Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför gör Apple inte en Commodore 64 koncept av Mac?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar varför Apple inte gör en Commodore 64 koncept av Mac som har sin bas i en MacBook Pro 15/17 tums chassi utan skärm. Det skulle innebära att där batteriet finns kunde Apple sätta in extra 2 minnes moduler och extra HD samt bättre kylning till bättre grafikkort.
Alternativt plocka bort CD/DVD som Apple gjort i Mac Mini då kan detta utrymme gå till bättre kylning och 3 HD.
Kanske kalla det för Mac Mini Pro eller något!

Senast redigerat 2012-04-24 13:35

Det låter som en Mac mini med inbyggt tangentbord. Tror marknaden är begränsad för en sådan...

Sen MÅSTE jag bara säga - företaget hette Commodore, inget annat. Har stört mig på felstavningen "Commondore" sedan 1985...

Ursprungligen av Capeman:

Det låter som en Mac mini med inbyggt tangentbord. Tror marknaden är begränsad för en sådan...

Sen MÅSTE jag bara säga - företaget hette Commodore, inget annat. Har stört mig på felstavningen "Commondore" sedan 1985...

Fixat ang. felstavningen. Jag tror att det här konceptet kanske kan ersätta dagens Mac Mini eller något.

Varför skulle det vara bättre än en Mac mini?

Ursprungligen av Capeman:

Varför skulle det vara bättre än en Mac mini?

Tanken är att den ska ha en QuadCore Cpu och ska ha 4 minnesplatser och 2-3st HD (2.5 tums) platser samt betydligt bättre grafikkort typ 7800M/7900M serien.
Det blir lätt att tag med sig och riktig bra prestanda dator för bra pris, för alla dem som inte vill ha iMac.

Det tror jag inte alls på. Tangentbordet på en laptop är en ergonomisk kompromiss som är nödvändig för att få ihop det. En sådan här skapelse skulle vara ägnad som stationär dator i första hand och att då ha ett inbyggt tangentbord som inte är optimalt känns helt fel. Då fick det bli en Air utan skärm. Ser ingen som helst marknad för en sådan skapelse.

Ursprungligen av pmarriott:

Det tror jag inte alls på. Tangentbordet på en laptop är en ergonomisk kompromiss som är nödvändig för att få ihop det. En sådan här skapelse skulle vara ägnad som stationär dator i första hand och att då ha ett inbyggt tangentbord som inte är optimalt känns helt fel. Då fick det bli en Air utan skärm. Ser ingen som helst marknad för en sådan skapelse.

Du kan faktiskt köra med eget extern tangentbord om det inbyggda inte passar, alt att bygga en helt utan tangentbord!

Varken jag eller Apple ser nog marknaden för en sådan... Tingest.

Säg inte det vi har mac mini idag och tanken är denna produkt ska/kan ersätta mac mini.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag undrar varför Apple inte gör en Commodore 64 koncept av Mac som har sin bas i en MacBook Pro 15/17 tums chassi utan skärm. Det skulle innebära att där batteriet finns kunde Apple sätta in extra 2 minnes moduler och extra HD samt bättre kylning till bättre grafikkort.
Alternativt plocka bort CD/DVD som Apple gjort i Mac Mini då kan detta utrymme gå till bättre kylning och 3 HD.
Kanske kalla det för Mac Mini Pro eller något!

Det kanske fanns en poäng att stationära datorer med inbyggt tangentbord i lådan skulle dö bort, liksom raketost och platåträskor?

Haha, jag startade en tråd med ungefär samma tankegångar för några månader sedan, men den blev också helt utmobbad (inga svar) så jag tog bort den efter ett par dagar.

Ursprungligen av Mutant:

Haha, jag startade en tråd med ungefär samma tankegångar för några månader sedan, men den blev också helt utmobbad (inga svar) så jag tog bort den efter ett par dagar.

"utmobbad?"

Intresset för det du föreslog var väl så lågt att ingen fann det värt mödan att diskutera.

En avknoppning till på "dator" är väl ngt som otroligt få behöver.

hela rasket är på väg bli plattor å ena sidan, andra sidan vete tusan.

Att ta en Macbook och rycka av skärmen är inte troligt.

