Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika hastigheter på iMac och Macbook

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en MacBook och en iMac stående bredvid varandra. Enligt Bredbandskollen har de olika hastigheter MacBook 6,2Mb 0ch iMac 1,3Mb. Har försökt kolla i Systeminställningar/Nätverk för de båda datorerna, men hittar inget olikheter där heller.
Vad göra eller vad är förbisett?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 14:13

Samma version av OSX? Trådlöst eller trådat nätverk?
Kan också bero på hur mycket jobb som ligger i bakgrunden. Starta om båda och gör inget annat än dra igång Bredbandskollen.

Eftersom du lämnar väldigt lite information så är det helt omöjligt att se vad som eventuellt är förbisett. Därför ställer jag några frågor för att få fram lite mer information.

Trådat eller trådlöst?
- Eller kanske både och? Den ena datorn med tråd och den andra datorn trådlöst?

Om det är trådlöst, vilken eller vilka typer av trådlöst nätverk är det? (11b, 11g, 11n)

Om det är trådlöst, är du säker på att båda kör på samma nätverk?
- den ena datorn kanske är ansluten till grannens nätverk?
- eller du har kanske en router som har flera nätverk (både 11g och 11n t.ex), och den ena datorn kör på det ena och den andra datorn kör på det andra)?

Vilka modeller av MacBook och iMac är det?

Notera även att det kan bli väldigt långsamt om du kör trådat och trådlöst på samma gång. Stäng av det trådlösa på datorn om du kör trådat.

Svar till Jesper Ohlsson
1. Jag kör mot samma nätverk med båda datorerna. Alltså trådlöst med båda.
2. Vet inte riktigt var jag skall hitta: 11b, 11g, 11n, så detta är oklart

Datorer.
3.MacBook: Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook4,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,1 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 800 MHz
Boot ROM-version: MB41.00C1.B00
SMC-version (system): 1.31f1
Maskinvaru-UUID: 99551BF6-834C-59DE-9042-8AFF070C6BF2

iMac: Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac4,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 2 MB
Minne: 1,5 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: IM41.0055.B08

Ursprungligen av nilserikp:

Svar till Jesper Ohlsson
1. Jag kör mot samma nätverk med båda datorerna. Alltså trådlöst med båda.
2. Vet inte riktigt var jag skall hitta: 11b, 11g, 11n, så detta är oklart

Datorer.
3.MacBook: Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook4,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,1 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 800 MHz
Boot ROM-version: MB41.00C1.B00
SMC-version (system): 1.31f1
Maskinvaru-UUID: 99551BF6-834C-59DE-9042-8AFF070C6BF2

iMac: Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac4,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 2 MB
Minne: 1,5 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: IM41.0055.B08

Well din iMac har bara G standard i nätverk medan din MacBook har upp till N standard. Problemet ligger i hur ditt trådlösa nätverk ser ut? Om du har en router med både N standard och separat med G eller om båda datorerna kör på samma nät.

Dock tycker jag att du borde få bättre hastighet med din iMac.

Och du har gjort mätningarna när båda datorerna var nyss omstartade?
Och de inte hade en massa program igång?
Och det inte kördes någon annan nätverkstrafik samtidigt? (från någon annan dator, eller annan enhet)

Senast redigerat 2012-04-17 15:58

Ett enkelt sätt att kolla vilket typ av trådlöst nätverk man är anslutet till (n, b, g) är:
Daniel Pimley's projects
Det är en widget, där kan man även se signalstyrkan.

Ursprungligen av mackan_b87:

...kolla vilket typ av trådlöst nätverk man är anslutet till (n, b, g)...

Den informationen syns väl också om man "Alt-klickar" på Airport-ikonen i menyraden?

(sitter vid en PC just nu, så jag kan inte kolla om jag har rätt)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-17 16:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den informationen syns väl också om man "Alt-klickar" på Airport-ikonen i menyraden?

(sitter vid en PC just nu, så jag kan inte kolla om jag har rätt)

Det är helt korrekt

Jag har startat om båda datorerna. Datorerna står bredvid varandra. Har ännu inte kollat n, b, g. Gör bredbandskollen med en i taget. Ca. 30 sek mellanrum. Är själv på nätverket. Alla program är stängda. En klar skillnad mellan hastigheterna både upp och ner. Ungefär 1Mb för iMac och 5Mb för Macbook.
Anm. Kan något program vara aktivt utan att det syns?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-17 17:17

Men varför kollar du inte nätet? Det är ju prio på det, att veta vilken trådlös standard de följer.

Har nu kollat n,b,g

Macbook som har den bästa överföringen har ett n.
iMac som har den sämre överföringen har ett g.

Hur/var ändrar jag 802,11g till 802,11n

Ursprungligen av nilserikp:

Har nu kollat n,b,g

Macbook som har den bästa överföringen har ett n.
iMac som har den sämre överföringen har ett g.

