Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

70 grader - för hett?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-27 10:24

När jag konverterar film från EyeTV till hd-format på min iMac (2008) stiger cpu-temperaturen upp över 60 grader och tangerar stundtals 70.
Normalt ligger den mellan 30 och 40.
Ska man vara orolig?
Minskar datorns livslängd?
Av mängder av andra inlägg vet jag att det här är en tjatig och olöslig fråga. Det verkar som om inte ens Apple kan svara på den.
Men det kan vara kul att höra synpunkter från er andra med liknande erfarenheter.

TJ

Nej, ingen fara. En modern CPU (Intel Core i*) klarar 98 grader innan den själv klockar ner.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-27 11:11

60-70 grader är idleläge på min MBP, runt 85 på hög belastning.

Min MBP står här hyfsat oansträngd med en CPU-temp på 80°.

  • Medlem
  • 2012-04-27 13:40

Lite rippning i Handbrake får lätt min Mini med i5 att närma sig 100°c. Har dock inte märkt av några problem.

De e lugnt. Kolla hellre HDD-temp - HDD's mår inte bra av höga temeraturer - typ 80C - en längre tid. Helst ska det ligga på typ max 50-60C.

Ursprungligen av Zimmerman:

De e lugnt. Kolla hellre HDD-temp - HDD's mår inte bra av höga temeraturer - typ 80C - en längre tid. Helst ska det ligga på typ max 50-60C.

Google har gjort en stor studie som indikerar annat.

Citat:

Failures do not increase when the average temperature increases. In fact, there is a clear trend showing that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend,

Google doubts hard drives fail because of excessive temperature, usage

Skönt att höra. I belive it.

Ursprungligen av _Henrik_:

Google har gjort en stor studie som indikerar annat.

Google doubts hard drives fail because of excessive temperature, usage

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-04-27 15:32

Tack alla.
Jag är lugnad

TJ

Min MBP ligger runt 40-50 °C med bara Intel HD och med Nvidia 52-62 °C sällan över 70 vid normalt användande (kontor+surf, mail) och kopplat till ACD 27 Tum.

Så jag undrar vad ni gör mer era MBP att ni har sådana värme värden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-27 17:59
Ursprungligen av Hunter78:

Min MBP ligger runt 40-50 °C med bara Intel HD och med Nvidia 52-62 °C sällan över 70 vid normalt användande (kontor+surf, mail) och kopplat till ACD 27 Tum.

Så jag undrar vad ni gör mer era MBP att ni har sådana värme värden?

Allt annat än att bara surfa och maila?

Det måste ni i så fall göra, för jag kommer knappt upp i 80°C i spel Testade t.ex. Diablo III eller StarCraft II.

Hur är det då ifall northbride på en c2d 3.06ghz ligger på 70-78c ?
Brukar ligga upp till 70 när jag inte gör ett dugg, men just nu håller jag på med handbrake så är väl därför den är uppe i 78..

Ursprungligen av MrParanoid:

Hur är det då ifall northbride på en c2d 3.06ghz ligger på 70-78c ?
Brukar ligga upp till 70 när jag inte gör ett dugg, men just nu håller jag på med handbrake så är väl därför den är uppe i 78..

Inget att bry sig om.

1
Bevaka tråden