Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FastIP-adress till nätet men ändå byter den (AirPort Extreme)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fast IP-adress på vårt ADSL-modem.
Modemet är kopplat till en AirPort Extreme som fungerar som router.
Ringde vår leverantör, Tele 2 och klagade att den titt som tätt byter IP-adress varpå de menar att allt är rätt hos oss och att felet finns i vår router.

Jag tycker det låter befängt - kan det verkligen stämma? Ska inte Tele 2 bara låsa IP-adrssen till AirPort Extrems mac adress? Eller behöver jag göra någon inställning i den?

Ursprungligen av KoTTeN:

Har en fast IP-adress på vårt ADSL-modem.
Modemet är kopplat till en AirPort Extreme som fungerar som router.
Ringde vår leverantör, Tele 2 och klagade att den titt som tätt byter IP-adress varpå de menar att allt är rätt hos oss och att felet finns i vår router.
Jag tycker det låter befängt - kan det verkligen stämma? Ska inte Tele 2 bara låsa IP-adrssen till AirPort Extrems mac adress? Eller behöver jag göra någon inställning i den?

Har du ställt in static IP i modemet? Jag utgår ifrån att kopplingen är Nätverksuttaget -> ADSL-modemet -> AirPort Extreme -> Datorer.

  • Medlem
  • 2012-04-19 09:43

Är det en NAS du vill ha statiskt ip till? Hur är denna i så fall kopplad till din Extreme? Kan problemet vara att du har DHCP aktiverat utan att ha tilldelat din dator/NAS en fast ip?

Tele2 tar väl bara ansvaret för modemet som har en fast IP adress? Vad som sker inne i ditt nät (dvs från Ethernetporten på ditt modem och inåt) är ditt ansvar så du måste göra rätt inställning av Extremen för att få den funktionalitet som du vill ha.

Nej Tele2 låser inte en IP-adress till en MAC-adress.

Har du en tjänst om skarpa IP-adresser från tele2 är det din uppgift att fylla i rätt i ex. din Airport-router.

Tack för alla bra och snabba svar!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har du ställt in static IP i modemet? Jag utgår ifrån att kopplingen är Nätverksuttaget -> ADSL-modemet -> AirPort Extreme -> Datorer.

Jag har ställt modemet i läge C - Bryggad anslutning. Din beskrivning av kopplingen stämmer alldeles utmärkt med hur det ser ut här.

Ursprungligen av Dalle:

Är det en NAS du vill ha statiskt ip till? Hur är denna i så fall kopplad till din Extreme? Kan problemet vara att du har DHCP aktiverat utan att ha tilldelat din dator/NAS en fast ip?

Ja det stämmer bra. Servern har dock en fast tilldelad IP-adress.

Ursprungligen av illerG:

Nej Tele2 låser inte en IP-adress till en MAC-adress.

Har du en tjänst om skarpa IP-adresser från tele2 är det din uppgift att fylla i rätt i ex. din Airport-router.

Ja ok. Vad är det för inställningar man behöver göra i sin Airport för att behålla samma IP-adress mot ISP?

Har du köpt en fast IP från din ISP?
Annars kan du inte låsa den då du tilldelas en dynamisk.

Ja vi har köpt en fast IP-adress.

Varför använder du bryggat läge på routern?
har du flera IP-adresser från tele2?

Om inte så skall ju Airport inte vara brygga utan dela på en internet-anslutning.

Ursprungligen av illerG:

Varför använder du bryggat läge på routern?
har du flera IP-adresser från tele2?

Om inte så skall ju Airport inte vara brygga utan dela på en internet-anslutning.

Jag tror det blivit lite ihoprört - ber om ursäkt om jag varit otydlig med vad som är gjort på vilken enhet. Bifogar en bild över hur mitt nätverk ser ut.

Det är ju ISP'n som tilldelar IP - om det byts IP så måste det vara Tele2 - skulle ens egna grejer kunna tilldela IP så skulle Internet paja ihop på en sekund :-). Kolla med Tele2 vad dom sysslar med.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju ISP'n som tilldelar IP - om det byts IP så måste det vara Tele2 - skulle ens egna grejer kunna tilldela IP så skulle Internet paja ihop på en sekund :-). Kolla med Tele2 vad dom sysslar med.

Tack! Det var det jag ville höra!
Jag pratade med Tele2 innan jag startade tråden. Då sa dom att allt såg bra ut hos dom och att felet låg hos mig. Att jag skulle kontakta tillverkaren av routern för att höra vad som var fel.

Men då ska jag allt ringa igen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-25 08:56

Nej, du ska inte ringa till Tele2 igen. Efter att ha läst igenom tråden en gång till så ser jag att du inte har berättat hur du har ställt in din Airport Extreme. Att ditt Thomson-modem är ställt i brygg-läge gör ju att den inte ska tillåta dig att ställa in några värden för IP-adresser.

Det är i din Airport Extreme för WAN-porten som du ska ställa in den statiska IP-adress (och netmask, default gateway och DNS) som du har köpt. Sedan ställer du in DHCP för LAN (alltså ditt nätverk innanför routern) och slutligen att alla ska vara ställda på att få IP-adress via DHCP (från din Airport Extreme).

Ja, det kan ju vara fel inställt där så klart, men hur kan han få nya olika IP-nr när Tele2 vara ger honom ETT statiskt IP-nr? Var kommer dessa IP-nr från? Vem ger honom dessa IP-nr-varianter?