Hur/var ändrar jag 802,11g till 802,11n

Din imac kan inte köra N standard med det inbyggda nätverkskorte däremot kan du köpa till ett usb dongel med N standard om du vill.

För mig låter det konstigt att Apple kör olika standard för Airport. Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av nilserikp:

För mig låter det konstigt att Apple kör olika standard för Airport. Rätta mig om jag har fel.

Har ingen koll på åldern på dina datorer men självklart är det olika standarder på olika årgångar. Standarden utvecklas ju.

Ursprungligen av nilserikp:

För mig låter det konstigt att Apple kör olika standard för Airport. Rätta mig om jag har fel.

Problemet är inte att Apple kör med olika standard utan med att din iMac är från år 2006 vilket N standard inte var färdig, vilket gjorde att det inte fanns med i din iMac. Däremot är din MacBook är från 2008 då N standard var standard i nätverk sedan 2007.

Hoppsan då!!!!!?????? Kan det vara riktigt????!!!
Nu är jag lite okunnig men det betyder för mig. Köper jag en ny Macdator behöver jag byta till en ny WiFi-anläggning också. De gamla kan jag inte köra. Kan det verklingen vara så?
anm. Hoppas att vi inte kommer från ämnet.

Ursprungligen av nilserikp:

Hoppsan då!!!!!?????? Kan det vara riktigt????!!!
Nu är jag lite okunnig men det betyder för mig. Köper jag en ny Macdator behöver jag byta till en ny WiFi-anläggning också. De gamla kan jag inte köra. Kan det verklingen vara så?
anm. Hoppas att vi inte kommer från ämnet.

Det behöver du kanske inte allt bror på vilken standar din nuvarande router har! Dagens Apple router klara samtliga standarder
(a, b, g och n), dock kommer den ett nytt standar som det rycktas då måste du köpa en ny router som har stöd för den nya nätverk standarden förutsättningen att du också köper en ny mac som har stödd för det nätverks standard alternativt en ny dongel med den nya standarden.

Ja om man vill få ut max hastighet. N är fortfarande den senaste (som din Macbook har), N har alltså funnits i många år.

Har du en WiFi-router som redan har stöd för N behöver du naturligtvis inte köpa en ny.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Detta blev mycket givande.
Tror ni att den äldre iMac'ens 802,11g gör att det blir så mycket sämre prestandard?
Man kan inte ställ om till n.

För att göra saken lite mer komplicerad använder jag en Repeater WN2000RPT

Kan man fixa något i denna?

Troligen går hela nätet på G nu, då det är den långsammaste hastigheten. iMacen går inte att ställa om till något snabbare än vad den har stöd för.

Din router har stöd för N redan. Kolla i dess inställningar så att N också är aktiverat, det kan hjälpa.

Vad jag kan läsa ut så ska Repeater WN2000RPT ha stödd för N, så jag tror tyvärr det har med din iMac att göra. Jag undrar en sak ang din huvud router/modem vilken modell är det? Har det stödd för N standard? iMacen går inte att ställa om till något snabbare än G vilket är max 54 Mbit/s

Tyvärr kommer jag inte åt Routern idag och kolla den närmare.
Nedan på bilden visar jag konfig för Repeatern.

Troligen får jag leva med den dåliga hastigheten på iMac. -06.
Nu har vi diskuterat den trådlösa biten. Är det samma sak med 802,11n och 802,11g för en kabelanslutning?

Med kabel kommer du få full hastighet (så mycket som din uppkoppling är, 24Mbps), så länge Telia levererar enligt det.

802.11x gäller endast WiFi.

Om du kan dra en kabel så bör du kuna få snabbare hastighet. Allt beror på hur det är kopplat mellan din Telia gateway och din Netgear är kabel mellan dessa två? Om ja då borde du kunna koppla din iMac med kabel och du borde få snabbare hastighet. Upp till vad du har med telia (24 Mbps)

Vad har vi då lärt oss av detta:

Har man en dator som har 802,11g försämrar detta uppkopplingshastigheten betydligt.
Såvida inte Routern har stöd för både 802,11n och 802,g

anm. Tror inte många känner till detta. Vilket betyder att man skall vara försiktig med att köpa en äldre dator

Ursprungligen av nilserikp:

Vad har vi då lärt oss av detta:

Har man en dator som har 802,11g försämrar detta uppkopplingshastigheten betydligt.
Såvida inte Routern har stöd för både 802,11n och 802,g

anm. Tror inte många känner till detta. Vilket betyder att man skall vara försiktig med att köpa en äldre dator

Alternativt en router som kan köra både g samt n separat och samtidigt. Då är det inget problem med att köpa en gammal dator!

Tackar, tackar.
anm. Hoppas att många läser detta inlägg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 20:47

Nu vet jag inte hur din setup ser ut, men du skrev att du har en repeater. Hur är den kopplad till din router, trådlöst eller med kabel?

Bevaka tråden