Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HD i Cube - hjälp mig!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en ny HD till min Cube.

Jag har satt in HD'n i ett externt case (som jag ska ha till min gamla HD) och formaterat den.

Därefter har jag tagit ut den igen och installerat den i Cube. Jag följde ett instruktionsblad från Apple till punkt och pricka.

Nu kan jag inte starta från Mac OS X-cd'n, och när jag startar från min gamla HD - nu monterad i det externa caset - syns inte den nya HD'n alls, inte ens i Skivkontroll. Dessutom kan jag inte få ut Mac OS X-cd'n ur slot-in-springan igen (det hjälper inte att hålla nere musknappen vid omstart...)

Jag noterade att hårddiskarna var byglade på olika sätt. Är det månne här problemet ligger? Jag har INGEN koll på sånt.

Överst: Den gamla HD'n som satt i Cuben.
Underst: Den nya HD'n.

Ska jag byta plats på byglarna? Vad betyder de olika inställningarna?

Behöver snabb hjälp... panik... :cry:

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 21:50

CD:n skal lligga som master i en ata-kanal och bootHD:n som master i den andra...
Gå in på hårddisktillverkarens sida och kolla hur man byglar för att sätta den som master... (kanaler är helt enkelt sladden... CD.n på en sladd och HD:n på andra)

Så har jag blivit lärd
(by trail'n'error)

OK... testar med det... fram med alla skruvmejslarna igen...

Jahapp, det funkade. Skönt!

Kan jag behålla byglingen som den är på den (gamla, f.d. interna) HD som jag ska ha som extern HD?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 22:34

Skal lsäkert ligga som master den externa oxå (men där gissar jag friskt ). Eftersom den var det så behöver du nog inte pilla på den...
Men om den får plats internt (vet ju inte jag för så snygg burk har ju inte jag *avunds*) så lägg den gamla som slav på endera ATA-kanalerna

Det finns bara en HD-plats i Cube.

Jo - som Cube-ägare är man måttligt imponerad av G5-lådan. Visst vill jag ha processorkraften, men inte den enorma lådan och nio fläktar!

G5-lådan vore riktigt snygg om den var 50% mindre tycker jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 00:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tomas på MacPrat.nu
Jahapp, det funkade. Skönt!

Kan jag behålla byglingen som den är på den (gamla, f.d. interna) HD som jag ska ha som extern HD?

Nej, du kan bara ha en master på kanalen, den gamla ska byglas om till slave om du vill att den nya ska användas som startdisk. Du kan alltså inte boota från en slavedisk.
Ska den externa vara startdisk så ska den vara master och den andra slave. Observera att det inte är lämpligt att koppla en hårddisk som slave på till CD:n då det ofta innebär att hårddisken tappar en hel del prestanda (kanalen anpassar sig till långsammaste enhet).

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Nej, du kan bara ha en master på kanalen, den gamla ska byglas om till slave om du vill att den nya ska användas som startdisk. Du kan alltså inte boota från en slavedisk.
Ska den externa vara startdisk så ska den vara master och den andra slave. Observera att det inte är lämpligt att koppla en hårddisk som slave på till CD:n då det ofta innebär att hårddisken tappar en hel del prestanda (kanalen anpassar sig till långsammaste enhet).

Mannen har ju ett externt kabinett till Cuben. Alltså usb eller firewire.
får antagligen bara plats med 1 disk i kabinettet så därför skall den vara master.

Macen kan visst starta på en HD som är slave.

Så är det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tomas på MacPrat.nu
Jahapp, det funkade. Skönt!

Kan jag behålla byglingen som den är på den (gamla, f.d. interna) HD som jag ska ha som extern HD?

Du skrev att du kunde boota på den externa disken, behåll då byglingarna som dom är?

Just det. Den gamla HD'n har jag satt i ett Speedmania-firewire-chassi. Behöll byglingen som den var i original. Funkar bra hittils...

1
Bevaka tråden