något sätt.

  • Medlem
  • 2012-04-30 17:16

Om du har en iPad kan jag rekommendera Air Display. Funkar fint, men man kanske inte gör de mest avancerade jobben med den.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:17
Ursprungligen av Dalle:

Om du har en iPad kan jag rekommendera Air Display. Funkar fint, men man kanske inte gör de mest avancerade jobben med den.

Tack men det är inte det jag är ute efter utan att få ett till skrivbord med Mac Minis skrivbord på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:38

Om du på dina Macar väljer att under Delning ställa in Fjärrinloggning,Fildelning och Skärmdelning.
Kommer dom att synas i Finder och när man väljer dela skärm så fungerar det.

Men hur är det för dig har du en monitor kopplad till alla dina Macar eller kör du någon utan skärm?
Och kan du då själv välja vilken upplösning det ska vara på skärmen?

Aha - det visste jag inte. Nå - jag kör ARD som sagt och jag har i.o.f.s. skärmar till dom två jag kör mot, men dom skärmarna är avstängda för det mesta. Jag drar den storlek jag vill ha - fyller aldrig ut hela skärmen med ARD's innehåll. Upplösningen som visas är den andra datorns upplösning som den kommer ihåg även om skärmen är avstängd.

Ursprungligen av lappen71:

Om du på dina Macar väljer att under Delning ställa in Fjärrinloggning,Fildelning och Skärmdelning.
Kommer dom att synas i Finder och när man väljer dela skärm så fungerar det.

Men hur är det för dig har du en monitor kopplad till alla dina Macar eller kör du någon utan skärm?
Och kan du då själv välja vilken upplösning det ska vara på skärmen?

I Finder välj gå > anslut till server å skriv tex vnc://ipnumret

Då startar skärmdelning i osx den mjukvaran ligger i coreservices mappen

Detta har funnits i väldigt många versioner av os x

Ursprungligen av gotfredsen:

I Finder välj gå > anslut till server å skriv tex vnc://ipnumret

Då startar skärmdelning i osx den mjukvaran ligger i coreservices mappen

Detta har funnits i väldigt många versioner av os x

Och hur blir det med upplösningen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:50
Ursprungligen av keptang:

Och hur blir det med upplösningen?

Det som datorn är inställd på och det är det som är mitt problem.
Eftersom det inte finns någon skärm inkopplad kan jag inte välja vilken upplösning jag vill.

Ursprungligen av lappen71:

Det som datorn är inställd på och det är det som är mitt problem.
Eftersom det inte finns någon skärm inkopplad kan jag inte välja vilken upplösning jag vill.

Jo jag vet, därför jag frågade gotfredsen som inte läst tråden helt tror jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:48

Detta verkar vara ett olösligt problem att ställa in en Mac på en upplösning som den stöder men det är ingen skärm inkopplad.

Ursprungligen av lappen71:

Detta verkar vara ett olösligt problem att ställa in en Mac på en upplösning som den stöder men det är ingen skärm inkopplad.

Det går under Linux/BSD/Windows utan problem med VNC, så det borde gå med Mac också.
Sitter med min iPad nu bara så kan tyvärr inte testa.

Du kommer inte lösa det på det sättet för Mac mini grafik firmwire har inte stöd för den upplösningen för grafikkortet.

Kanske du kan testa med en virtuell extra skärm. Det finns flera mjukvaror som man kan skapa virtuella skärmar som man sedan anslutet via vnc till. Detta gör att du kan använda vilken extra gammal dator som extra skärm

Men du kan ju utnyttja detta för ditt ändamål. Skapa en virtuell extra skärm med önskad upplösning å anslut till den med din bärbara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:53
Ursprungligen av gotfredsen:

Du kommer inte lösa det på det sättet för Mac mini grafik firmwire har inte stöd för den upplösningen för grafikkorteta.

Har den inte stöd för 1280x800??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-30 21:16
Ursprungligen av lappen71:

Har den inte stöd för 1280x800??

Mina Macmini har inte 1280x800 i Inställningarna. Men det kan ju bero på vilken monitor jag har ansluten...

Fjärrstyra min Mac Mini

Använd http://www.screenrecycler.com/ScreenRecycler....

Å gör som mitt förslag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-01 17:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Använd ScreenRecycler

Å gör som mitt förslag.

Jag får det inte att fungera alls.
Få ingen kontakt med ScreenRecycler

Fjärrstyra min Mac Mini

Angående Finder grejen så svarade jag zimmerman om inbyggd skärmdelning

Fjärrstyra min Mac Mini

Jag skriver via mobil appen tror inte den citerar korrekt

Fjärrstyra min Mac Mini

Din enda lösning är att skapa en virtuell extra skärm. Virtuella extra skärmar kan man ha vilken upplösning man vill

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 17:59
Ursprungligen av gotfredsen:

Din enda lösning är att skapa en virtuell extra skärm. Virtuella extra skärmar kan man ha vilken upplösning man vill

Ok ok lugn håller på att testa

Fjärrstyra min Mac Mini

Gött mos

Fjärrstyra min Mac Mini

För att få menubaren att synas på den virtuella extra skärmen använder du secundbar

http://blog.boastr.net/?page_id=79

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-01 20:45

Ok nu får jag kontakt med ScreenRecycler men jag kan inte klicka eller göra någonting.
Kan heller inte anpassa upplösningen.

Bevaka tråden