Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antennkabel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 08:01

Hej, tänkte kolla med expertisen här om detta.
Är det en analog eller digital signal som går mellan uttaget och in i digitalboxen? Tjänar man då alltså på att ha en kabel av bättre kvalité eller är det som med andra digitala kablar, antingen funkar det eller så funkar det inte alls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 08:17

Med viss reservation, jag frågade för något år sen Comhems support/kundtjänst och enligt dem så är det analogt in i boxen som sedan omvandlar signalen. Men som sagt, det är enligt Comhem.

Edit: varför jag frågade Comhem var för jag har kortet som normalt sitter i boxen direkt i min TV, men enligt dem så funkar även det.

  • Medlem
  • 2012-04-24 08:58

Nu hänger jag inte riktigt med men jag ger ett försök :).

Antennkablar mellan uttag och tv/box har en viktig roll men guldplätterade kontakter och 100hz kablar etc är bara onödigt. Det räcker utmärkt med denna tex: Antennkabel Klass A - Vit 1,5 m > Antennkablar | Kjell.com .
Huvudsaken är att man inte använder följande produkter någonstans!!:

F-kontakt - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
TV-antennpropp - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
TV-antennpropp - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Skarvdon - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Kablar är också en färskvara :), ofta som tekniker så ber jag kunden byta ut sina antennkablar och koppla förbi ev vhs/dvd/hd inspelare pga dom förorenar signalen. Det räcker med att man stöter till antennkabeln med dammsugaren för att skapa en störning på en viss frekvens.

Sen är ju ofta fastighetsnätet som är dåligt underhållet :).
=================
Galvanisk avskiljare är också att rekommendera.

Den signal som kommer ut från ett uttag beror helt på leverantören, men majoriteten som comhem levererar analog och digitala signaler via uttaget. Det är mottagaren(box/tv) som särskiljer kanalerna.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-24 17:09

För att få en bra bild och knivskarpt ljud så är det handgjorda kablar av bästa kopparkvaliteten som bryts med förmakningsmetoden eldat med björkved ej fura och förgyllda i fullmånens sken.

Nej en bra kabel som inte har för hög dämpning är att föredra, generellt är väl en kabel med lite större diameter inte någon nackdel.
Signalen är en högfrekvent signal som innehåller en digital ström med mpeg eller annan liknande packning, så har man för dåligt kablage blir väl effekten som på DVB-T att bilden kan hacka, frysa och visa en trasig bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 19:10

Just nu har jag knivskarp bild. Hade störningar i form av hack, frys och pixlat men det var för att modemet stod för nära boxen. Den kabeln jag har nu (och då) är en "skitkabel".
Tänker att om det är en digitalt signal så ska det funka eller inte funka alls men så funkar det inte här då menar ni? Undrar om den störningen som modemet gav påverkade sladden eller min box. Påverkade det boxen (rimligt då sladden går från modemet in i boxen) så spelar alltså kvalitén på kabeln mindre roll.

Förstår ni hur jag tänker?

1
Bevaka tråden