Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt underforum gällande Hackintosh

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 10:12

Då behöver vi ju ett nytt forum där vi kan diskutera sådant (och då avser jag INTE piratkopiering). Finns det något sådant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 10:26

Även om det är något off-topic undrar jag lite samma sak. Var går gränsen mellan "hackintosh", "priatkopiering" och bara "clever use of current hardware / software"? Att något säger "om MacPro läggs ner går jag över till en hackintosh!" kan ju inte raderas bara för man nämner ordet "hackintosh", eller? Det är ungefär som att diskutera hur ett licensavtal för ex. en "student" version av Office fungerar. Är problemet att man teoretiskt sätt uppmanar till en olaglig handling?

Ursprungligen av kenjon:

Då behöver vi ju ett nytt forum där vi kan diskutera sådant (och då avser jag INTE piratkopiering). Finns det något sådant?

Hackintosh är piratkopiering eftersom användarvillkoren för OSX säger att man inte får installera det på icke-Apple-hårdvara.

Därför har forumet tagit beslutet att inte tillåta diskussioner kring Hackintosh. Den policyn gällde i alla fall förr, när jag var moderator.

Ursprungligen av Erik.dv:

...Är problemet att man teoretiskt sätt uppmanar till en olaglig handling?

Ja. (Fast inte "olaglig" i ordets rätta bemärkelse, utan en handling som bryter mot Apple användarvillkor)

Jag har skickat en rapportering om att bryta ut de här senaste inläggen till en egen tråd, så slipper vi vara offtopic här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 12:55

"Är piratkopiering" håller jag inte med om. Jag kan ju köpa (och betala) för en OSX-licens. Att det sedan strider mot licensvillkoren vad jag får göra är en annan sak, avtalsbrott. Men inte piratkopiering

Ursprungligen av kenjon:

"Är piratkopiering" håller jag inte med om. Jag kan ju köpa (och betala) för en OSX-licens. Att det sedan strider mot licensvillkoren vad jag får göra är en annan sak, avtalsbrott. Men inte piratkopiering

Det beror på hur du definierar "piratkopiering". Man kan definiera det som "otillåten användning av programvara", och då kan den typen av avtalsbrott också falla in under begreppet piratkopiering.

Jag tycker inte att avtalsbrott ska censureras - det är inte kriminellt enlig brottsbalken (som piratkopiering numera är). Men det är inte mitt forum som sagt - även om jag tycker att denna censur är otäck och ger scarry vibs så anpassar jag mig

Men nu sticker tråden iväg

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker inte att avtalsbrott ska censureras - det är inte kriminellt enlig brottsbalken (som piratkopiering numera är). Men det är inte mitt forum som sagt - även om jag tycker att denna censur är otäck och ger scarry vibs så anpassar jag mig

1. Det behöver inte vara kriminellt för att man ska välja att förbjuda samtal kring det. Forumets ledning är fria att förbjuda precis vilka samtalsämnen de vill.

2. Det är inte censur. Det är en del av ett regelverk. Det är ju inte en mänsklig rättighet att på ett visst forum få lov att prata om vad som helst. Om otillåtna samtalsämnen ändå förekommer, och dessa inlägg raderas, så är detta inte censur utan bara regler som efterlevs.

Senast redigerat 2012-04-25 15:17

1. Har jag sagt att det BEHÖVER vara kriminellt för att ni ska censurera här? Bevisligen är det ju inte så - det går ju inte att missa liksom - eftersom ni censurerar det som inte är kriminellt. Jag markerar också att det inte är mitt forum och att det är just dom som äger forumet som bestämmer (jag skulle också bestämma om jag ägde ett forum).

2. Slå upp ordet censur :-). Klart all censur är en del av ett regelverk :-D. Jag skulle också censurera om jag hade ett forum - bara inte just när det gäller information som rör avtalsbrott mellan t.ex. världens rikaste tech-företag och en kund - jag har inte att göra med detta avtalsbrott - det är kundens privatsak och vill hen kommunicera om detta så är det mig egalt. Det är där min och er världs- och människosyn skiljer sig. Helt ok för min del - jag håller alltså inte med men jag tvekar inte att försvara er rätt till er åsikt.

