Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om laserskrivare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har börjat överväga en laser eftersom bläckpatronerna i min hp bara räcker ett halvår åt gången. Det blir dyrt. Och jag hade haft förståelse om jag skrivit ut mycket men det gör jag inte...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-02 07:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har börjat överväga en laser eftersom bläckpatronerna i min hp bara räcker ett halvår åt gången. Det blir dyrt. Och jag hade haft förståelse om jag skrivit ut mycket men det gör jag inte...

Det var precis den anledningen till att jag bytte till laser. Det var så väldigt sällan jag skrev ut något med färg och jag fick byta patron för att dom torkade ihop snarare än tog slut. Det blev alldeles för dyrt i längden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-31 09:04

Jag har en Samsung ML2851ND (eller ML2851NDR enligt vissa) som fungerar perfekt. Den köpte jag hos Dustin under en kampanj 2009 för en liten summa pengar. Rimligen har den fungerat under 10.6 Snow Leopard och nu 10.7 Lion. Och den är liten och kompakt i formatet och snabb från påslag och sidor per minut för hemmabruk.

det här blir lite av en dubbelpost då texten nedan till stora delar återfinns i surtråden..

Jag har FÅTT en Canonskrivare, lite som "Tack för hjälpen" för ett jobb.

Försöker ladda ner manualen; hej hopp en *.exe-fil... på en Mac? Hur tänkte ni nu Canon.

Deras Web är helt värdelös och det enda jag kan göra är att uppmana andra med Mac - köp något annat om du vill slippa ett antal timmar supportstrulande. De är mer intresserade att man överallt kryssar i rutor att man tagit del av alla rättigheter än att leverera en lösning.

Den funkar INTE med nätverk hur jag än gör.
Jag har INGA verktyg att jobba med - allt är för XP
Det finns inget Auto/Guide/Help-läge att köra på
Default IP funkar ej
Ansluta med USB funkar lokalt - men ej med skrivardelning till maskinen bredvid.

Jag har alltså en skitfin Canonskrivare som är lokal till maskin, kan inte användas av frun från hennes burk
och vägrar låta sig configgas på annat sätt.

Så fort det blir penga över köper jag en riktig skrivare från ett riktigt bolag.

Jag vill ha en skrivare för säg runt max 2500:-, svartvit, gärna med nät och duplex.
men det skall vara så mkt "easy-config" som möjligt. Ser den snygg ut så är det ett plus.
Canon är totalt portförbjudet, om jag så blir 128 år gammal skall jag aldrig mer löpa en canonprodukt.

Ursprungligen av Goflorp:

det här blir lite av en dubbelpost då texten nedan till stora delar återfinns i surtråden..

Jag har FÅTT en Canonskrivare, lite som "Tack för hjälpen" för ett jobb.

Försöker ladda ner manualen; hej hopp en *.exe-fil... på en Mac? Hur tänkte ni nu Canon.

Deras Web är helt värdelös och det enda jag kan göra är att uppmana andra med Mac - köp något annat om du vill slippa ett antal timmar supportstrulande. De är mer intresserade att man överallt kryssar i rutor att man tagit del av alla rättigheter än att leverera en lösning.

Den funkar INTE med nätverk hur jag än gör.
Jag har INGA verktyg att jobba med - allt är för XP
Det finns inget Auto/Guide/Help-läge att köra på
Default IP funkar ej
Ansluta med USB funkar lokalt - men ej med skrivardelning till maskinen bredvid.

Jag har alltså en skitfin Canonskrivare som är lokal till maskin, kan inte användas av frun från hennes burk
och vägrar låta sig configgas på annat sätt.

Så fort det blir penga över köper jag en riktig skrivare från ett riktigt bolag.

Jag vill ha en skrivare för säg runt max 2500:-, svartvit, gärna med nät och duplex.
men det skall vara så mkt "easy-config" som möjligt. Ser den snygg ut så är det ett plus.
Canon är totalt portförbjudet, om jag så blir 128 år gammal skall jag aldrig mer löpa en canonprodukt.

