Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta via Citrix till jobbet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-25 20:49

Hej!

Jag försöker ansluta med min Mac via Citrix till mitt jobb. Först hade jag problem med att cert saknades, men nu har jag lagt till de i nyckelringen. Sen ska de tydligen kopieras till en mapp: /citrix ica client/keystore/Cacerts och här har jag mitt problem. Jag kan inte hitta denna mapp. Är den dold på något sätt? Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 22:51

Borde ligga under ~/Library/Application Support
Tror jag... eller möjligen /Library/Application Support

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-26 12:51

Jag var inne där och letade, men kunde inte hitta mappen. Har även försökt med Spotlight, men den hittar inte heller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-26 13:57

Kör du Lion är Library-mappen dold. Tryck Option när du väljer Go i Finder så dyker den upp.

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-26 14:29

Det ska jag testa!

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-26 19:45

Jag hittade Application Support mappen under library men ingen /citrix ica client/keystore/Cacerts. Skumt!

Ursprungligen av Matajen:

Jag hittade Application Support mappen under library men ingen /citrix ica client/keystore/Cacerts. Skumt!

Klienten skapar inte denna mapp själv utan du får skapa den manuellt och lägga dit certifikaten. Att ett stort företag som Citrix inte kan lösa så att klienten kan använda nyckelhanteraren är pinsamt.

Enklaste sättet är att göra detta i terminalen (eftersom det behövs göras som root):

sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore/cacerts

Gå sedan till mappen och kopiera in certifikatfilen i denna. Bekräfta med ditt lösenord.

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-27 20:37
Ursprungligen av hansfilipelo:

Klienten skapar inte denna mapp själv utan du får skapa den manuellt och lägga dit certifikaten. Att ett stort företag som Citrix inte kan lösa så att klienten kan använda nyckelhanteraren är pinsamt.

Enklaste sättet är att göra detta i terminalen (eftersom det behövs göras som root):

sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore/cacerts

Gå sedan till mappen och kopiera in certifikatfilen i denna. Bekräfta med ditt lösenord.

Jag försökte köra kommandot men fick detta:

Därefter skapade jag istället mapparna på "vanligt" sätt i Finder, men det funkade inte heller. Eller jag skapade mappen Application Support/Citrix ICA Client/keystore/cacerts och la in certifikaten. Sen provade jag att skapa samma mapp under Applications (det är väl program?). Det kan ju vara någon liten detalj jag missar nånstans, men jag vet inte var.

Ursprungligen av Matajen:

Jag försökte köra kommandot men fick detta:

[ATTACH="CONFIG"]32953[/ATTACH]

Därefter skapade jag istället mapparna på "vanligt" sätt i Finder, men det funkade inte heller. Eller jag skapade mappen Application Support/Citrix ICA Client/keystore/cacerts och la in certifikaten. Sen provade jag att skapa samma mapp under Applications (det är väl program?). Det kan ju vara någon liten detalj jag missar nånstans, men jag vet inte var.

1. Du saknar även mappen /Library/Application\ Support/Citrix och därför kan inte undermapparna skapas. För mig fanns mappen Citrix. Rätt hade varit att skriva:

sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore/cacerts

2. Mappen i Application support ska inte heta "Citrix ICA Client" utan bara Citrix.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-28 09:06
Ursprungligen av hansfilipelo:

sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore
sudo mkdir /Library/Application\ Support/Citrix/keystore/cacerts

Ovanstående kan ersättas med:

$ sudo mkdir -p /Library/Application\ Support/Citrix/keystore/cacerts

där -p skapar alla mellanliggande kataloger. Kolla bara sedan att mellanliggande kataloger får vettiga rättigheter (baseras bla på umask).

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-27 00:06

Tack för tipset! Detta hade jag aldrig löst själv. Ska testa imorgon.

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-27 20:48

Jag hittade även en mapp under "Delat"som bara hette Citrix och la in allt därunder också,men det funkade inte heller.

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-29 08:55

Nu har jag kört kommandona i terminalen och mapparna har skapats. Jag har lagt in certifikaten, men det funkar likafullt inte. Det finns en mapp under Min dator/Bibliotek/Application Support men också en under Användare/Delat/Library/Application Support. Jag gjorde en likadan mappstruktur under den senare och la in certen även där. (Använde dock ej terminalen för det, utan endast vanliga "Ny mapp" i Finder. Det löste inte heller problemet. Finns det något mer att pröva? Ska jag göra något med min Nyckelring?

Ursprungligen av Matajen:

Nu har jag kört kommandona i terminalen och mapparna har skapats. Jag har lagt in certifikaten, men det funkar likafullt inte. Det finns en mapp under Min dator/Bibliotek/Application Support men också en under Användare/Delat/Library/Application Support. Jag gjorde en likadan mappstruktur under den senare och la in certen även där. (Använde dock ej terminalen för det, utan endast vanliga "Ny mapp" i Finder. Det löste inte heller problemet. Finns det något mer att pröva? Ska jag göra något med min Nyckelring?

Då har jag tyvärr strike:at ut...

Nyckelringen spelar ingen roll för Citrix i o m att det ändå inte kan läsa från denna.

  • Medlem
  • Svartsjö
  • 2012-04-29 19:57

Tack för hjälpen iaf!

1
Bevaka tråden