Denna gång slog du verkligen in vidöppna dörrar så det dundrade om den :-D. Eller citerade du fel inägg?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Det behöver inte vara kriminellt för att man ska välja att förbjuda samtal kring det. Forumets ledning är fria att förbjuda precis vilka samtalsämnen de vill.

2. Det är inte censur. Det är en del av ett regelverk. Det är inte en mänsklig rättighet att på ett visst forum få lov att prata om vad som helst.

Ursprungligen av Zimmerman:

2. Slå upp ordet censur. Klart all censur är en del av ett regelverk.

- Om forumet bestämmer att här diskuterar vi A och B, men inte C.
- Någon skriver ändå om C, och dessa inlägg raderas.
- Då skulle jag inte kalla detta för censur, för jag tycker att det är fel användning av ordet.

Det var det jag ville förmedla.

Men visst, det kan säkert falla in under begreppet censur. Fine. Whatever.

Ursprungligen av Zimmerman:

...för att ni ska censurera här?... ...eftersom ni censurerar...

Jag vill påminna om att jag inte är moderator längre - apropå din användning av "ni" (="forumet") när du svarade på mitt inlägg.

Senast redigerat 2012-04-25 15:44
Ursprungligen av Zimmerman:

1. Har jag sagt att det BEHÖVER vara kriminellt för att ni ska censurera här? Bevisligen är det ju inte så - det går ju inte att missa liksom - eftersom ni censurerar det som inte är kriminellt. Jag markerar också att det inte är mitt forum och att det är just dom som äger forumet som bestämmer (jag skulle också bestämma om jag ägde ett forum).

2. Slå upp ordet censur :-). Klart all censur är en del av ett regelverk :-D. Jag skulle också censurera om jag hade ett forum - bara inte just när det gäller information som rör avtalsbrott mellan t.ex. världens rikaste tech-företag och en kund - jag har inte att göra med detta avtalsbrott - det är kundens privatsak och vill hen kommunicera om detta så är det mig egalt. Det är där min och er världs- och människosyn skiljer sig. Helt ok för min del - jag håller alltså inte med men jag tvekar inte att försvara er rätt till er åsikt.

Denna gång slog du verkligen in vidöppna dörrar så det dundrade om den :-D. Eller citerade du fel inägg?

Jag tycker inte ordet "Censur" passar på forumregler. Censur är något stater ägnar sig åt, och detta är med rätta ett mycket negativt värdeladdat ord. Just för att det är så negativt värdeladdat så används det ofta som ett retoriskt knep för att få något av det smutsiga runt "censur" att fastna på den man diskuterar med - men jag tycker det är fel och missvisande - i det här specifika fallet och i många andra sammanhang.

Ursprungligen av Zimmerman:

1. Har jag sagt att det BEHÖVER vara kriminellt för att ni ska censurera här? Bevisligen är det ju inte så - det går ju inte att missa liksom - eftersom ni censurerar det som inte är kriminellt. Jag markerar också att det inte är mitt forum och att det är just dom som äger forumet som bestämmer (jag skulle också bestämma om jag ägde ett forum).

2. Slå upp ordet censur :-). Klart all censur är en del av ett regelverk :-D. Jag skulle också censurera om jag hade ett forum - bara inte just när det gäller information som rör avtalsbrott mellan t.ex. världens rikaste tech-företag och en kund - jag har inte att göra med detta avtalsbrott - det är kundens privatsak och vill hen kommunicera om detta så är det mig egalt. Det är där min och er världs- och människosyn skiljer sig. Helt ok för min del - jag håller alltså inte med men jag tvekar inte att försvara er rätt till er åsikt.

Denna gång slog du verkligen in vidöppna dörrar så det dundrade om den :-D. Eller citerade du fel inägg?

Jag tycker att det är lite lågt att säga att vi censurerar forumet.

Redan tidigare har det funnits ett beslut om att vi inte tillåter diskussioner om Hackintosh på forumet. Den främsta orsaken är (om jag förstår det hela rätt) att det bryter mot Apples licensavtal. I din licens som du godkänner så är det ett avtalsbrott. Det är inte konstigare än att vi heller inte tillåter diskussioner som tydligt fokuserar på spridning och kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk. Varken Sony eller Apple har gett dig eller någon annan tillåtelse att använda deras produkter utöver vad avtalet och lagstiftningen ger dig rätten.

