Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopiera DVD-R-skiva?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Farsan har en DVD-skiva han vill att jag tar en kopia på. Det är en DVD-R typ, som ska autospela på datorn när man sätter in den. Typ nån utbildningsskiva. Hur fasen kopierar jag den på rätt sätt? Så att den blir precis som originalet, menar jag.

Testade att skapa en imagefil och sen bara dra och släppa allt från dvd:n till den och sen bränna imagen i Toast. Ville inte PC:n kännas vid alls.

Vad gör jag fel?

Kopiera skiva i Toast?

Går det om jag bara har en (1) brännare då?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Går det om jag bara har en (1) brännare då?

Ja, det går.

Annars kan du väl välja "Save as image file" i Toast, och sedan bränna den image-filen.

Sorry att jag var så otydlig i mitt första inlägg. Det går utmärkt att kopiera en DVD eller CD även om man bara har en brännare. Bara mata in skivan tryck på copy och när den läst in skivan ber den om en blank skiva, mata in och den bränner ut.

Visst kan man göra en img-fil men det är ju att krångla till det om du inte tänkt göra mer än en kopia.

(Btw, måste bara nämna att Toast 8 är ett fantastiskt brännarprogram.)

Tack, det gick till slut.
Jag har Toast 7 och om 8:an inte är radikalt annorlunda, är det säkert också ett fantastiskt program. Älskar Toast.

Det går utmärk att använda Apple's "Skivverktyg"

Se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42724

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-04-15 12:40

Jag gjorde så här på min mac:
- stoppade in skivan i läsaren/brännaren
- kopierade över skivan till Desktop - den blev då som en mapp med Audio och Video mappar i
- direkt i Finder/Arkiv kom då upp som ett alternativ: Bränn "skivans namn" till skiva
- stoppade i tom skiva och körde igång
Allt gick bra, utom att jag inte får skivan att starta menyn som jag har på dvd originalet.
Någon som vet hur man gör? Har hört att man ska lägga till en fil till i mappen som heter något med "auto.exe" eller liknande.

Tacksam för svar. Har gjort en egen film som jag ska ge bort till vänner.

Ursprungligen av Cocoon:

Jag gjorde så här på min mac:
- stoppade in skivan i läsaren/brännaren
- kopierade över skivan till Desktop - den blev då som en mapp med Audio och Video mappar i
- direkt i Finder/Arkiv kom då upp som ett alternativ: Bränn "skivans namn" till skiva
- stoppade i tom skiva och körde igång
Allt gick bra, utom att jag inte får skivan att starta menyn som jag har på dvd originalet.
Någon som vet hur man gör? Har hört att man ska lägga till en fil till i mappen som heter något med "auto.exe" eller liknande.

Tacksam för svar. Har gjort en egen film som jag ska ge bort till vänner.

Använd Skivverktyg och "Spara Avbild" (Alltså kopiera alla data från skivan som en image-fil) sedan använder man "Återskapa från Avbild".
Det du gör med att bara dra-kopiera i Finder är att kopiera de filer du kan se - du får oftast INTE en exakt kopia då.

1
Bevaka tråden