Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket grafikkort tror vi MacBook Pro mid 2012 kommer att få?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tanken är att nya MBP inte kommer kunna hantera några höga värden av TDP pga den nya slimmade designen
(macbook air design).

Det intressanta är TDP = (thermal designpower) värdet är för GeForce GTX 650/660M. Detta i beräkningen när Apple vill slimma MacBook Pro = MBP.

Dagens MBP (2011) med ATi 6770 har ett TDP på max 108 vilket är på gränsen vad MBP klarar med dagens design, och kommer Apple slimma MBP mer tror jag inte att TDP kan vara så högt som 108.
Jag tror att det kan vara max 75 TDP eller lägre, vilket kan innebära att det inte blir några snabba Grafikkort i nästa MBP. Jag hoppas att jag har fel men Apples design och värme går inte ihop tyvärr, speciellt om det blir mer macbook air design på MacBook Pro modellerna.

Enligt ryktena så skulle MBP 15 få en upplösning på 2880x1800 (Macworld 23 mars 2012) vilket innebär följande, att kunna driva den här upplösningen så måste Apple ha minst GeForce GT 640M eller GeForce GTX 650/660M som klarar en upplösning på 3840x 2160. För GeForce GT 635M klarar bara en upplösning på 2560x1600.

Så om ryktena stämmer bör 15 tums med (upplösning på 2880x1800) få minst GeForce GT 640M.

Huvudfrågan är följande: Vad gör (MacBook Pro) pro? För mig är det grafikkortet och bra cpu med mycket minne och hårddisk. Om Macbook Pro blir mer Air likt så måste något få ge vika på grund av värme. Vi vet att dagens Air blir extremt varma vilket inte är bra för MacBook Pro! Jag tror personligen att det blir grafikkortet som kommer bantas på grund av att Apple sällan prioriterar grafikkort i sina datorer.

Så vad tror ni att MacBook Pro kommer att få för grafikkort?

För oss drömmande spelgalningar... Radeon HD6990M på 17 tummaren eller finns det bättre kort nu?
Apple brukar ju inte köra det allra senaste GPUerna...

Men ngt hyfsat skulle sitta bra, Diablo 3 kommer ju snart!

  • Medlem
  • Bara
  • 2012-04-17 02:15

Diablo 3 kommer nog gå att köra på de flesta systemet. Säg vad man vill om Blizzard men de e smarta affärsmän/kvinnor och ser till att få med sig så många segment som möjligt. Detta genom att ha ett en väldigt skalbar grafik.

Jag personligen ser inte meningen med att slimma MBP's. Det gör linjen mellan en MBP och en Air diffusare och jag tror att de nog kan tappa kunder som vill ha en bärbar med lite mer kraft än vad en för slimmad design kan ge utan att sitta i ett kylskåp.

Onekligen så kommer Diablo III ha rekommenderat dator krav precis som MBP mid 2010 med i7. Det låter för mig väldigt lågt men man vet inte med Blizzard m.m.

Jag tycker Apple fokuserar för mycket på designen framför funktionen vilket jag menar att man kanske inte kan göra på en MacBook Pro. Jag menar inte att Apple inte ska ha snygga datorer med bra design, men det får inte kompromissa om effekten i Cpu & Gpu och fortfarande kalla det Pro.

Beror säkert dels på om skärmen uppgraderas. Om MBP kan få samma upplösning som nya iPad, fast kanske upp mot ~3000 i bredd så behövs ett grafikkort med åtminstone 1gb ram.

Skiter i spel, men vill kunna se detaljbilder i hög upplösning.

Bara de behåller matt alternativ för oss kunder som vill se bilder korrekt.

Ha d!

Alldeles för dåliga GPU's som vanligt antar jag (alltså inte samma högpresterande GPU's som i motsvarande icke Mac OS X-burkar).

Ursprungligen av keptang:

Alldeles för dåliga GPU's som vanligt antar jag (alltså inte samma högpresterande GPU's som i motsvarande icke Mac OS X-burkar).

När du säger motsvarande, menar du då datorer som är lika tjocka som mitt lår?

Om du gör en sökning på prisjakt på just bärbara datorer upp till 2,5 cm/25 mm tjocka (MacBook Pro är 2,41cm/24,1mm tjock) så är det INGEN annan än MacBook Pro som levereras med Radeon 6770M eller snabbare grafikkort.