När det gäller påståendet om censur så är det helt upp till forumledningen vilka diskussioner vi vill tillåta. Skulle du kalla det för censur om vi inte tillåter diskussioner om narkotika? Eller om hur man bäst går till väga för att råna en butik? Är det censur att vi stänger dörren för diskussioner gällande programvaror som är kopierade utan tillåtelse från rättighetsinnehavare? Detta blir lätt en otroligt löjlig diskussion som jag tror relativt få finner önskvärd.

Vi har stängt dörren för diskussioner om Hackintosh. Samma beslut togs för ett par dagar sedan med anledning av föregående tråd samt de rapporteringar som har kommit in där forumdeltagare undrar vilka ställningstaganden vi gör. De som anser att detta är fel får gärna framföra sin synpunkt, och skicka den gärna även till Martin Björnström som har det slutgiltiga beslutet i frågan. Men tills att Björnström har bestämt motsatsen så kvarstår föregående regler på det här området.

Nu slog du in vidöppen dörr en gång till!

Du har fixerat dig vid ordet "censur" märker jag - och din syn på ordet överensstämmer inte med vad ordet betyder. Det är ett neutralt ord - en fackterm kan man säga. Dina personliga negativa vibbs för detta ord får du nog leva med själv

Censur, förbud, regleringar, etc, etc - kan vara bra - kan vara dåliga. Som regn eller snöfall - kan vara bra och kan vara dåligt. I detta fall - när det gäller avtalsbrott mellan kund och företag - så tycker JAG att det är dåligt - men jag har inga ambitioner att ta över forumet och ändra reglerna. Lev med detta - det går ;-).

Själv censurerar jag vilt när det gäller t.ex. min lilla dotter :-D.

Censur - Wikipedia

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tycker att det är lite lågt att säga att vi censurerar forumet.

Redan tidigare har det funnits ett beslut om att vi inte tillåter diskussioner om Hackintosh på forumet. Den främsta orsaken är (om jag förstår det hela rätt) att det bryter mot Apples licensavtal. I din licens som du godkänner så är det ett avtalsbrott. Det är inte konstigare än att vi heller inte tillåter diskussioner som tydligt fokuserar på spridning och kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk. Varken Sony eller Apple har gett dig eller någon annan tillåtelse att använda deras produkter utöver vad avtalet och lagstiftningen ger dig rätten.

När det gäller påståendet om censur så är det helt upp till forumledningen vilka diskussioner vi vill tillåta. Skulle du kalla det för censur om vi inte tillåter diskussioner om narkotika? Eller om hur man bäst går till väga för att råna en butik? Är det censur att vi stänger dörren för diskussioner gällande programvaror som är kopierade utan tillåtelse från rättighetsinnehavare? Detta blir lätt en otroligt löjlig diskussion som jag tror relativt få finner önskvärd.

Vi har stängt dörren för diskussioner om Hackintosh. Samma beslut togs för ett par dagar sedan med anledning av föregående tråd samt de rapporteringar som har kommit in där forumdeltagare undrar vilka ställningstaganden vi gör. De som anser att detta är fel får gärna framföra sin synpunkt, och skicka den gärna även till Martin Björnström som har det slutgiltiga beslutet i frågan. Men tills att Björnström har bestämt motsatsen så kvarstår föregående regler på det här området.

1. Tråden ska handla om huruvida forumet borde tillåta diskussioner om Hackintosh. Och där har ju Tobias gett ett klart och tydligt svar - att policyn står kvar, att dörren är stängd.

= ingen mening att fortsätta den diskussionen

2. Och angående "censur"-diskussionen.
- Vissa tycker att all begränsning av samtalsämnen är censur.
- Vissa andra (däribland jag) tycker att detta inte kan kallas censur.
- Och aldrig mötas de två. Vi kan diskutera det tills vi blir alldeles blå i ansiktet, men de två sidorna kommer ändå aldrig att ändra sin ståndpunkt.

= ingen mening att fortsätta den diskussionen heller.

Så stäng tråden, annars blir det nog snart urspårning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 23:06

Hackintosh får inte diskuteras men jail-breaking av iPhone / AppleTV är OK? Bryter inte dessa två "akter" samma pricip mellan kund och Apple?

