Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spinning wheel på gråa bootskärmen - oftast

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag uppgraderade just min Macbooks SSD från en 60 -> 128, klonade först med CCC, testade sedan restore from Time Machine från installationsskivan (Snow Leopard)*, och sedan kloning med SuperDuper.

Läget har efter kloning blivit att ungefär varannan gång jag startar om datorn, så blir den hängande den på den grå skärmen med ett snurrande hjul. Men varannan gång funkar det, precis så snabbt som det alltid går med SSD.

Jag har kikat lite på verbose uppstart men det har inte gett något vad jag kan begripa.
Jag har gjort PRAM-reset ett flertal gånger, och jag har reparerat permissions säkert fem gånger.

Tänkte höra här om någon har någon ide om vad det kan bero på? Jag har inte hittat så många exempel på ett sådant här scenario, där det händer ibland, och ibland inte... Kan inte låta bli att misstänka disken, men vet inte hur jag skall kontrollera...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-28 18:35

Min SSD slutade fungera efter några dagar. Hittade den inte med Skivverktyget. Fick en ny SSD 60 GB nyss.

SSD är i ny data utveckling. Det kommer bli mycket säkrare SSD i närmaste tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-28 19:07

Jag har gjort många klon-kopior av Mac-hårddiskar när jag har köpt en ny Mac eller ny hårddisk, både med CCC och SuperDuper. Detta har alltid slutat med problem efter en tid. Numera gör jag alltid en nyinstallation av OSX och för över allting med Flyttassistenten i installationsprocessen från den gamla hårddisken och får en mycket stabilare system. Rekommenderas!

Det låter som om du inte angivit vlken skiva som datorn ska startas från. Då söker den igenom alla anslutna enheter tills den hittar en skiva som går att starta. Du bör lösa ditt problem genom att gå till systeminställningar->startskiva (eller liknande, kör engelskt system själv) och välja vilken skiva du vill att datorn ska starta från.

Testade även nyinstallation av SL, no go.
Det är något i samspelet mellan SATA-controllern och disken tror jag. Jag kan använda den som bootdisk från USB, funkar alla gånger.
Kanske kan fixas om jag lyckas lägga på EFI Firmware update igen trots att den redan är uppdaterad, men hittills har det inte funkat att göra det.

Testade till och med disken på en annan dator, lade på Ubuntu på den och bootade några gånger, inga problem. Så det verkar vara relaterat till just denna Macbook och SATA-interfacet.

1
Bevaka tråden