Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10-i-topp värdelösa sporter

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-04-20 20:38

Ibland undrar man ju vilka idioter som har kommit på vissa värdelösa sporter. Vilka är de sporter du har svårt för?
Mina fullkomligt onödiga sporter är:

1. Alla former av hästsport
2. Tennis
3. Hockey/bandy
4. Biljard
5. Konståkning
6. Simhopp
7. Gymnastik
8. Gång
9. Golf
10. Shack

EDIT: Anledningen till denna tråd är att jag är så glad att hockey-helvetet är slut. Så jag måste kolla vilka sporter ni stör er på.

Senast redigerat 2012-04-23 00:04
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-20 20:54
Ursprungligen av Dalle:

3. Hockey/bandy

Hur kan du sätta hockey och bandy bredvid varandra? Det är ju milsvid skillnad. Hockey är den bästa sporten och bandy ointressant. Men den mest värdelösa sporten måste väl ändå vara motorsport. Är det ens en sport?

  • Medlem
  • 2012-04-20 21:02
Ursprungligen av gunek:

Hur kan du sätta hockey och bandy bredvid varandra? Det är ju milsvid skillnad. Hockey är den bästa sporten och bandy ointressant. Men den mest värdelösa sporten måste väl ändå vara motorsport. Är det ens en sport?

Vad är skillnaden mellan hockey och bandy? Bägge är lika värdelösa. Folk ser inte bollen/pucken och det handlar egentligen bara om att slåss och vara "tuff". Den enda skillnaden är att bandy spelas på en för stor plan.

(Jo jag vet att det finns fler skillnader, men nu är det jag som beskriver mitt totala ointresse för sporterna)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-20 22:12

Alla...

Mest idiotisk sport får väl gå till "hyperkonstruerade" sporter.

Jag menar, bågskytte kan jag förstå hur det var jakten som utvecklades till "jag kan träffa den här aplesinen på säkert 50m" och att man för att hålla uppe sina skills övade och tävlade mot varann.

Skidåkning, ett sätt ta sig fram blev till en sport. Helt OK...

Men fan, Curling, hur tänkte nån där.

20kilos marmorrundlar, och så dyngar vi iväg dem och ser vem som kommer närmast mitten
som är en måltavla på isen....å så har vi några glada laxar i laget som borstar för bättre glid....

Sporter att se på som är totalkass;

Gång
Agility
Gymastique Moderne

  • Medlem
  • 2012-04-20 22:36

En massa sporter ter sig fåniga och korkade, men tre har en särställning. Curling handlar i alla fall om att komma närmast mitten, ett tydligt mål och det är lätt att avgöra vem som vinner.
Men hur motiverar man trestegets existens? Man kunde lika gärna tävla i 100 m med ena armen i fickan. Otroligt konstruerad sport.
Och gång?! Det är som att tävla i vem som kan viska högst. Fy fanken så dumt.
Sist men nästan mest idiotisk är all form av motorsport. Knappt att jag förmår mig att kalla det sport alldeles oavsett hur vältränad man måste vara och hur svårt det är. Det finns andra grejer som också är jättesvåra och jättejobbiga (röjdykning, väghyvling, gropgrävning).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-21 12:01
Ursprungligen av Baron:

Sist men nästan mest idiotisk är all form av motorsport. Knappt att jag förmår mig att kalla det sport alldeles oavsett hur vältränad man måste vara och hur svårt det är. Det finns andra grejer som också är jättesvåra och jättejobbiga (röjdykning, väghyvling, gropgrävning).

Nog för att bilarna i sig är konstruerade, men motorsport är ju i slutändan bara en förlängning av löptävling - det gäller att vara snabbast. Så jag håller inte med om att det skulle vara en konstruerad sport i samma anda som dina andra exempel.

  • Medlem
  • 2012-04-20 23:09
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-20 23:13

Jag finner det svårt att sätta ihop en tio-i-topp-lista då jag finner de flesta sporter som totalt värdelösa och ointressanta.

Det är mig helt ointressant vem som kan hoppa högst, springa fortast, sparka flest bollar förbi en målvakt, simma fortast, etc etc.

Herregud. Det är ju lekar de håller på med, vuxna människor.

  • Medlem
  • 2012-04-20 23:43

Mycket idrott har en sorts skönhet, men utan mål eller mening blir det knasigt. Bedömningssporter är också underliga eftersom vinnaren utses godtyckligt.

Jag är mest imponerad över bakom-kulisserna-spelet, myglet och politiken som alltid åtföljer spektaklen.

Jag är uppväxt i Göteborgs Norra Skärgård.

Där anordnade i många år Öckerö IF regelrätta fylleslagsfester på "Trevnaden" i Öckerö Hamn.
En kåk som med tiden blev utdömd hade en "festsal" godkänd för 200 personer.
Där knödde man lätt in det dubbla. Tog inträde och det söps som fan.

Bra sätt få in pengar till föreningen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-21 01:11

Jag har också svårt för sport. Idrott däremot gillar jag bättre.

Sporter där strategi och hög mental belastning är inblandat kan jag stå ut med.
Jag kan med stor behållning följa en Snookermatch som pågår flera dagar.
Eller en Schackturnering.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-21 10:43

Jag trodde den här tråden skulle spåra ur ganska snabbt. Men det verkar som att de som gillar sport håller sig undan. Själv gillar jag nästan all sport, även om jag väldigt sällan har tid/får titta på det. Men gång är med råge den dummaste sporten jag kan komma på. Bedömningssporter är svåra, men det är definitivt grymma atleter som tävlar i half pipe eller gymnastik, även om slutresultatet ofta kan diskuteras.

