Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TextWrangler: kan man visa indents i xml?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-23 13:52

Kan man få TextWrangler att visa xml med indrag för underordnade sektioner, typ som ett applescript visas?

Man kan skapa "UNIX-filter" som formaterar kod för andra språk än de som TW känner igen automatiskt. Det är enklare än det låter. Ett exempel för just XML: Format XML with TextWrangler | Magp.ie

  • Medlem
  • 2011-09-23 20:24

Grymt!

  • Medlem
  • 2012-04-13 11:02

Det fungerar inte på samma sätt i TextWrangler 4.
Jag hittar inte Unix Filter-mappen längre.

Den ligger i ~/Library/Application Support/TextWrangler/Unix Support/Unix Filters. Tror detta är nytt för TW 4.

  • Medlem
  • 2012-04-13 23:48

Men jag hittar inte skriptet i menyerna?!

Kolla i textmenyn under "apply textfilter".

  • Medlem
  • 2012-04-15 23:00

Nåt lurt är det. Jag för bara detta tillbaka:

warning: failed to load external entity ""
-:1: parser error : Document is empty


^
-:1: parser error : Start tag expected, '<' not found


^
  • Medlem
  • 2012-04-15 23:40
Ursprungligen av Baron:

Nåt lurt är det. Jag för bara detta tillbaka:
<snip>

Har du testat med tipset i den sista kommentaren på sidan som Sundborn hänvisade till?

  • Medlem
  • 2012-04-15 23:44

Nope, men det ser ju ut att vara the shit.

  • Medlem
  • 2012-04-16 11:02

f*ck!

warning: failed to load external entity "“”"
warning: failed to load external entity "–encode"
warning: failed to load external entity "UTF-8"
warning: failed to load external entity "–format"
-:1: parser error : Document is empty


^
-:1: parser error : Start tag expected, '<' not found


^
砀䃥

Vad händer om du trycker alt-äpple-, och väljer XML i språkinställningarna?

  • Medlem
  • 2012-04-16 11:47

Eh, var då? När?

Tänkte futilt att TW4 uppdaterat den inbyggda XML-formateringen. Men den stöder fortfarande bara färger, inga indrag upptäckte jag när jag nu installerat nya versionen.

I din senaste kod-dump ser det ut som om du råkat kopiera formaterad text till scriptet (t.ex. -- blev — & typografiska citationstecken?). Men jag har testat olika varianter och jag får samma fel som du i ditt först postade felmeddelande (jag kör Snow Leopard)

I manulalen s. 229-230 står att de ändrat till att streama till unixprogrammet istället för att gå via en temporär fil. Verkar inte fungera och det är en bug gissar jag. Återgå till gamla TW (om möjligt) tills de fixat detta.

  • Medlem
  • 2012-04-16 15:06

Texten jag har försökt köra skriptet på är en fullt fungerande xml som jag har tagit ur ett system som inte hanterar trasig kod.
Här finns den gamla TextWranglern:
Bare Bones Software | TextWrangler Software Updates

Ursprungligen av Baron:

Texten jag har försökt köra skriptet på är en fullt fungerande xml som jag har tagit ur ett system som inte hanterar trasig kod.

Det utgår jag ifrån. Jag syftade på att de första raderna i felmeddelandet (warning:failed to load external entity "“”", failed to load external entity "–encode"...) antyder att du fått med skräp i själva skriptet. Det hände mig med när jag kopierade från kommentaren. Men, som sagt, det fungerar inte trots att jag städat koden.

BBedit har inbyggda funktioner för att snygga till kod men jag har aldrig kommit mig för att uppgradera.

Senast redigerat 2012-04-16 15:34
  • Medlem
  • 2012-04-17 17:37

Ett annat alternativ är att testa med kommandot "tidy" istället för "xmllint":

#!/bin/sh
tidy -i -xml -utf8 -wrap 80 -q 

I BBEdit finns menyvalet Markup->Utilities>Format>Strictly Hierarchical , som funkar bra, men jag vet inte om det valet finns i TW.

Markup-menyn finns inte i TextWrangler, som jag annars tycker är ett helt otroligt bra program för att vara gratis.

1
Bevaka tråden