Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ominstallera OS X från extern disk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har fått problem och måste ominstallera min imac, och 10.6.8 ska in igen.
Nu undrar jag om någon vet om jag måste installera från en dvd?

Den vill inte dra igång från en extern hdd där installskivan filerna ligger ensamma i en egen partition.

"kan inte användas från den här volymen" är meddelandet

Tacksam för svar

T

Senast redigerat 2012-04-29 13:15

Det ska inte vara några problem att boota från vilken extern enhet som helst, exempelvis en hårddisk eller ett USB-minne med en exakt kopia av installations-DVDn.

Hur har du gjort med hårddisken? Är den formaterad som HFS+ med GUID?

Ok, så det är bara att boota. Inte försöka köra install då man redan har datorn igång??

HFS+ tror jag

Ursprungligen av Torkel123:

Ok, så det är bara att boota. Inte försöka köra install då man redan har datorn igång??

Nej du kan inte installera om den disk du bootar från.

Det är väldigt speciellt göra en "kopia" av OSX-DVD'n. Du kan INTE göra en filvis kopia rakt ut till en hårddisk.

Du måste använda ett verktyg (skivverktyg el likn) för att göra en image-fil (*.iso)
Denna ISO-fil kan man sedan t ex skriva ut som en volym på t ex ett USB-minne...
Skriver du ut den till en annan DVD har du gjort samma sak som att kopiera DVD'n ...

Det lite tråkiga är att ett 16GB-minne blir fullt med en 9GB DVD... det är lite svårt förklara men du bör inte ge dig på att ha minnepinnen till ngt annat än som ren boot-enhet.

Jag har själv en sådan minnepinne hängande på väggen, funka görbra.

Vill man ha hängsle och livrem fixat man en extern disk och gör den bootbar för OSX, lägger på ett system som datorn kan starta från. Sedan har man en disk som man kan både lägga filer på och starta från om man får problem.

i Lion har man en extra gömd partition på hårddisken med ett "nödsystem" som man kan boota upp och ominstallera/felsöka från.

Tack, det fungerade! ....

Slog på datorn nu på morgonen efter att den fått stå på under ominstallationen i natt. Alla program är kvar, användare, allt...?

45 min för at inte göra något med disken??

Hade iofsig en osx install skivabild även på skrivbordet när jag körde igång. Kanske den körde ifrån den..

Kanske måste jag formattera hårddisken i datorn först?

skrev samtidigt som dig : )

Tack Marcus!!

Hur kan alla program ligga kvar trots att jag installerat om p åsamma hdd som osx låg på tidigare?

Ursprungligen av Torkel123:

Hur kan alla program ligga kvar trots att jag installerat om p åsamma hdd som osx låg på tidigare?

Formaterade du hårddisken?

Annars ligger det kvar saker från före installationen. Själva installeraren går inte och tömmer datorn, utan installerar bara ett nytt system.

Gör nu inte bort dig genom att formatera så du inte har ngt att starta från alls.

Använd den OSX-image du har till att installera ett system på en extern disk.
När det är klart, flytta OSX-imagefilen dit med.

Verifiera att du kan boota upp på den och att du kan mounta din image igen.
Nu kan du genom skivverktyg välja att sopa inbyggda disken och lägga på ett system igen.

Det skall vara svårt. Man skall inte kunna blåsa bort sitt system av misstag.

Tack för all hjälp, det gick vägen!!

1
Bevaka tråden