  • Medlem
  • 2012-04-21 11:37

Jag gillar att titta på sport när det är på hög nivå och/eller när det gäller något. Eller nrä de som medverkar är otroligt taggade, typ som amerikansk college football. Curlingallsvenskan skulle jag aldrig titta på, men nervdallret i OS-finalen när lag Anette Norberg försvarade guldet går ju utanpå det mesta.
Allsvenskan i fotboll går ju fetbort medan en ligamatch i Spanien (som helst ska upplevas på plats) kan vara en fenomenal upplevelse. Jag har sett Barça tre ggr på hemmaplan, visserligen "bara" i Champions League, men det var helt otroligt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-21 14:31

Idrott luktar svett, sport luktar avgaser
Nä, jag tycker motorsport är rätt trist, även om jag beundrar rallyförare , där kan vi snacka skills!

Fotboll går också bra, det mesta andra går bort, utom en sak då... Cricket!

  • Medlem
  • 2012-04-21 14:43
Ursprungligen av bollman:

Idrott luktar svett, sport luktar avgaser

Där är vi helt eniga.

Jag skiljer på sport, idrott och precisionsutövning.

Sport: Tävla om poäng. Ofta med mål.
Idrott: Högst, snabbast, längst.
Precisionsutövning: Närmast, stiligast.

Jag är dock mer intresserad av brygd med humlesorten Amarillo.

Alla bedömningssporter med poängsystem. Hur kan man säkerställa att domarna inte är köpta?

  • Medlem
  • 2012-04-21 19:06
Ursprungligen av suddgummi:

Alla bedömningssporter med poängsystem. Hur kan man säkerställa att domarna inte är köpta?

Det finns det olika system för. I konståkning dras den bästa och sämsta poängen bort för att ingen domare ska sticka ut för mycket.

  • Medlem
  • 2012-04-21 19:04

Amerikansk fotboll, handboll, all sorts utförsåkning och alla nya "coola" ungdoms- och extremsporter som t ex att slå volter med en skateboard är nog de mest idiotiska sporterna som finns.

Det finns bara en sport värd namnet och det är fotboll. De som möjligtvis kommer i närheten av fotboll är cykel under Tour de France samt kanske rugby (jag har tyvärr sett det väldigt lite, men det fascinerar mig varje gång...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-21 20:22

esport har jag lite svårt för

  • Medlem
  • 2012-04-21 20:32

Hur tänkte de som skrev reglerna för räkningen i tennis? Jag kan tänka mig att det måste ha varit efter en väldigt blöt kväll.
"Va fan grabber... Om man först får 15, sen 30, och sen 40 poäng... Vad tror ni om det? Annars blir det ju för lätt att räkna..."

  • Medlem
  • 2012-04-21 22:54
Ursprungligen av Dalle:

Hur tänkte de som skrev reglerna för räkningen i tennis? Jag kan tänka mig att det måste ha varit efter en väldigt blöt kväll.
"Va fan grabber... Om man först får 15, sen 30, och sen 40 poäng... Vad tror ni om det? Annars blir det ju för lätt att räkna..."

Does Anybody know what is the history of tennis counting system? - Yahoo! Answers
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090605062817AAYFsdp

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-21 20:52

Jag har lite svårt att göra en tio-i-topp lista men både hockey och fotboll hamnar högt upp, och även "kulturen" som omger dessa sporter.

Ursprungligen av joakimo:

Jag har lite svårt att göra en tio-i-topp lista men både hockey och fotboll hamnar högt upp, och även "kulturen" som omger dessa sporter.

Hur man pratar om sport? Går det

"Ja, vi går in i matchen med öppna förutsättningar att hårt markera deras spelare i anfallszonen
för att därefter sätta press på upploppet, givetvis går vi ut till 100% för att sedan öka.
Kommer de i passningsskugga skall vi limma hårt på deras positioner.
Gräset är grönt, allt kan hända och det är svårt att sia om framtiden.
Givetvis spelar vi för att vinna och vi känner att vi har medvind i dagsläget, alla
är i form och motspelarna torde vara lätt nervösa...Men bollen är rund, gräset är grönt och
precis vad som helst kan hända. En stjärna gör ju inget lag och i ett slutspel kan allt hända."

Så Maler det på, utan att nån över huvud taget SAGT nåt... Lyssna noga nästa gång
du hör någon tränare stå och bli intervjuad.
Som min pappa skulle sagt; ödsla bildrör på sån skit.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-21 23:47

Sportify

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-22 01:07

Jag gillar den mesta sporten förutom, curling- gång-cricket- samt längdhopp med "klyftiga" deltagare då stänger jag snabbt av

Tacka vet jag tiokamp det är rejäl kraftmätning och god sportsmannaanda

  • Medlem
  • 2012-04-22 16:17

Kom ihåg att när straffen ska slås måste hela bollen ligga still.

  • Medlem
  • 2012-04-22 16:21

Och kaninhoppning är också en sport:
Kaninen Snuffe (Ekot - Torsdag 10 mars 2005 kl 13:54)

  • Medlem
  • 2012-04-22 16:19

Gillar man inte sport kan man i alla fall uppskatta ett magplask:
Sport Grodor
Radiosportens grodor

Bevaka tråden