Snarare ser jag iMac som det som det blir på andra sidan, med Thunderboltexpansioner av Grafikkort och lagringsyta.

Tycker det låter ganska vettigt att (typ) stoppa in ett moderkort från en MacBook Air i ett Apple Keyboard och sedan lägga ner MacMini. Lika bra jag skriver det en gång till så jag kan säga vad var det jag sa sen

Intressant. Om denna tråd ska vara en slags indikation så har Apple åtminstone två potentiella kunder i Sverige för denna teoretiska C64-liknande maskin. Kanske inte bådar så fruktansvärt väl om man extrapolerar och ser på möjlig global försäljning. :/

Jag råkar annars vara en av de som verkligen gillar Commodore 64 och det mesta med maskinen, men att Apple skulle återuppliva konceptet idag och mer eller mindre "bara" göra ett platt tangentbord med en Mac Mini inuti känns lite tveksamt. Förvisso en intressant teknisk utmaning, speciellt sett till att forsla bort den värme som tveklöst lär genereras av hårdvaran. Sen kan vi alltid diskutera huruvida detta skulle vara en mer eller mindre optimal lösning för praktiskt datoranvändande. Helt enkelt om denna förändring i formfaktor skulle vara överlägsen vad Apple redan idag erbjuder med just Mac Mini.

Annars finns det ju en ny Commodore 64 att köpa, om någon desperat vill ha en modern dator i klassiskt utförande med tangentbord och allt annat i en låda. Bara att beställa och se glad ut: Commodore 64x

Ursprungligen av Bluestreak:

Intressant. Om denna tråd ska vara en slags indikation så har Apple åtminstone två potentiella kunder i Sverige för denna teoretiska C64-liknande maskin. Kanske inte bådar så fruktansvärt väl om man extrapolerar och ser på möjlig global försäljning. :/

Jag råkar annars vara en av de som verkligen gillar Commodore 64 och det mesta med maskinen, men att Apple skulle återuppliva konceptet idag och mer eller mindre "bara" göra ett platt tangentbord med en Mac Mini inuti känns lite tveksamt. Förvisso en intressant teknisk utmaning, speciellt sett till att forsla bort den värme som tveklöst lär genereras av hårdvaran. Sen kan vi alltid diskutera huruvida detta skulle vara en mer eller mindre optimal lösning för praktiskt datoranvändande. Helt enkelt om denna förändring i formfaktor skulle vara överlägsen vad Apple redan idag erbjuder med just Mac Mini.

Annars finns det ju en ny Commodore 64 att köpa, om någon desperat vill ha en modern dator i klassiskt utförande med tangentbord och allt annat i en låda. Bara att beställa och se glad ut: Commodore 64x

Om man ser till inlägg 1 så vill jag återanvända MacBook Pro utan skärm som Mac Mini Pro m.m. Alltså inget MacBook Air komponenter i Apples tangentbord, det är liten skillnad mellan mitt och Mutant förslag.

Hehe. Poängen med min gamla tråd var att se möjligheterna med den miniatyrisering vi sett med Air och iPad. Komponenterna för en fullfjädrad dator tar nästan ingen plats alls idag och kan därmed byggas in i nästan vad som helst.

Senast redigerat 2012-04-25 08:11
Ursprungligen av Mutant:

Komponenterna för en fullfjädrad dator tar nästan ingen plats alls idag och kan därmed byggas in i nästan vad som helst.

Jepp, så varför ett tangentbord? Med tanke på att man fortfarande behöver en skärm också, och denna erbjuder oändligt bättre möjligheter till vettig kylning, borde man bygga in datorn i skärmen i stället. Även om det kanske är ett svårt koncept att ta in, så föreställer jag mig att denna skärm-dator skulle kunna bli ganska bra.

Ursprungligen av Samuel K:

Jepp, så varför ett tangentbord? Med tanke på att man fortfarande behöver en skärm också, och denna erbjuder oändligt bättre möjligheter till vettig kylning, borde man bygga in datorn i skärmen i stället. Även om det kanske är ett svårt koncept att ta in, så föreställer jag mig att denna skärm-dator skulle kunna bli ganska bra.