Nu med Mountain Lion så får jag meddelande om att skrivaren inte är kompatibel.
Ingen ny drivrutin från Canon - men det hade jag inte räknat med heller så jag blev inte besviken.

Nu skall jag författa Blocketannons.....

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-04-15 18:32

Om jag inte skrivit det tidigare så kan jag berätta att jag är mycket nöjd med den Brotherskrivare jag köpte från Dustin 3,360:- för en färglaser som dessutom skriver ut dubbelsidigt. Kör den som nätverksskrivare mot 10.4.11 och 10.5.
Nackdelen är möjligen att de i utskrift nästan dolt knappen för dubbelsidig utskrift och tonerbesparing. Men det är smällar man får ta.

Ursprungligen av torin:

Om jag inte skrivit det tidigare så kan jag berätta att jag är mycket nöjd med den Brotherskrivare jag köpte från Dustin 3,360:- för en färglaser som dessutom skriver ut dubbelsidigt. Kör den som nätverksskrivare mot 10.4.11 och 10.5.
Nackdelen är möjligen att de i utskrift nästan dolt knappen för dubbelsidig utskrift och tonerbesparing. Men det är smällar man får ta.

Du gör två configgar så kan du bara välja; kalla dem "Brother Dubbelsidig" och "Brother Enkelsidig" så väljer du på en sekund vilken du vill ha.

Är det zero-config så långt det går och Maciga drivrutiner på en sån?

Jag tycker mig se drivrutiner för osx till din Canon-skrivare

i-SENSYS LBP6300dn

Och den där manualen är bara en förklädd zip-arkiv som ex unarchiver kan öppna.

Ursprungligen av illerG:

Jag tycker mig se drivrutiner för osx till din Canon-skrivare

i-SENSYS LBP6300dn

Och den där manualen är bara en förklädd zip-arkiv som ex unarchiver kan öppna.

jag har installerat drivrutinen, men skrivaren skriver inte ut kopplad över Ethernet, däremot över USB...

Att unarchiever klarar öppna den är ju bra, jag har inte för vana annars att sitta och dubbelklicka på Exe-filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-17 01:12

Brother och HP är de enda märken som jag fått att spela fint med Mac. Särskilt med Multifunktionsskrivare är det jobbigt/omöjligt att få bra mac-stöd annars.

Där "bra mac-stöd" definieras som: funkar med Apples vanliga skrivar- och scannerprogram, över nätverk, utan strul. Inga speciella utskrift- eller scannerapplikationer eller demoner behöver installeras eller köras. Inga usb-kablar behöver pluggas in för att scanna.

Kontoret jag besökte i mars hade en ny fin färg-Canon, det behövdes en tiotals meg stor skrivar-app som skulle laddas ned och installeras innan skrivaren snurrade. Fortfarande snurrar tre Canon-demon i maskinen, trots att skrivaren inte funnits synlig på flera dussin omstarter. Scanna fick man ändå be en Windowsanvändare göra. Tummen ned!

Lyckades tack vare Peeman här få ner ngt nätverksverktyg för att sätt IP osv.

Satt IP (10-serien)

Kan anropa skrivaren nia http://10.0.1.25 den svarar fint.

Ställer in Skrivare
IP, rätt ip-nummer
LPD
Väljer CAPT-skrivardrivrutin.

Väljer skriv ut, utskriften spoolas nånstans.
Ut kommer...ingenting.

Sicken jävla skit.

Och du har inte frestats att byta namn på helvetesmaskinen någonstans? Låt den heta "10.0.1.25" eller "Moster Agda" eller vad nu installations-wizarden förseslår. Ändra det inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 17:04

Oj nu fick jag huvudvärk igen.....

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-07-28 21:49

Jag har köpt en lsarerskrivare från Brothet, Fungerar utmärkt så man kan stänga tråden.

Bevaka tråden