Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia och Airport - otroligt segt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har Telia ADSL 24Mbit/s i sommarstugan (till för något år sedan hade jag 8 Mbit/s). Sedan några år är "modemet" Zyxel 660H (Triple play). Under en period använde jag också Telias digital-TV genom modemet, men nu kör jag Boxer via antenn.
Till modemet har jag kopplat en Airport basstation. Jag har också en Sonos Bridge kopplad till en av Ethernetportarna på basstationen.

Mitt problem som jag inte lyckas lösa:

När jag är uppkopplad via trådlöst går det extremt segt. Kan ta ca en minut att ladda en enkel hemsida. Sonos hackar också ofta.
Jag får lika seg uppkoppling om jag kopplar datorn via kabel till Airporten.
Däremot får jag snabb och effektiv uppkoppling om jag kopplar datorn direkt till modemet.
Jag får också snabb och effektiv uppkoppling om jag kopplar datorn med kabel via en enkel Ethernethub (tio år gammal) som i sin tur är kopplad till modemet.

Följande har jag testat:
1. Omstarter av alla berörda komponenter i alla möjliga ordningar.
2. Prövat olika ethernetkablar (korskopplade och raka) mellan modem och basstation (alla funkar bra med datorn kopplad direkt).
3. Kopplat bort Sonos (och stängt ner Sonos-nätverket).
4. Prövat tre olika Airport (två nya Airport extreme och en lite äldre Time Capsule)
5. Prövat överföringen via Airport (och ethernet) mellan två datorer kopplade till Airporten. I bägge fallen går det snabbt, så det är inget fel på det trådlösa nätverket eller Airportarnas ethernetportar i sig.
6. Ställt fråga på Telias forum (https://forum.tewss.telia.se/topic/6121-lag-hastighet-med-airport-kopplat-till-zyxel-660h-triple-play/#entry29624). Inget svar som hjälpt, tyvärr.

Inget har hjälpt.

Min slutsats är att det på något vis är fel på modemet, men hur övertyga Telia om detta när det funkar OK med dator kopplad direkt? Det tycks ju bara vara när Airport kommer emellan som det uppstår problem, men jag har ju prövat tre olika!

Risken är också att Telia vill sälja på mig sin nya "Smart"-lösning (med trådlöst nätverk) och den vill jag inte ha (har fått mycket kritik i Telias forum). Jag vill av flera olika skäl behålla Airport.

Hjälp!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-04-23 11:06

Hade liknande problem hemma, tröttnade efter att ha provat det mesta och köpte till slut ett nytt modem (likadant) vilket löste allt... Se om det är öppet köp och prova?

Finns det möjlighet att uppdatera mjukvaran i modemet? Antingen själv eller om Telia kan göra det. Bara en tanke som slog mig.

Det finns en möjlighet att uppdatera alla Telia-levererade Zyxel-modem.

Zyxel Teliakund

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-24 17:47

Vilka inställningar har du gjort i din airport resktive dator?

1
Bevaka tråden