Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fabriksåterställa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-20 12:49

Hejsan!

Är ny och har försökt använda sökfunktionen men inte riktigt hittat det jag sökt.

Har en MacBook (Vit)

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook4,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.1 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 3 GB

Systemversion: Mac OS X 10.5.8 (9L31a)
Kärnversion: Darwin 9.8.0
Startskiva: Macintosh HD

Min fråga är, hur kan jag smidigast fabrikåterställa datorn? Har köpt datorn av en polare och skivorna är borta, finns dessa att få tag på eller kan man på något annat sätt återställa datorn?

Tack på förhand!

Om du inte har installationsskivor, så får du köpa.

Om du vill fortsätta köra Leopard (10.5), så får du köpa en begagnad skiva, t.ex på Blocket eller här i forumets köp-o-sälj-del.

Om du vill köra Snow Leopard (10.6), så köper du den här:
Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Om du vill köra Lion (10.7), så har du två alternativ:
1. Köp Snow Leopard-skivan, och köp sedan Lion via Mac App Store
2. Eller köp den här: OS X Lion USB Thumb Drive - Apple Store (Sverige). OBS! Det står där att man måste ha Snow Leopard först, men det stämmer inte. Det finns trådar här som berättar hur du gör för att gå direkt från Leopard till Lion.

Senast redigerat 2012-04-20 15:08

Men man ska vara medveten om att det är bra att ha original-skivan som medföljde datorn. På den finns t.ex Apple Hardware Test, som inte finns på "köpe-skivorna".

Det kan vara svårt att köpa en sådan skiva begagnad, för det är viktigt att det är en skiva som är gjord för rätt datormodell.

Men det är möjligt att det går att beställa en sådan skiva från Apple. Ring och kolla.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-20 17:34

Är jag helt låst till att få tag på skivorna? Det finns inget sätt att gå runt det (någon form av "pirat version")? Skulle vara skönt att få konfigurera datorn själv och plocka bort allt som redan ligger på den.

Piratsaker diskuteras inte här.

1) Skapa ny användare
2) Radera eventuella program som installerats
3) Ta bort din/dina ursprungliga användare

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-20 21:41

Okej! Inga problem!

Men om jag skulle kunna få låna en installations disk för Mac OS version 10.6.4 av en bekant, skulle det fungera att installera om med den då? (Han har 13" MacBook Pro) Eller blir det tjafs som det kan bli med windows och licensnycklar hit och dit?

Tack för tipset Keptang

Ursprungligen av sebros:

Okej! Inga problem!

Men om jag skulle kunna få låna en installations disk för Mac OS version 10.6.4 av en bekant, skulle det fungera att installera om med den då? (Han har 13" MacBook Pro) Eller blir det tjafs som det kan bli med windows och licensnycklar hit och dit?

Tack för tipset Keptang

Nej, det funkar inte. Skivorna som följer med är modellspecifika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 21:44
Ursprungligen av sebros:

Okej! Inga problem!

Men om jag skulle kunna få låna en installations disk för Mac OS version 10.6.4 av en bekant, skulle det fungera att installera om med den då? (Han har 13" MacBook Pro) Eller blir det tjafs som det kan bli med windows och licensnycklar hit och dit?

Tack för tipset Keptang

Det kommer inte funka om det är OS X som följde med hans MBP. Om det däremot skulle vara en installationsskiva av OS X som är köpt löst så funkar det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-20 21:44

Okej! Tack för all hjälp Tråden kan låsas!

Ursprungligen av sebros:

Okej! Tack för all hjälp Tråden kan låsas!

Vi låser inte trådar på begäran. Däremot så behöver man ju inte fortsätta.

Välkommen till 99mac. Hoppas du blir en aktiv deltagare även i andra trådar.

1
Bevaka tråden