Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskvitto eller mottagningskvitto i mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Någon som vet hur man ställer in läskvitto eller mottagningskvitto i Apples Mail program?
Jag behöver det när jag skickar pdf fakturor. Har varit en massa strul med obetalda där kunden hävdar att de inte fått någon faktura
Tack på förhand

Thomas

Ett mail är ett mail. Inget man kan få kvitto på. Outlook har en sådan funktion, men det är ju bara att den automailar lite fram och tillbaka och gömmer dom mailen för dig. Ungefär som när du skickar ett vykort på posten så får du inget kvitto där att det kommit fram.

Man brukar lösa detta genom att i mailet skriva en länk som mottagaren av fakturan skall klicka på. Då vet du när mottagaren har läst mailet och klickar där. Annars kan du anta att han inte läst mailet.

I de fall jag får upp en begäran om att skicka läskvitto så klickar jag bort det. Får man inte något felmeddelande så har mailet kommit fram. Om det hamnar i mottagarens skräppost är det dennes ansvar att se till att mail som ska komma fram också kommer fram. Om samma mottagare vid upprepade tillfällen påstår att han/hon inte fått mailet så är det bara att anta att vederbörande kommer med en bortförklaring.

Lotus notes har Läskvitto, men enbart för att det har stöd för det hela vägen när man använder Lotus Notes i båda ändar.
Lotus Notes har ju sin egen serverprogramvara och inom en organisation går det utmärkt begära och få läskvitto.

På mail däremot - näpp

Eller nja, en del klienter försöker skicka mail en gång till för att bekräfta att det kom fram, och detta "extramail"
kallas läskvitto.
Krångligt system och om man är rädd för att ett mail inte kommer fram, känns det bättre om det hela
hänger på att FLERA mail kommer fram?

Så vitt jag känner till är det bara Memo (den hade jag på min gamla arbetsplats – Ericsson), Lotus Notes och Outlook som har stöd för mottagnings- och läskvitto. Kanske det finns fler… men inte den vanliga mail som Apple mail är baserat på.

Ursprungligen av The Real Viking:

Så vitt jag känner till är det bara Memo (den hade jag på min gamla arbetsplats – Ericsson), Lotus Notes och Outlook som har stöd för mottagnings- och läskvitto. Kanske det finns fler… men inte den vanliga mail som Apple mail är baserat på.

OT. Svartmemo på Ericsson, det var tider det. Nostalgi!

Funkade det?

1
Bevaka tråden