Ursprungligen av frazze:

Nej, du ska inte ringa till Tele2 igen. Efter att ha läst igenom tråden en gång till så ser jag att du inte har berättat hur du har ställt in din Airport Extreme. Att ditt Thomson-modem är ställt i brygg-läge gör ju att den inte ska tillåta dig att ställa in några värden för IP-adresser.

Det är i din Airport Extreme för WAN-porten som du ska ställa in den statiska IP-adress (och netmask, default gateway och DNS) som du har köpt. Sedan ställer du in DHCP för LAN (alltså ditt nätverk innanför routern) och slutligen att alla ska vara ställda på att få IP-adress via DHCP (från din Airport Extreme).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-25 19:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, det kan ju vara fel inställt där så klart, men hur kan han få nya olika IP-nr när Tele2 vara ger honom ETT statiskt IP-nr? Var kommer dessa IP-nr från? Vem ger honom dessa IP-nr-varianter?

Inga omöjligheter. ISP:n sätter fast IP på en port i sin utrustning. Du sätter motsvarande fasta i din ända. All trafik till din utrustning routas över den specifika porten i ISP:s utrustning. Samtidigt kan din utrustning skicka DHCP-frågor som ISP:n svarar på och därmed sätter en IP på din utrustning. Bredband2 fungerar på det sättet.

Jag ringde Tele2 för att få fram de uppgifter som jag behöver för att ställa in modemet. Då visar det sig att dom har problem med fasta ip adresser. Och tydligen är de inte alls fasta. De säjer fasta IP adresser på pappret men egentligen är de dynamiska som de på något sätt lyckas "binda" till min utrustning. Kan ingenting om detta så vet inte riktigt vad det innebär och det verkade inte hon på suporten riktigt heller förstå. Typiskt Telekom support...
Men - hon har nu felanmält det hela så snart kommer en tekniker höra av sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 10:23

Det är inte ovanligt att de gör så, säger att man får ett fast IPnummer, men egentligen menar de att du har DHCP, men de ger dej alltid samma nummer. Rent försäljarljug alltså.
Egentligen ska det inte spela någon roll om din AirportExtreme står som DHCP eller statisk på WANsidan, det borde funka ändå. Så länge Tele2 håller sin del, och alltid erbjuder samma IPnummer.... men du skrev i din första post att de byter "titt som tätt".
Nästa steg är ju PortForwarding. Har du satt upp det också för åtkomst till din server?

Ursprungligen av kenjon:

Egentligen ska det inte spela någon roll om din AirportExtreme står som DHCP eller statisk på WANsidan, det borde funka ändå. Så länge Tele2 håller sin del, och alltid erbjuder samma IPnummer.... men du skrev i din första post att de byter "titt som tätt".
Nästa steg är ju PortForwarding. Har du satt upp det också för åtkomst till din server?

Ja den byter lite hux flux. Minst några gånger i veckan. Sen byter den tillbaks av sig själv efter en tid. Vill man tvinga tillbaks den kan man starta om hela rasket.

Ja vi har ställt in port forward och det fungerar fin fint för de tjänster vi kräver.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 12:52
Ursprungligen av KoTTeN:

Ja den byter lite hux flux. Minst några gånger i veckan. Sen byter den tillbaks av sig själv efter en tid. Vill man tvinga tillbaks den kan man starta om hela rasket.

Ja vi har ställt in port forward och det fungerar fin fint för de tjänster vi kräver.

Ja, byts IPnumret, då är det Tele2 som är boven (eller deras underleverantör).

Jag är den första att erkänna att jag verkar ha fel.

Normalt sett från alla ISP:er jag har kommit i kontakt med får man själv fylla i sina uppgifter om man har tjänsten fast IP-adress.

Men om man nu läser på Tele2 så får jag känslan av att de kör MAC-adress låsning.

Citat:

Fast IP

Om du vill hosta en server för FTP eller on-line spel

Fast IP är för dig som har Bredband via telejacket och Bredband via datauttaget. Med tjänsten kan du koppla ett fast IP-nummer t ex till en dator, eller en router, för endast 30 kronor i månaden. Tjänsten är baserad på dynamisk utdelning av adresser (DHCP), fast du får alltid samma IP-adress tilldelad. I det ingår också fyra dynamiska IP-adresser, för den utrustning som inte använder det fasta IP-numret. Du väljer själv vilken utrustning som ska kopplas till ett fast IP-nummer och kan hur enkelt som helst byta eller flytta över det fasta IP-numret till andra datorer eller routrar.
Med Fast IP kan du bland annat:
Hosta en FTP-server
Hosta en mail-server
Hosta en spel-server
Pris: 30 kronor per månad

Gå in på Mitt Tele2 och beställ Fast IP redan idag!

Bredband Tilläggstjänster - Tele2

Var det verkligen bara jag som undrade var dom nya numren kom från - oavsett inställningar hos kund? Nog är väl nivån högre än så?

Klart parametrar ibland måste ställas in hos kund med fast IP - I dont know - men när trådskaparen säger att han får nya IP-nummer hela tiden - fastän han har en tjänst som ska ge fast IP-nummer - så börjar man ju inte problemlösningen med inställningar hos kund. Det är ju helt ologiskt - ett absurt sätt att börja felsöka och utesluta . Först måste man ju få en fungerande tjänst - sen om det behövs - börja ställa in hemma.

Hallelujah.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 22:40

Läste något om att man ska logga in på "sin sida" hos operatören, och "sätta förflyttning" av sitt fasta IPnummer (kommer inte ihåg vad det hette), och nästa enhet som skickar DHCP-förfrågan får den fasta IPadressen. Andra enheter som skickar förfrågan senare får dynamiska.

1
Bevaka tråden