Ursprungligen av hansfilipelo:

När du säger motsvarande, menar du då datorer som är lika tjocka som mitt lår?

Om du gör en sökning på prisjakt på just bärbara datorer upp till 2,5 cm/25 mm tjocka (MacBook Pro är 2,41cm/24,1mm tjock) så är det INGEN annan än MacBook Pro som levereras med Radeon 6770M eller snabbare grafikkort.

Kollade upp till 3cm/30mm nu och ändå ingen med snabbare GPU.

Skulle lätt uppgradera till en 17" MBP om det var Retinaskärm och ett saftigare grafikkort. Sedan hoppas jag de ger möjlighet till 16Gb ram.

Lite off topic...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-19 11:58
Ursprungligen av D_Odell:

Skulle lätt uppgradera till en 17" MBP om det var Retinaskärm och ett saftigare grafikkort. Sedan hoppas jag de ger möjlighet till 16Gb ram.

Lite off topic...

Möjligheten av stoppa i 16GB finns väl redan?

Jag tror han menade 32GB ram.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-19 16:22

Jag har då 16 GB RAM i min MacBook Pro i allafall, så då borde det ju fungera i dom kommande modellerna också, skulle jag tycka.

Absolut. Det är nog bara så att eftersom min är en i7 med två 4Gb moduller, så har jag för mig att MBP från 2010 inte klarar av mer än 8 om jag inte har fel? Nån som vet?

Ursprungligen av D_Odell:

Absolut. Det är nog bara så att eftersom min är en i7 med två 4Gb moduller, så har jag för mig att MBP från 2010 inte klarar av mer än 8 om jag inte har fel? Nån som vet?

Stämmer bra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-19 20:11

Jag har en early 2011 och i den funkar det med 16 GB, hur det är med 2010 vet jag inte.

Av någon dum anledning så verkar de ha begränsat i moderkortet att känna igen mer än 8Gb. Dessvärre får det bli en ny MBP när 2012 släpps så kanske det blir 16/32Gb.

Hade!

Ursprungligen av D_Odell:

Av någon dum anledning så verkar de ha begränsat i moderkortet att känna igen mer än 8Gb. Dessvärre får det bli en ny MBP när 2012 släpps så kanske det blir 16/32Gb.

Hade!

16GB/32GB ram är ett minimum i dagens bärbara, speciellt i premium klassen.

Ursprungligen av Hunter78:

Tanken är att nya MBP inte kommer kunna hantera några höga värden av TDP pga den nya slimmade designen
(macbook air design).

Det intressanta är TDP = (thermal designpower) värdet är för GeForce GTX 650/660M. Detta i beräkningen när Apple vill slimma MacBook Pro = MBP.

Dagens MBP (2011) med ATi 6770 har ett TDP på max 108 vilket är på gränsen vad MBP klarar med dagens design, och kommer Apple slimma MBP mer tror jag inte att TDP kan vara så högt som 108.
Jag tror att det kan vara max 75 TDP eller lägre, vilket kan innebära att det inte blir några snabba Grafikkort i nästa MBP. Jag hoppas att jag har fel men Apples design och värme går inte ihop tyvärr, speciellt om det blir mer macbook air design på MacBook Pro modellerna.

Enligt ryktena så skulle MBP 15 få en upplösning på 2880x1800 (Macworld 23 mars 2012) vilket innebär följande, att kunna driva den här upplösningen så måste Apple ha minst GeForce GT 640M eller GeForce GTX 650/660M som klarar en upplösning på 3840x 2160. För GeForce GT 635M klarar bara en upplösning på 2560x1600.

Så om ryktena stämmer bör 15 tums med (upplösning på 2880x1800) få minst GeForce GT 640M.

Huvudfrågan är följande: Vad gör (MacBook Pro) pro? För mig är det grafikkortet och bra cpu med mycket minne och hårddisk. Om Macbook Pro blir mer Air likt så måste något få ge vika på grund av värme. Vi vet att dagens Air blir extremt varma vilket inte är bra för MacBook Pro! Jag tror personligen att det blir grafikkortet som kommer bantas på grund av att Apple sällan prioriterar grafikkort i sina datorer.

Så vad tror ni att MacBook Pro kommer att få för grafikkort?

Well var rätt bra på med min kvalificerade gissning MBP med 2880x1800 och GeForce GT 650M

1
Bevaka tråden