Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G, mellanväggar och är Time Capsule lösningen på allt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-04-20 14:53

Hej
hoppas att någon mer teknikkunnig kan ge mig ett tips; jag har följande problem:

Jag har ett hyfsat nybyggt hus, med tjocka väggar, 18 cm betong i mellangolvlager och lade ut en bra slant för att få nätverksdragningar överallt trådat. Samtidigt så har lösningen via ADSL inte varit bra under de två år jag haft det, så jag bestämde mig för att prova 4G Huawei B593 från Telia. Problemet jag har nu är att jag har bra signal på vinden )där jag - förstås - inte har något nätverksuttag draget), sämre trådlös mottagning på andra våningen och knappt alls på första våningen.

Vore det en vettig lösning att köpa en Time Capsule (eftersom jag ändå behöver en back-up av data för de tre mac-ar familjen har), sätta den på 2 våningen och "växla över" till detta så att datorerna är anslutna till TC och TC till 4G-routern. Känns som om jag då har fler routrar än normalt :tveksam:, men jag får kanske den förstärkning jag behöver. Kan jag dessutom köra kabel mellan modemet och TC så kanske jag får det att funka?

Några tips?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-04-20 15:18

Jag hade rekommenderat dig en Dovado Tiny router som du kopplar ditt 4G modem till. Från Dovadon kopplar du via kabel till din TimeCapsule in på WAN portern. Dovadon kan ställas in så att den bara agerar modem och inte delar ut IP-adresser hejvilt, annars är det lätt hänt att du får problem med "router bakom router". Kolla dock så att ditt 4G modem stöds vilket jag är tveksam till.
Mycket och bra info finns på Dovado

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-04-20 15:49

När jag läst på ytterligare så inser jag att ett annat alternativ är att skaffa en extern antenn till 4G-modem/routern och på så sätt komma ned en våning. Eventuellt kan jag fortfarande ha samma svaga signal mellan 1:a och 2:a våningen och att TC bättre skulle klara det, så att jag har den på bottenvåningen. Sedan får jag väl läsa på hur jag konfigurerar så att inte routers tar ut varandra.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-04-20 15:42

hej Henkri
tack för tipset, men det nya 4G-modemet har inbyggd router, så det låter som om jag med en Dovado på toppen just kom upp i tre routers hemma:) ; det låter som om jag kanske kan göra NÄSTAN som du föreslår och dra kabel från Huaweien till TC, som sedan får hantera administrerandet - om jag nu lyckas slå av IP-adresstilldelandet från Huaweien för de tillfällen då dess signaler bär igenom väggarna, just för att undvika router-bakom-router.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-04-20 16:04

Lycka till

1
Bevaka tråden