Ja, en plattare iMac är ju inte särskilt svårt att föreställa sig. Men uppenbarligen köper ju folk MacMini utan skärm också. Den dagen en MacMini blivit lika liten som en iPhone kan man ju tycka att det vore lämpligare att ha datorn inbyggt i just en iPhone, iPod, fjärrkontroll, tangentbord, foliehatt, butt-plug eller whatever så man slipper ha så mycket prylar på skrivbordet Förstår fö inte varför det skulle vara så svårt att kyla ett tangentbord, min 11" Air är i princip bara ett tangentbord

Ursprungligen av Mutant:

Ja, en plattare iMac är ju inte särskilt svårt att föreställa sig. Men uppenbarligen köper ju folk MacMini utan skärm också.

Jag försökte driva med dig, det gick nog inte fram. Min poäng var iaf att du frågar efter en produkt som funnits i väldigt många år.

Citat:

Den dagen en MacMini blivit lika liten som en iPhone kan man ju tycka att det vore lämpligare att ha datorn inbyggt i just en iPhone, iPod, fjärrkontroll, tangentbord, foliehatt, butt-plug eller whatever så man slipper ha så mycket prylar på skrivbordet

Jag tror inte det kommer att bli så. Först och främst har Mac Mini inte krympt på 7 år, men framför allt kommer Apple knappast att göra någon sådan satsning på Mac-sidan. De har en iPhone som är liten som en iPhone, en AppleTV som är liten som en AppleTV, och det är nog ungefär åt det hållet de tänker sig utvecklingen framöver.

Citat:

Förstår fö inte varför det skulle vara så svårt att kyla ett tangentbord, min 11" Air är i princip bara ett tangentbord

Jag tror alla som hört Air-fläkten gå igång förstår varför. Det är helt enkelt ingen bra idé att bygga in en processor som drar närmare 20 watt i ett tangentbord.

Tja, vem vet. Jag har bara så svårt att se att man får in alla komponenter som behövs i ett tangentbord i samma storlek som Apples bluetoothtangentbord. Dessutom så vill jag ha trådlös koppling till skärmen för jag vill inte ha någon sladd till tangentbordet.

BTW: ett tangentbord är inte svårt att kyla, det behöver ingen kyla. Din 11" Air är betydligt mer än ett tangentbord;)

Jag är inte ute efter att argumentera, bara associerar lite fritt...

Fläkten i min Air har fö aldrig gått igång, åtminstone har jag aldrig hört den, visste inte ens att det fanns någon.

Det hela känns som att det blir lite plottrigt. I dagsläget så blir minsta antalet sladdar två, ström + thunderbolt, men det är väl mest en tidsfråga innan dom kombineras ihop. (så man "måste" uppgradera sin air) Om man utgår från dagsläget så blir det mao mer prylar på skrivbordet med en tangentbordsdator, speciellt om man kopplar in ett par hörlurar, fast nätverk, extern disk och säkert något mer. Det är ju trots allt en stationär dator, så man lär använda den som en sådan. Thunderbolt löser ju det här, iom att det finns dockningsstationer och Apple's TB-display. Fast då kan man ju lika gärna ha en separat dator, iom att man ändå är knuten till en annan pryl utöver tangentbordet.

Dessutom så innebär det hela ju att hela datorn dör om man drar ur tangentbordet. Typiskt opraktiskt att låta allt vara beroende utav den delen av datorn man rör och flyttar mest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 21:55

Tangentbordet misshandlar jag när jag är arg, och diskar i diskmaskinen när det är skabbigt.

Dessutom är det skönt att kunna välja tangentbord själv. Nu när apple har börjat med platta tangenter gillar jag deras, men tidigare köpte jag tredjeparts då jag fick ont i fingrarna av de stora tangenterna. Finns säkerligen personer som ogillar apples nuvarande och är glada att ha valfrihet.

Finner det bara positivt att det är separerat från datorn.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-09 22:18

Jag ser inte heller poängen... datorn är ju inte bärbar bara för att man har tangentbordet med sig. Och ska man någonstans där det finns skärm så brukar det finnas ett tangentbord också. MacMinin är ju redan liten och "bärbar", bara det finns skärm, mus och tangentbord dit man ska.

Så frågan blir ju igen, varför ska man byta från det spår som man redan har?

1
Bevaka tråden