Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro från 2008 vill inte starta

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mora
  • 2012-04-15 19:38

Min Macbook pro från 08 ville inte starta upp efter att ha sovit en natt! När jag öppnade locket var det bara svart, den surrar och lampan lyser men den vill inte hoppa igång. Jag stängde av den med strömbrytaren men när jag sätter på den återgår den till samma läge, testat att hålla in alla diverse knappar vid uppstart och tagit ur batteriet men inget hjälper!
Nån som suttit i samma sits?

/G

Ursprungligen av enöga:

...testat att hålla in alla diverse knappar vid uppstart...

Vad innebär "diverse knappar"? Om du lämnar mer detaljer så slipper du få tips på sådant du redan har provat.

Har du provat att starta från installations-DVDn?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-15 20:30

Låter som när mitt logic board gick i graven.
Jag provade stoppa i installationsskivan för o starta från den vilket inte gick, efter det kunde jag inte mata ut skivan heller

  • Medlem
  • Mora
  • 2012-04-15 21:25

Just det, går inte att få ut startskivan heller!
Ingen bild alls!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 21:32

samma sak hände på min mbp late 2007. helt stendöd efter vila en natt, svarade inte på tangent/mus eller gav några ljud. då byttes "logic board" efter felsökning hos asp.

  • Medlem
  • Mora
  • 2012-04-15 21:37

Logic board lät inte gratis?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 21:44
Ursprungligen av enöga:

Logic board lät inte gratis?

slutnotan hos min asp slutade väl på ca. 14kkr
ett normalt pris hos en auktoriserad asp för ett sådant omfattande ingrepp.
det gick undan att få den fixad, reservdelar flögs in med dhl-express. hade fungerande dator på eftermiddagen dagen efter jag lämnade in den.

tillägg: detta hände för 2.5år sedan så priser/tillgång på reservdelar kan vara förändrat idag.

Ursprungligen av enöga:

Logic board lät inte gratis?

Nope, skulle gå på 9k i mitt fall. Tog hem vrakdelarna i en plastpåse och en ny MBP i andra handen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-04-16 11:15

Har du testat att koppla den till extern skärm, bara för att utesluta det problem som MATTEM lyfter fram i post nummer 3. Vore ju bra för dig om det vore det problemet, men iom att skivan inte hoppar ut så är det kanske "logickortet".

Ursprungligen av peanjo:

Har du testat att koppla den till extern skärm, bara för att utesluta det problem som MATTEM lyfter fram i post nummer 3. Vore ju bra för dig om det vore det problemet, men iom att skivan inte hoppar ut så är det kanske "logickortet".

Ja det gjorde jag. Testade även externa tangenbord/mus/etc.
Har en polare som jobbar hos en känd återförsäljare, han kollade den också och bekräftade mina misstankar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-04-18 11:31
Ursprungligen av ill_chrill:

Ja det gjorde jag. Testade även externa tangenbord/mus/etc.
Har en polare som jobbar hos en känd återförsäljare, han kollade den också och bekräftade mina misstankar.

Nu avsåg mitt svar iofs TS, men det är alltid lika tråkigt att höra att så nya datorer går sönder och framförallt att det är så ohemult dyrt att laga. Jag skulle heller aldrig laga en dator för 9000 kr om det kostar runt 15000 att köpa en ny. Kanske man kan använda chassit och sätta in något gammalt moderkort etc avsett för den andra sidan? Sådant är ju åtminstone roligt att läsa om!

  • Medlem
  • Mora
  • 2012-04-16 12:06

Man får tacka för allas engagemang! Nu får nog bli en ny Imac, (men den håller väl bara fyra år den med!)

Ursprungligen av enöga:

Man får tacka för allas engagemang! Nu får nog bli en ny Imac, (men den håller väl bara fyra år den med!)

Jag vet inte. Har aldrig använt så gammal hårdvara.

Nytt logikkort för en MBP-08 går på drygt 6 000 kr exkl moms.

1
Bevaka tråden