Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumma Mac-servrar i min Delat-lista

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjaba. Jag har nyligen flyttat till en ganska central studentlägenhet, och i och med detta kryllar det av trådlösa nätverk i närheten. Jag har min egna trådlösa router skyddad, men sen jag flyttade hit har det dykt upp ett gäng .Mac-servrar i min Delat-lista i finderfönster. Det är olika servrar, som återkommer med jämna mellanrum, och jag har oftast 5-6 stycken. Jag har ingen aning om varför de är där, och såvitt jag kan se är jag den enda aktiva på mitt nätverk. Har jag missat nåt? Snor nån min dyra bandbredd?

Enkelt. Folk som har brandväggen helt av och Fildelning påslaget.

De delar ut sina volymer.

Har man tur har de helt öppna diskar och då kan man lägga ett trevligt julbrev på deras skrivbord och tala om för dem hur en brandvägg fungerar och att det är bra att ha på den.

Har DU på din brandvägg? Har DU slagit av Fildelning ?

Det var det här som hände när Internet var ngt nytt. Macarna på den tiden levererades med Fildelning över Apple FileSharing Protocol (AFP) över port 548.
Det fick en ung aningslös journalist att skriva en panikartikel i MacWorld som sedan gav att ComHem tokreagerade och stängde port 548.
Än idag är det grymma problem med port 548 och ComHem...

Ursprungligen av Goflorp:

Enkelt. Folk som har brandväggen helt av och Fildelning påslaget.

De delar ut sina volymer.

Har man tur har de helt öppna diskar och då kan man lägga ett trevligt julbrev på deras skrivbord och tala om för dem hur en brandvägg fungerar och att det är bra att ha på den.

Har DU på din brandvägg? Har DU slagit av Fildelning ?

Det var det här som hände när Internet var ngt nytt. Macarna på den tiden levererades med Fildelning över Apple FileSharing Protocol (AFP) över port 548.
Det fick en ung aningslös journalist att skriva en panikartikel i MacWorld som sedan gav att ComHem tokreagerade och stängde port 548.
Än idag är det grymma problem med port 548 och ComHem...

Eftersom han verkar sitta bakom en privat router så borde inte de andra synas hur som helst.

Såvida TS inte bryggar sin anslutning genom routern?

Jag har ändrat rubriken till Mac-servrar istället för .Mac-servrar eftersom det handlar om det och inte .Mac.

Hej har ochså en "dator" under delat i finders vänsterkant.
Känns inte bra. Har inte trådlöst nätverk!!

T

Ursprungligen av Torkel123:

Hej har ochså en "dator" under delat i finders vänsterkant.
Känns inte bra. Har inte trådlöst nätverk!!

Du kan ju berätta lite mer om ditt nätverk, så blir det lättare att reda ut om det är något normalt eller onormalt som dyker upp i din Finder.

Villa eller lägenhet?
Internetuppkoppling? (ADSL? Fiber? Via Kabel-tv?)

Villa, fiber, inget trådlöst nätverk aktiverat

"datorn" som visas i delat hetar s-ws622695, har googlat på namnet och det verkar unikt.'

Ursprungligen av Torkel123:

Villa, fiber, inget trådlöst nätverk aktiverat

"datorn" som visas i delat hetar s-ws622695, har googlat på namnet och det verkar unikt.'

Så ni delar antagligen LAN på något sett, inget att bekymra sig över..

Ursprungligen av Torkel123:

"datorn" som visas i delat hetar s-ws622695

Har du en router med USB-port (för att koppla in hårddiskar)?

Den lär synas där, och den kan ha ett sådant kryptiskt namn.

Du är Gryyymmm Jesper!! Så var fallet!

Torbjörn

1
Bevaka tråden