Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam anslutning till nätverksresurser

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-23 08:59

Vi har ett par mappar på en Windowsserver (SBSE) som är tillgängliga för alla i nätverket. Från Windowsklienterna går allt som det ska, men från våra Mac'ar tar det upp till fem minuter innan anslutningen etableras. Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-23 09:31

Har ni tittar på felloggar och den nätverkstrafik som går mellan server och klient i både det fungerande respektive felande fallet? Spekulation är för ignoranta...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-23 11:47
Ursprungligen av frazze:

Har ni tittar på felloggar och den nätverkstrafik som går mellan server och klient i både det fungerande respektive felande fallet? Spekulation är för ignoranta...

På Windowssidan syns inga fel. I Mac'arna vet jag inte riktigt vart jag ska kolla... Har du några förslag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-23 18:38

Man kan framför allt kolla i Console (undrar vad den heter i en svensk version?) i systemloggarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-23 18:52

Så långt är jag också med, men vad ska man leta efter och i vilken sektion (finns ju ett gäng) bör rel. fel kunna hittas?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-24 14:47

Jag har ingen Windows-resurs att ansluta mig mot, så jag kan inte få fram vad som loggas. Kan man tänka sig att CIFS (SMB) motioneras eller motsvarande i Lion (skrev inte Apple om sin egen klient och kastade bort Samba?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 15:34
Ursprungligen av frazze:

(skrev inte Apple om sin egen klient och kastade bort Samba?).

Jo, det gjorde de.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-24 15:46

Hmm... Vad är lösningen i så fall, för det måste väl finnas en sådan?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-26 15:42
Ursprungligen av lensv:

Hmm... Vad är lösningen i så fall, för det måste väl finnas en sådan?

Eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-26 16:24
Ursprungligen av lensv:

Eller?

Du får titta i dina logfiler när problemet uppstår. Jag har ingen fildelning med en Windows-server så jag får inget i min logfil att leta efter. Har du provat själv?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-26 16:34
Ursprungligen av frazze:

Du får titta i dina logfiler när problemet uppstår. Jag har ingen fildelning med en Windows-server så jag får inget i min logfil att leta efter. Har du provat själv?

Jodå, men jag hittar ingenting. Det kanske beror på att jag inte vet exakt vad jag ska söka efter, men om det är som ni säger att OSX 10.7 och SMB är en dålig kombination är det ju rätt sannolikt att detta är orsaken. Frågan är då vad man ska göra för att gå runt den problematiken?

1
Bevaka tråden