Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min SSD har blivit långsammare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min SSD OCZ agility 3 SATA 3 6Gbps i snart 3 månader nu och i början fick jag hastigheter uppemot 230 MB/s. Nu när jag kör disk speed test får jag bara 154 MB/s. Jag märker också att den inte är lika rapp på att öppna program längre. Vad kan detta bero på? Har det nånting att göra med att jag har en bootcamp partition på SSDn?

Senast redigerat 2012-04-29 13:33

Har du aktiverat TRIM? Om inte, gör det.

Enable TRIM for All SSD’s in Mac OS X Lion

Min SSD har blivit långsammare

är 1 gigabit i sek dåligt?

Ursprungligen av Zimmerman:

är 1 gigabit i sek dåligt?

Allting är relativt.

Om man har haft 230 MB/s, och samma enhet senare ger 154MB/s, så är det dåligt, ja.

Efter lite research verkar det som TRIM ska lösa problemet. Men jag blev lite fundersam om hur vida det fungerar på min SSD. På förpackingen står det att det ska gå, men datorn säger nej. Hmm...

Ursprungligen av Crash-Symphony:

...det ska gå, men datorn säger nej...

Att det står "Nej" där betyder förmodligen bara att TRIM-stödet just nu inte är aktiverat.

Prova att ladda ner Trim Enabler, och se om det går att aktivera TRIM.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det står "Nej" där betyder förmodligen bara att TRIM-stödet just nu inte är aktiverat.

Prova att ladda ner Trim Enabler, och se om det går att aktivera TRIM.

Exactemento.

Utav någon korkad anledning har Apple valt att inte aktivera TRIM by default på SSDs som inte levererats av Apple själva.

Ursprungligen av keptang:

Exactemento.

Utav någon korkad anledning har Apple valt att inte aktivera TRIM by default på SSDs som inte levererats av Apple själva.

Den korkade anledningen heter tjäna pengar!

Ja, TRIM ska du aktivera som jag skrev. Kollade du mitt inlägg #2?

Kika lite i deras forum så hittar du nog något där: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?237-OCZ-SSD-Support-for-Linux-and-Apple-OSX

Har fixat TRIM nu men det blev endast en marginell skillnad. Några ynka Mb/s mer. Det står på förpackingen att den ska klara readhastigheter uppemot 525 Mb/s. Nu ligger den och tuggar på 160Mb/s. Hjälper det om jag formaterar om den och startar allt from scratch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-29 23:01

Din dator måste ha stöd för SATA3 också. I början fick du 230 MB/s = 1,80 Gbit/s, vilket indikerar SATA2 (3 Gbit/s), eller möjligtvis SATA1 (1,5 Gbit/s). Sedan kan det också ta lite tid innan TRIM-funktionen rensat din SSD så det fungerar optimalt. Tänk också på att alla prestandatest du gör på SSDn gör att TRIM-funktionen måste jobba på extra för att optimera allt igen. Testet läser och skriver ju till/från ALLA celler i SSDn..

Som sagt så kommer trim att långsamt förbättra läget efterhand men om du vill göra en återställning så förklaras det hur i det här inlägget: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/291090-att-aterstalla-ssd-med-security-erase.html#post2033520

Som Hallberg skriver, det kommer ta ett tag (~1 vecka kanske), innan den fått tillbaks sin hastighet.

Kan du inte vänta en vecka o se? Jag vill så gärna ha den här "myten" bekräftad. Kan inte testa själv eftersom min egen är exakt lika snabb som när jag köpte den.

Ursprungligen av ill_chrill:

Kan du inte vänta en vecka o se? Jag vill så gärna ha den här "myten" bekräftad. Kan inte testa själv eftersom min egen är exakt lika snabb som när jag köpte den.

Vilket visade sig vara 1 år och 5 månader sedan. Testade disken nu, oförändrad hastighet.

Ja tror TRIM-enabler är för såna som egentligen vill sitta o mixtra me en pc hela dagarna men tycker att Mac e hippare.

Vill du ha tillbaka hastigheten på en gång, fyll disken helt full, blås den, gör om allt från scratch, glöm inte TRIM.

Ännu en gång har jag fått bekräftat att jag väntar med SSD i MBP :-D.

Tack för alla svar!

Jag har en Macbook Pro 15" i7 2.0 Ghz early 2011 som ska ha stöd för SATA 3. Så det borde inte vara några problem.
Men jag ska ta Doomas råd och vänta någon vecka och se om det blir bättre med TRIM aktiverat. Om det inte blir bättre känner jag mig faktist lurad!!

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Tack för alla svar!

Jag har en Macbook Pro 15" i7 2.0 Ghz early 2011 som ska ha stöd för SATA 3. Så det borde inte vara några problem.
Men jag ska ta Doomas råd och vänta någon vecka och se om det blir bättre med TRIM aktiverat. Om det inte blir bättre känner jag mig faktist lurad!!

Hur gick det? Hjälpte TRIM?

Lite bättre än tidigare, men fortfarande långsam 525 Mb/s Yeah right....

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Lite bättre än tidigare, men fortfarande långsam 525 Mb/s Yeah right....
[ATTACH="CONFIG"]32997[/ATTACH]

Ring Apple? Rätt säker på att om du kopplat in den i valfri PC (förutom Apples) med SATA3 så får du full speed.

1
Bevaka tråden