Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples aktie faller

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har hänt med Apples aktie då? Cook beslutade att dela ut aktier till aktieägarna. Bra, men innan det så steg Apples aktie i stort sett varje dag. Enda sedan utdelningen (som Steve Jobs aldrig skulle utföra) så har den bara gått upp för att sedan gå ner igen.

Enda sedan iPad eventet så har den ju i stort sett inte rört sig någonting. Vad händer? Lite nyfiken på era tankar. Ja Apples aktie är på topp om man ska se till värde osv, men vad hände med att den steg som tidigare? Tycker den där utdelningen kanske inte var så jävla bra endå, för aktien...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-15 16:22

Jo men den kan ju inte stiga hela tiden. I höst när nästa iPhone kommer så når aktien rekordnotering igen, eller kanske ännu tidigare om nya toppresultat visas igen i samband med kvartalsrapporten och försäljningssuccén av nya iPad. Det hela bygger på förväntningar och just nu är det ganska lugnt kring Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 16:26

Hm, den har faktiskt gått upp 13% sedan eventet när övriga marknader gått ner och Nasdaq ligger i stort sett still.

Så tycker din oro är något obefogad.

"Apples aktie faller"
"...sedan iPad-eventet har den ju i stort sett inte rört sig någonting..."

Aktien har gått upp 12-13% sedan iPad-eventet. (ca $530 då, ca $605 nu)
Och under samma period har både NASDAQ- och Dow Jones-index varit i stort sett oförändrade.
Jag skulle kalla det en jättebra utveckling för Apple-aktien.

Trådens tes är ju bara trams.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 17:33

Tror trådskaparen har lite för höga förväntningar på AAPL.

Den kan omöjligt bara gå upp...

Det är viktigt att ställa sig frågan varför den har stannat upp och inte rör på sig lika snabbt eller lika mycket, som den har gjort det senaste året. Som jag skrev i första inlägget så är noteringen topp om man ställer de andra vid sidan av Apple. Men jag kan tycka att den borde ha gått upp desto mer vid iPad-eventet, 12-13% är bra. Men inte tillräckligt bra för att vara Apple.

Senast redigerat 2012-04-15 21:17
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 23:14
Ursprungligen av julian-c:

Det är viktigt att ställa sig frågan varför den har stannat upp och inte rör på sig lika snabbt eller lika mycket, som den har gjort det senaste året. Som jag skrev i första inlägget så är noteringen topp om man ställer de andra vid sidan av Apple. Men jag kan tycka att den borde ha gått upp desto mer vid iPad-eventet, 12-13% är bra. Men inte tillräckligt bra för att vara Apple.

Haha, är du på riktigt eller?
Du får nog ta en titt på aktiemarknaden först...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-04-15 18:00

För den som har följ aktien ett tag så är det här inget ovanligt...den gör ett ryck och stiger ordentligt, sedan ligger den still ett tag...
Man måste också titta på den amerikanska aktiemarknaden i helhet, just nu är den skakig pga oro över EU-ländernas ekonomi och den minskande tillväxten i Kina...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-15 18:07

12-13 % sedan iPad-släppet, vad blir det på årsbasis? Inte illa pinkat...
Och jag håller med Jesper, varför använda en trådrubrik som säger att aktien faller??? Det är ju rent ljug.

AAPL 605,23 i Fredags

Den här tolvprocentökningen innebär nog tyvärr slutet för Apple.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-04-15 19:00
Ursprungligen av eskimo:

Den här tolvprocentökningen innebär nog tyvärr slutet för Apple.

Varför?

Det har snackats, seriöst, bland insatta folk, att Apples aktie kan hamna upp mot 1000 USD inom ett år.

Visst den kan "inte stiga i all evighet", men den kan fortsätta gå upp. Eller så planar den ut...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-15 23:23

Okej. Aktiekursen faller uppåt. Lås denna tråd så kan vi återkomma en annan gång när aktien faller nedåt.

Ursprungligen av jahve:

Okej. Aktiekursen faller uppåt. Lås denna tråd så kan vi återkomma en annan gång när aktien faller nedåt.

I dagsläget finns det ingen anledning till att låsa den här tråden. Däremot så om det börjar spåra ut så finns det anledning att ändra det ställningstagandet - åtminstone från min sida.

Ytterligare synpunkter får gärna skickas till oss forumvärdar genom forumets rapporteringsfunktion. Då kan vi lättare göra en gemensam värderingar av tråden.

