Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk hittas inte av ena datorn

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 14:21

Hej!

Jag har en Toshiba 1TB extern hårddisk som min nya MacBook Pro inte hittar... På min gamla MacBook ploppar den upp på skrivbordet och jag har fotmaterat (raderat) den i Mac OS Journalförd eller vad det nu står.
Har också varit inne i Skivverktyg men inte heller där dyker den upp. När den är kopplad till gamla burken blinkar den men tillsammans med den nya lyser den med ett fast vitt sken. Hårddisken susar lite och är helt klart igång. Är kopplad via USB.

Några idéer om varför det inte fungerar?

Senast redigerat 2012-04-18 15:09
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-18 14:46

Jag antar att du använder samma USBkabel... testat med ett annat USButtag, om du har flera? Någon USBhubb inblandad?
Vilka maskiner pratar du om, modell och version av OSX?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 15:02

Jag har Mac OS X Lion 10.7.3 och den nya 2.8 GHz processorn i7.
Har provat att byta mellan USB portarna och den beter sig likadant oberoende på ingång, dvs får ström via datorn och startar upp, men sen inget mer...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-18 15:15

Kan du koppla in extra ström? Den kanske kräver mer än vad din dator levererar....

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 15:19

Nej, det finns ingen extern stöm att koppla in. Det finns ju inte heller någon av- eller påknapp utan allt sätts igång när man kopplar upp mot Macen. Och visst vore det konstigt om det funkar med den gamla MacBooken, den borde väl inte ge mer ström än denna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-18 15:22

Det kan vara olika. 1 TB, då borde det vara en 3,5"-disk? Jag har nog bara sett 2,5" som klarar att drivas av datorns USB. Vad är det för modell på hårddisken?
Någon av dessa?
http://www.pricerunner.se/cl/36/Haerddiskar?man_id=314&q=extern hårddisk 1tb&search=extern hårddisk 1tb

Edit: vet inte varför länken blev avhuggen, eller hur jag rättar till det

Olika datorer har ofta olika uteffekt på USB. Vilka modeller av Macbook har du och vad står det i specs för USB-kontakterna för respektive?

Prisjakt funkar nog bättre att länka till Prisjakt - Kunskap fre kp

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 16:11

Toshiba - STOR.E CANVIO
En sån på 1TB verkar det vara jag har....

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 16:08

Ganska hundra att den heter Toshiba StorE Canvio 2.5" USB 3.0 1TB. Har ju inte kvar kartongen men den ser verkligen ut som den på bilden. Innan jag formaterade om den fanns det en pdf som hette Stor E Canvio nåt. Går jag in på skivbeskrivning (när jag kopplat upp den mot min Macbook) står det "Toshiba External USB 3.0 Media"

Under USB-höghastighetsbuss (rätt ställe?) står det på några ställen "Tillgänglig ström 500 mA"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-18 17:42

Och där står det att den kan dra upp till 900 mA.
En del hårddiskar levereras med en Y-kabel så man kan ta ström från två USBportar. Du fick inte med en sådan?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-23 13:57

Hej igen!
Nej, ingen sådan kabel. Var ute och snurrade på ett annat apple forum och en nämnde att det var ett känt kompatibitetsproblem att Lion hade svårt med externa HDD. "The problem with Toshiba Canvio drives not mounting can be fixed by using a micro-USB2 cable. There is a known incompatibility with those drives when using a USB 3.0 cable."
Låter detta troligt? Kanske värt att prova....

Kenjon har rätt. Det finns två "storlekar" på USB-portar.

De äldre kunde lämna 500mA (eller 0,5A) ut genom en USB-kontakt.
Nyare, som sitter i modernare Macar lämnar upp till en 1000mA (eller 1A) - alltså dubbelt så mkt.

Den driven du har kräver USB av senare snitt.

Att Använda en Micro-USB (USB2) kabel i ett USB3-jack ger 1,0A ut genom ett USB3-Jack.
Nu har en modern mac inte USB3, utan bara USB2.

Du har två val. Koppla till rätt USB-kontakt, som kan lämna 1000mA (driven behöver 900mA) eller
köp en splitterkabel, den tar ström från en USB-port till (2*500mA = 1000mA).

Så funkar det.

1
Bevaka tråden