Ursprungligen av Erik.dv:

Hackintosh får inte diskuteras men jail-breaking av iPhone / AppleTV är OK? Bryter inte dessa två "akter" samma pricip mellan kund och Apple?

Nej, du bryter inte mot något användaravtal genom att jailbreaka.

Och den diskussionen ("Varför är den förbjuden, men inte den?") har vi haft flera gånger redan...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, du bryter inte mot något användaravtal genom att jailbreaka.

Man får inte modifiera iOS enligt användaravtalet, så det är fel det du skriver.

(c) You may not and you agree not to, or to enable others to, copy (except as expressly permitted by this License),decompile, reverse engineer, disassemble, attempt to derive the source code of, decrypt, modify, or create derivative worksof the iOS Software or any services provided by the iOS Software, or any part thereof (except as and only to the extent anyforegoing restriction is prohibited by applicable law or to the extent as may be permitted by licensing terms governing use ofopen-sourced components included with the iOS Software). Any attempt to do so is a violation of the rights of Apple and itslicensors of the iOS Software.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 23:52

Ah, jag trodde hackning av AppleTV m.m. skulle falla under samma problem men fair enough i sådant fall.

Ursprungligen av keptang:

Man får inte modifiera iOS enligt användaravtalet, så det är fel det du skriver.

OK, men de eventuella avtalsbrotten är ju inte det enda motivet till varför jailbreak är tillåtet och hackintosh är förbjudet här.

"Hanterbarhets-frågan" har också använts som en motivering. Dvs om man tillåter hackintosh-diskussioner, så kan någon med en hackintosh börja ställa frågor t.ex. i OS X-forumet, och då funkar kanske inte standardsvaren och standardlösningarna, eftersom det körs på en helt annan hårdvara. Det blir helt enkelt svårare för resten av forumet (de "hackintosh-okunniga") att hjälpa till att svara.

Men det skulle man lätt kunna lösa genom att ha ett separat forum för hackintosh, och hänvisa alla frågor som överhuvudtaget gäller hackintosh dit, oavsett om det är en hårdvaru- eller mjukvarufråga. Precis som att vi redan har ett separat forum för jailbreak.

Vad säger forumledningen om det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt. Men det är inte det enda motivet till varför jailbreak är tillåtet och hackintosh är förbjudet här.

"Hanterbarhets-frågan" har också använts som en motivering. Dvs om man tillåter hackintosh-diskussioner, så kan någon med en hackintosh börja ställa frågor t.ex. i OS X-forumet, och då funkar kanske inte standardsvaren och standardlösningarna, eftersom det körs på en helt annan hårdvara. Det blir helt enkelt svårare för resten av forumet (de "hackintosh-okunniga") att hjälpa till att svara.

Men det skulle man lätt kunna lösa genom att ha ett separat forum för hackintosh, och hänvisa alla frågor som överhuvudtaget gäller hackintosh dit, oavsett om det är en hårdvaru- eller mjukvarufråga. Precis som att vi redan har ett separat forum för jailbreak.

Vad säger forumledningen om det?

Exakt. Precis som för JB-ade iPhones/iPads etc.

Beslutet just nu är att Hackintosh inte ska diskuteras.
Men det är iaf bra tycker jag att denna tråd finns..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-26 08:31

Jo, men släpp in Hackintoscharna. Allt ska vara fritt att diskutera. På köpet kommer nuvarande annonseringsdel på forumet att bli mer spännande med diod-pimpade svarta plastmaskiner.

Det finns ju redan stora svenska forum för sådant, t.ex. flashback. Där är det ok att diskutera vad som helst och spridningen där har ju blivit väldigt smakfull.

Med andra ord, jag tycker att det är bra att man styr upp och håller det på en seriös nivå. Jag tycker att jailbreakjidder o.d. förpestar i allmänhet och stör sökningar i synnerhet.

Beslutet att inte tillåta Hackintoshdiskussioner togs för många år sedan. Det beslutet har inte upphävts, så då kör vi på som vanligt till ledningen (Björnström) säger annorlunda.

Jag röstar för konsekvent. Antingen bort med JB eller in med Hackintosh.
De två är inte exakt samma sak men de innebär samma sak för forumet

Jag är böjd att hålla med och framförde mina åsikter angående inkonsekvensen förra gången detta var på tapeten här i Feedbackforumet.

1
Bevaka tråden