Vänligen,

/ T

Ursprungligen av julian-c:

Vad har hänt med Apples aktie då? Cook beslutade att dela ut aktier till aktieägarna. Bra, men innan det så steg Apples aktie i stort sett varje dag. Enda sedan utdelningen (som Steve Jobs aldrig skulle utföra) så har den bara gått upp för att sedan gå ner igen.

Enda sedan iPad eventet så har den ju i stort sett inte rört sig någonting. Vad händer? Lite nyfiken på era tankar. Ja Apples aktie är på topp om man ska se till värde osv, men vad hände med att den steg som tidigare? Tycker den där utdelningen kanske inte var så jävla bra endå, för aktien...

Ursprungligen av eskimo:

[ATTACH="CONFIG"]32869[/ATTACH]

Inte ens teknisk analys skulle få det där till en fallande aktie:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 02:03
Ursprungligen av julian-c:

Lite nyfiken på era tankar.

Tankar?

Tänk längre. (Och med längre menar jag mer än ett par veckor.)

Jag tror att de skrattar hela vägen till banken. Har du läst hela länken och det material som den refererar till?

Citat:

Apple shares fell $25.10, or 4.2%, to $580.13 for their biggest percent drop since Oct. 19. In the absence of any key data driving down the stock, traders speculated that some shareholders were selling to cash in on its more-than-40% gain this year

"Even with the 10% drop, however, Apple’s stock is still up over 40% for the year."

"...traders speculated that some shareholders were selling to cash in..."

Det har kanske gått lite för fort uppåt, och då kommer det lite motreaktioner på det. Det är väl klart att en del säljer för att ta hem vinster efter en sådan uppgång. Fullt naturligt.

När man trots nergången ligger på +40% på året, så finns det inte mycket att oroa sig för.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-04-17 07:42

Jag vet varför aktien sjönk, det var för att jag förra veckan hade funderingar på att sälja ett antal, så har det varit varenda gång sedan 10 år tillbaka men jag har ångrat mig, så nästa vecka är det uppåt igen...;)

hoppas jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 08:26

Kan du inte säga till nästa gång du funderar på nåt sånt?

Jag kan sälja mina aktietips. Samtliga aktier jag har köpt har rasat direkt efteråt och de jag har sålt har gått upp i raketfart efteråt. Gör tvärtemot mig och bli rik.

Skämt åsido är det en teknisk omöjlighet att ständigt ha en uppåtgående kurva. Någon gång vill folk ta hem sina vinster och när många aktier bjuds ut till försäljning kommer priset att sjunka. It's the law.

Scott Adams har en bra kommentar:)

Klart det går att skämta bort allt som har något med negativitet att göra, det är så människan fungerar. Tyvärr. Men det är inget hat jag utför mot Apple. Heller inget hån. Jag om någon står bakom Apple i det mesta. Men man måste la endå kunna diskutera det här på en lagom seriös nivå utan att bli utskrattad och tagen som en idiot?

Apple har fått säljsignaler | Tradingportalen.com

Förklarar mer. Givetvis är jag klok nog att förstå att aktien någon gång måste gå ner, allt som går upp kommer alltid ner. Självklart. Vad jag ville ha ut av tråden är tankar kring aktien och funderingar osv, om varför de nu är många som väljer att sälja. Kommer den nå 1000 innan årets slut eller är det en riktig nedgång vi kommer att se nu?

Vore kul att föra diskussionen vidare på en seriös nivå och slippa seriestrippar och annat trams, tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-17 21:06
Ursprungligen av julian-c:

Klart det går att skämta bort allt som har något med negativitet att göra, det är så människan fungerar. Tyvärr. Men det är inget hat jag utför mot Apple. Heller inget hån. Jag om någon står bakom Apple i det mesta. Men man måste la endå kunna diskutera det här på en lagom seriös nivå utan att bli utskrattad och tagen som en idiot?

Apple har fått säljsignaler | Tradingportalen.com

Förklarar mer. Givetvis är jag klok nog att förstå att aktien någon gång måste gå ner, allt som går upp kommer alltid ner. Självklart. Vad jag ville ha ut av tråden är tankar kring aktien och funderingar osv, om varför de nu är många som väljer att sälja. Kommer den nå 1000 innan årets slut eller är det en riktig nedgång vi kommer att se nu?

Vore kul att föra diskussionen vidare på en seriös nivå och slippa seriestrippar och annat trams, tack.

Förstår helt din tankebana och håller med trots alla motsättningar du mött i denna tråd. Till att börja med tycker jag det är sjukt trist att folk i detta forum aktivt ska söka uppgifter som eventuellt kan vara felaktiga och sen hoppa på som nått typ rovdjur. Som så många gånger förr renderar det i omogna inlägg med negativ karaktär.

Vidare hade jag liksom TS frågat mig själv varför aktien stannat upp (och även backat något) på senaste tid. Visst kan man nöja sig med tanken att aktien över året sett har en väldigt positiv kurva men det förklarar eller befogar väl fortfarande inte stagnationen? Jag ser inga fel i att ifrågasätta detta! Snarare tvärt om, man ska vara kritisk och söka information istället för att luta sig tillbaka och vara nöjd med att man tjänat på aktien totalt sett sen man köpte den.

Ursprungligen av iPilot:

...trots alla motsättningar du mött i denna tråd...

Motsättningarna beror helt och hållet på hur tråden presenterades.

Tråden startar med två lögner:

1. En kvällstidningsaktig rubrik som säger att aktien faller.
- Ja, det var en nergång under måndagen, men det var ju efter att tråden startades. Att hänvisa till den nergången är ju bara efterkonstruktioner. Och dessutom så har ju halva den nergången försvunnit idag (ca +5% under tisdagen).

2. Att aktien stått i stort sett stilla sedan iPad-eventet.
- Sanningen var att aktien ökat ca 13% på de ca 5 veckor som gått sedan eventet - vilket är en mycket bra utveckling.

Går man in i en tråd på det sättet, och man dessutom hugger mot dem som opponerar sig mot lögnerna, så får man nog finna sig i att bli kritiserad (på gränsen till förlöjligad) på det här sättet.

(Några av de där "huggen" är numera bortstädade av en forumvärd, ser jag. Bra! Tack!)

Ursprungligen av iPilot:

...tycker jag det är sjukt trist att folk i detta forum aktivt ska söka uppgifter som eventuellt kan vara felaktiga och sen hoppa på som nått typ rovdjur...

Du säger alltså att det är bättre att strunta i lögner och felaktigheter, och bara acceptera trådskaparens argument?

Ursprungligen av iPilot:

Förstår helt din tankebana och håller med trots alla motsättningar du mött i denna tråd. Till att börja med tycker jag det är sjukt trist att folk i detta forum aktivt ska söka uppgifter som eventuellt kan vara felaktiga och sen hoppa på som nått typ rovdjur. Som så många gånger förr renderar det i omogna inlägg med negativ karaktär.

Vidare hade jag liksom TS frågat mig själv varför aktien stannat upp (och även backat något) på senaste tid. Visst kan man nöja sig med tanken att aktien över året sett har en väldigt positiv kurva men det förklarar eller befogar väl fortfarande inte stagnationen? Jag ser inga fel i att ifrågasätta detta! Snarare tvärt om, man ska vara kritisk och söka information istället för att luta sig tillbaka och vara nöjd med att man tjänat på aktien totalt sett sen man köpte den.

Enda vettiga inlägget i den här tråden. Men uppenbarligen kan man inte diskutera sånt här då folk tror att man är mot Apple. Tragiskt. Det borde anses väldigt intressant och veta varför den stannat upp och gått ner senaste dagarna, men vi kan ju låsa tråden här eftersom intresse inte finns. . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 22:56
Ursprungligen av julian-c:

Förklarar mer. Givetvis är jag klok nog att förstå att aktien någon gång måste gå ner, allt som går upp kommer alltid ner. Självklart. Vad jag ville ha ut av tråden är tankar kring aktien och funderingar osv, om varför de nu är många som väljer att sälja. Kommer den nå 1000 innan årets slut eller är det en riktig nedgång vi kommer att se nu?

Jag har själv aktier. Har redan mångdubblat min insats. Tänker inte sälja nu. Var halvt inne på att tanka lite extra igår när den var under $600, men gjorde det inte...

Som alltid när man äger aktier så måste man inse att det finns en risk. Det finns mycket psykologi. Det kan hända att den droppar till $400. Du måste kunna ta smällen eller ha is i magen. Det går inte att ha aktier och nervöst titta dag för dag om den sjunkit några procent. Man bör ha en horisont på flera år. (Om man inte daytradar och så men det tror jag inte "Svensson" ska syssla med.)

Ingen vet var aktien är vid årsslutet. Kanske 1000, kanske inte. Känner mig skeptisk själv, men det är inte omöjligt.

Läs gärna asymco.com för att få lite insikt i vad företaget håller på med...

Bevaka tråden